• 1
  • 2
2021-03-10, 15:57
Medlem
nikkycases avatar
Så jävla förbannad. Fick en skatteskuld på 20 000 kr. När jag kollar igenom deklarationen ser jag inget konstigt. Har kollat lönespecarna, all skatt betalt enligt aktuell tabell.
Jag ringde Skatteverket och fick prata med nån okunnig utlänninng. Han kunde inte förklara skatteskulden.
Jag har lite lån och därmed ränteavdrag, men det är ju knappast något som ska orsaka skuld, tvärtom.

Blatten gastade om att jag hade inkomst från två ställen och bara den ena kunde dra enligt tabell. Men jag har ju BYTT jobb under förra året. Jag har alltså inte SAMTIGT jobbat för två stycken, försökte jag förklara. Har som sagt kollat alla lönespecar. all skatt dragen enligt tabell.

Så jag bad att få prata med nån som KAN något, då fick jag luren i örat.

Så nu undrar jag ... tror ni det är bättre att vänta med att ringa tills det lugnat sig lite? För nu satt jag en timme i kö och det var 250 före mig i kön. Det kanske är enklare att få prata med nån som kan nåt om några veckor?
Jag kan ju inte godkänna en skuld på något som jag inte kan se svart på vitt!? Skatteverket borde kunna förklara lugnt och pedagogiskt EXAKT I DETALJ varför dom anser att jag betalat 20 000 kr för lite i skatt? Det är ju dom som ställer ut denna skuld till mig.
Jag menar ... ingen annan kan ju skicka hem en räkning till mig på 20 000 kr utan att speca VARFÖR jag fått denna skuld. Så hur fan kan Skatteverket göra det?

Hur gör man? Jag har aldrig haft skuld förut....
Senast redigerad av nikkycase 2021-03-10 kl. 16:01.
Citera
2021-03-10, 16:01
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikkycase
Så nu undrar jag ... tror ni det är bättre att vänta med att ringa tills det lugnat sig lite?

Japp, det är hopplöst nu när alla ska ringa samtidigt i och med att deklarationen kommit.

Jag antar att du kollat detta, men det är inte så att du bytt jobb, fått en betydligt högre lön och därför ökat din årsinkomst? Då har din förra arbetsgivare inte dragit tillräckligt med skatt (eftersom din förväntade årslön vid den tiden var X) men nu har din faktiska årslön ökat ganska så mycket högre än X.

Förklarar som en kratta, men skriver det i alla fall.
Citera
2021-03-10, 16:03
Medlem
BestCoast.s avatar
Du skriver ju själv att du haft två jobb. Där har du svaret.
Citera
2021-03-10, 16:03
Medlem
321js avatar
https://app.skatteverket.se/rakna-sk...dina-uppgifter

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Sk...UaAvKxEALw_wcB

Räkna ut din skatt
Citera
2021-03-10, 16:09
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Så jävla förbannad. Fick en skatteskuld på 20 000 kr. När jag kollar igenom deklarationen ser jag inget konstigt. Har kollat lönespecarna, all skatt betalt enligt aktuell tabell.
Det är ju inte en garanti för att det blir rätt. I synnerhet inte om du byter jobb.

Citat:
Jag kan ju inte godkänna en skuld på något som jag inte kan se svart på vitt!? Skatteverket borde kunna förklara lugnt och pedagogiskt EXAKT I DETALJ varför dom anser att jag betalat 20 000 kr för lite i skatt? Det är ju dom som ställer ut denna skuld till mig.
Jag menar ... ingen annan kan ju skicka hem en räkning till mig på 20 000 kr utan att speca VARFÖR jag fått denna skuld. Så hur fan kan Skatteverket göra det?

Hur gör man? Jag har aldrig haft skuld förut....
Beror ju på. I det här fallet låter det ju som att förklaringen är så enkel som "Du har tjänat X och ska därför betala Y enligt regler för inkomstskatt, men du har betalat Z. Därför vill vi ha Y-Z kronor av dig."

Om du anser att du bör betala mindre än Y är det ditt jobb att förklara varför.
Citera
2021-03-10, 16:09
Medlem
nikkycases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.
Du skriver ju själv att du haft två jobb. Där har du svaret.

Nej vadå ...Jag jobbade för det ena jobbet fram till slutet på april, började på det andra i början av maj.
Arbetsgivare 1 drog enligt tabell, arbetsgivare 2 också.
Jag har ju inte jobbat för två samtidigt!
Har bytt jobb förut, aldrig fått nån skatteskuld av det!
Citera
2021-03-10, 16:11
Medlem
nikkycases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Det är ju inte en garanti för att det blir rätt. I synnerhet inte om du byter jobb.

Beror ju på. I det här fallet låter det ju som att förklaringen är så enkel som "Du har tjänat X och ska därför betala Y enligt regler för inkomstskatt, men du har betalat Z. Därför vill vi ha Y-Z kronor av dig."

Om du anser att du bör betala mindre än Y är det ditt jobb att förklara varför.

Men jag har ju kollat alla förra årets lönespecar. All skatt dragen enligt tabell. Det finns inget glapp på 20 000 kr skattekronor.
Citera
2021-03-10, 16:12
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Men jag har ju kollat alla förra årets lönespecar. All skatt dragen enligt tabell. Det finns inget glapp på 20 000 kr skattekronor.
Ja, vad ska man säga? Jag fattar om du inte vill publicera detaljer, men om du inte berättar mer blir det jävligt svårt att säga bu eller bä.
Citera
2021-03-10, 16:15
Medlem
nikkycases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Ja, vad ska man säga? Jag fattar om du inte vill publicera detaljer, men om du inte berättar mer blir det jävligt svårt att säga bu eller bä.

Jag har inte så mycket detaljer.

Från jan-april : 48500 kr / mån, skatt dragen enligt tabell
Från maj till dec : 49000 kr / mån, skatt dragen enligt tabell

Sen lite lån och därmed ränteavdrag, sålt fonder för 91 000 kr och betalat SKATT på det. Mer spännande än så blir det inte.
Citera
2021-03-10, 16:20
Medlem
Lugn
Ring igen och prata med annan person
Citera
2021-03-10, 16:24
Medlem
nikkycases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Lugn
Ring igen och prata med annan person

Ja, men är det vanligt att det är fel på deklarationerna? Jag har ju senaste 25 år bara fått tillbaka pengar. Så har aldrig brytt mig, bara godkänt och väntat på skatteåterbäringen.

Jag börjar på allvar misstänka att nåt skumt hänt förra året. Att det djupt djupt nere i systemen finns en bugg på mig. För när jag kollade min kreditvärdighet med Kreddy var det helt sjukt för låg mot vad den borde vara om man kollar på min inkomst.
Kontaktade UC och ville ha svart på vitt, men dom rabblade bara en massa floskler.

Nåt är jävligt skumt.
Senast redigerad av nikkycase 2021-03-10 kl. 16:27.
Citera
2021-03-10, 16:26
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Jag har inte så mycket detaljer.

Från jan-april : 48500 kr / mån, skatt dragen enligt tabell
Från maj till dec : 49000 kr / mån, skatt dragen enligt tabell

Du har inte fått någon förmån eller liknande på nya jobbet som skulle kunna påverka skatten? Typ förmånsbil eller liknande?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in