2021-03-14, 17:53
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TravelerOfNight
1: Statistiken supportar det.
2: Det du beskriver är rakt emot statistiken, se t.ex stack overflows massiva survey eller varför inte linkedins, eller arbetsförmedlingen. Men ja, inte direkt förvånad att du börjar dra personliga anektdoter istället för statistik om man säger så
3: Personlig anektdot som argument igen huh?

Men ja, du tjänar säkert superbra, jag menar vem skulle kunna tro något annat med de där 3 starka argumenten.
Absolut sista chansen jag ger dig är när jag nu gett dig 3 till exempel på källor som supporterar mig på en global skala, kan du visa mig en enda riktig källa som supporterar dina argument eller tänker du fortsätta försöka låtsas som att du kan något om detta alls?
1: Statistik som innehåller ordet "idiot"? På tal om personliga argument? Jag känner inte en enda frontend-utvecklare som tjänar under 50', sedan kan du få försöka hänvisa till statistik om du vill. Så ser marknaden ut om man är duktig på modern webb.
2: Jag jobbar som sagt seniort inom modern webbutveckling i Göteborg, jag är ledsen men arbetsförmedlingen har ingen som helst aning om detta - folk i denna sektor söker inte jobb via dem, eller anställda. SO är bra däremot, men hur många miljoner inlägg rörande modern webb hittar du sa du? Just det.
Citera
2021-03-14, 17:54
Medlem
patrikgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sappalot
Jag hade fundera på skapa nån app men det är jäkla svårt att komma på idéer. Det sluta med att jag försöker skapa en spel i Unity 3D istället. .

Glöm spel som privatprojekt, det tar på tok för låmg tid. Gör något enklare. Du kan java? Ta något webbramverk och bygg någon liten modul istället och lägg ut som open source. Inleder du ditt cv med att du är ansvarig för OS projektet x och en länk till gitlab får du jobb direkt.

Edit: försökte PMa men du är för ny, skicka mig pm när ditt konto är äldre så ska du få mer tips.
Senast redigerad av patrikgbg 2021-03-14 kl. 17:58.
Citera
2021-03-14, 17:58
Medlem
TravelerOfNights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
1: Statistik som innehåller ordet "idiot"? På tal om personliga argument? Jag känner inte en enda frontend-utvecklare som tjänar under 50', sedan kan du få försöka hänvisa till statistik om du vill. Så ser marknaden ut om man är duktig på modern webb.
2: Jag jobbar som sagt seniort inom modern webbutveckling i Göteborg, jag är ledsen men arbetsförmedlingen har ingen som helst aning om detta - folk i denna sektor söker inte jobb via dem, eller anställda. SO är bra däremot, men hur många miljoner inlägg rörande modern webb hittar du sa du? Just det.

Anade att du skulle bli arg av att jag pratade om fakta istället för att sjunka till din nivå. Case and point om frontend utvecklare.
Citera
2021-03-14, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Ok.

Jag inser att jag låter krass och elak, och inte speciellt konstruktiv. Men jag försöker bara vara ärlig och säga hur jag tror arbetsgivare tänker. Några enkla tips och råd kommer jag inte på. Men önskar jag hade något att bidra med.

Ofta ingår det viss systemering i jobben, där det ska skrivas specifikationer. Ofta blir man på ett eller annat sätt inblandad i testning och felanmälningar, och då ingår det att skriva rapporter. Men även i en ren programmeringsroll ingår det att skriva begripliga kommentarer i koden och att förklara gjorda ändringar. Så det går nog inte komma ifrån att skrivsvårigheter är ett handikapp i yrket.

Tycker du där är kul eller rena pesten att skriva på svenska eller engelska? När jag nu säger att det är en del av yrket, som i många andra yrken nu för tiden, känns yrket fortfarande lockande?

Jag antar det finns typ tre vägar framåt. Antingen lägger du ner detta helt, och skaffar ett "tungt jobb", om sådana finns kvar. Eller, om du tycker det är roligt, så skaffar du ett "tungt jobb" och behåller detta som hobby, som du var inne på själv. Eller, om du verkligen brinner för det här, så får du nog ta ett "tungt jobb" ändå, tillsvidare, och på all annan tid skriva ihop något som får folk att tappa hakan, som du sedan kan sälja själv, och visa upp för potentiella partners.

Om du verkligen kan visa att du kan åstadkomma bra grejer kommer skrivsvårigheterna bli enklare att överse såklart. Utan erfarenheter att visa upp blir det tyvärr det enda man ser.

Borde inte skrivsvårigheter kunna övervinnas med att bara använda rättstavning i word?

Tror inte att han är den första killen med skrivsvårigheter i ett liknande yrke.
Citera
2021-03-14, 18:03
Medlem
Citat:
Men för fan väx upp killar. Om du skaffar ett jobb får du väl för i h-vete sluta gå på bidrag? Vad är det för sossesnack.

Betalningen man får under första tiden som frilansare är nog lite väl mager för att ge upp andra inkomstkällor, det är nog mer att se som en slags betald praktik med målet att bygga en fin portfölj.
Citera
2021-03-14, 18:13
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Anade att du skulle bli arg av att jag pratade om fakta istället för att sjunka till din nivå. Case and point om frontend utvecklare.
Du tyckte inget av det jag sa var relevant? Vad jobbar du som?
Citera
2021-03-14, 18:14
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetvard
Betalningen man får under första tiden som frilansare är nog lite väl mager för att ge upp andra inkomstkällor, det är nog mer att se som en slags betald praktik med målet att bygga en fin portfölj.
Det finns minimibelopp man får tjäna enligt de regler Sappolito faller under, vad sägs om att rapportera rätt siffror och om det påverkar hans bidrag så är det endast korrekt och inget annat? Såssar!
Citera
2021-03-14, 18:30
Medlem
TravelerOfNights avatar
Citat:
Du tyckte inget av det jag sa var relevant? Vad jobbar du som?
Offtopic, förklara varför dina personliga erfarenheter/lögner trumpar 4+ olika källor eller sluta spamma tråden tack
Citera
2021-03-14, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gen3ralwhite
Vilken skola gick du på och hur har det gått för dina klasskamrater?

Har gått i två olika skolor, Hermods (tog bara ett kurs hos dom) och NTI-skolan. Jag har inga koll med mina klasskamrater eftersom jag studera distans, men jag har hört från min Gränssnitt 3D lärare om att många av hans andra elever är inte så seriösa om denna kursen och han uppskattas att jag var seriös elev.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikgbg
Glöm spel som privatprojekt, det tar på tok för låmg tid. Gör något enklare. Du kan java? Ta något webbramverk och bygg någon liten modul istället och lägg ut som open source. Inleder du ditt cv med att du är ansvarig för OS projektet x och en länk till gitlab får du jobb direkt.

Edit: försökte PMa men du är för ny, skicka mig pm när ditt konto är äldre så ska du få mer tips.

Jag kan förstår det, jag har märkt att skapa en egen spel tar längre tid än jag hade trott.

Jag har faktiskt lek runt med ide om att skapa program för nån som driver restauranger. Det ska hjälpa med att skapa checklista för att köpa in råvaror och ha koll med allergi i maten. Programmen ska kunna både köra i mobilappen och på webbsidan. Men jag är orolig att denna projekten bli för stort för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Fetvard

Citat:
Det finns minimibelopp man får tjäna enligt de regler Sappolito faller under, vad sägs om att rapportera rätt siffror och om det påverkar hans bidrag så är det endast korrekt och inget annat? Såssar!

Jag vill gärna tjäna extra med jag känner att det är inte riktig rätt att missbruka med bidragen, och därför ville jag ha jobb med riktig inkomst. Tror att jag får vänta med jobba som frilansare tills jag får andra jobb först.
Citera
2021-03-14, 20:15
Medlem
poolos avatar
Lättaste branschen att skaffa erfarenhet i då du inte behöver någon annan än dig själv. Har du någon typ av engagemang så antar jag att du sitter på en github med personliga hobby projekt, du kan väl länka den så kan vi se hur din kunskapsnivå ser ut.
Citera
2021-03-14, 20:56
Medlem
Tjoflos avatar
För att komma igång borde du leta upp en konsultfirma, det är nog det lättaste. Då tjänar företaget pengar på dig och du får en chans att visa vad du går för. De flesta jag vet om som avslutat sina utbildningar har gått den vägen.
Citera
2021-03-14, 20:57
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Offtopic, förklara varför dina personliga erfarenheter/lögner trumpar 4+ olika källor eller sluta spamma tråden tack
Vänligen berätta vad jag ljugit med? Oerhört lågt av dig att ens påstå något sådant herr troll.

Vi backar till ursprungscitatet från dig som är helt fel:
"Dock är webbutvecklare != utvecklare i allmänhet, utan just webbutvecklare finns det supermycket konkurrens inom eftersom det är mycket enklare, se t.ex. https://www.utbildningssidan.se/eg/sok/programmerare och så har det varit länge."

Webbutvecklare är i allra högsta grad == utvecklare i allmänhet, till och med === utvecklare i allmänhet.
Webbutveckling är absolut inte mycket enklare. Källa på det?
Dessutom är ditt uttalande om att det finns supermycket konkurrens paradoxalt mot att det skulle innebära sämre lön
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in