• 3
  • 4
2021-03-11, 21:17
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikkycase
Tack som fan!! Hade inte hunnit gå än.

Vill bara säga att du knäckte nöten. Så är det såklart!!

End of discussion!

edit : Fy fan vad skatt man betalar i detta jävla land. Helt sjukt.

oavsett det är det ju rätt sjukt att den överbetalda byråkat du pratade med som du själv betalar lön till, inte fattade det...
Citera
2021-03-11, 23:34
Medlem
nikkycases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
oavsett det är det ju rätt sjukt att den överbetalda byråkat du pratade med som du själv betalar lön till, inte fattade det...

Jag tror bara det var en inkvoterad telefonsvarare. Men ja, han borde ha vetat.
Citera
2021-03-12, 02:00
Bannlyst
Citat:
Jag tror bara det var en inkvoterad telefonsvarare. Men ja, han borde ha vetat.
Hur gick det på gröne jägaren?

Det är inkomst av tjänst eftersom du tagit ut pengar från pensionsförsäkringen. Det skattas proportionerligt.
Citera
2021-03-12, 02:46
Medlem
Citat:
Så jävla förbannad. Fick en skatteskuld på 20 000 kr. När jag kollar igenom deklarationen ser jag inget konstigt. Har kollat lönespecarna, all skatt betalt enligt aktuell tabell.
Jag ringde Skatteverket och fick prata med nån okunnig utlänninng. Han kunde inte förklara skatteskulden.
Jag har lite lån och därmed ränteavdrag, men det är ju knappast något som ska orsaka skuld, tvärtom.

Blatten gastade om att jag hade inkomst från två ställen och bara den ena kunde dra enligt tabell. Men jag har ju BYTT jobb under förra året. Jag har alltså inte SAMTIGT jobbat för två stycken, försökte jag förklara. Har som sagt kollat alla lönespecar. all skatt dragen enligt tabell.

Så jag bad att få prata med nån som KAN något, då fick jag luren i örat.

Så nu undrar jag ... tror ni det är bättre att vänta med att ringa tills det lugnat sig lite? För nu satt jag en timme i kö och det var 250 före mig i kön. Det kanske är enklare att få prata med nån som kan nåt om några veckor?
Jag kan ju inte godkänna en skuld på något som jag inte kan se svart på vitt!? Skatteverket borde kunna förklara lugnt och pedagogiskt EXAKT I DETALJ varför dom anser att jag betalat 20 000 kr för lite i skatt? Det är ju dom som ställer ut denna skuld till mig.
Jag menar ... ingen annan kan ju skicka hem en räkning till mig på 20 000 kr utan att speca VARFÖR jag fått denna skuld. Så hur fan kan Skatteverket göra det?

Hur gör man? Jag har aldrig haft skuld förut....
Ja, ring upp igen. 20k är för lite diskrepans för att kunna härledas ur 2 jobb. "Jobba dubbelt" liksom.
Citera
2021-03-12, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Vad händer när du själv lägger in dina uppgifter på skatteverkets skatteuträkningstjänst?

Det troliga är kanske att din arbetsgivare dragit fel skatt.
Precis , jag tänkte på det också . Eller , har verkligen arb givaren betalt in skatten till skatteverket ? En arbetsgivare kan ju betala in för lite summa eller typ skita i det helt för att därefter skriva som det ser ut att vara gjort bara på lönespecen .
Den anställde får då bekymmer i efterskott .
Citera
2021-03-12, 11:24
Medlem
nikkycases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Hur gick det på gröne jägaren?

Det är inkomst av tjänst eftersom du tagit ut pengar från pensionsförsäkringen. Det skattas proportionerligt.

Gick inget bra.

Jo, jag vet att det beror på den återköpta pensionsförsäkringen nu.

Ändå fortsätter folk sparka in öppna dörrar i tråden.

MODERATOR : LÅS TRÅDEN!! CASE IS CLOSED.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in