2021-03-09, 22:34
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jag läste nyligen om ett ryskt fall där de gjorde likadant. En pojke som utsatt föräldrarna för ett rent helvete, ett monster. Säkert proppfull med NPF, det är ju inte ungens fel, men alldeles för stor börda för just det paret. De kände sig inte säkra i sitt eget hem.

Man ska inte uttala sig innan man vet. Så enkelt är det.
Citera
2021-03-09, 23:07
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Dom ville ha ångerrätt på ett barn efter 1,5 år. Va är det för jävla idioter?

Ja 1,5 år är lite väl lång tid att ångra sig. Ångerrätten borde vara max ett år tycker jag.
Citera
2021-03-09, 23:41
Vet de som fått ett riktigt hvete senare när de adopterat, barn med väldiga diagnoser som fått husfriden puts väck,pga den verkliga mammans droganvändande under graviditeten. Inte så lätt fatta när man hämtar en liten unge på barnhem.
Citera
2021-03-09, 23:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag läste nyligen om ett ryskt fall där de gjorde likadant. En pojke som utsatt föräldrarna för ett rent helvete, ett monster. Säkert proppfull med NPF, det är ju inte ungens fel, men alldeles för stor börda för just det paret. De kände sig inte säkra i sitt eget hem.

Man ska inte uttala sig innan man vet. Så enkelt är det.
...och dessutom kan ursprungsländerna ljuga. De vill ju gärna bli av med de jobbiga och svårplacerade barnen. Så korrupta läkare intygar att barnen är fullt friska, normalbegåvade och med normalt beteende för åldern. Om barnet varit utplacerat hos ett fosterhem, men dom har lämnat tillbaka det till barnhemmet för att de ej orkade - så får de presumtiva adoptivföräldrarna inte veta det. Ibland ljuger de till och med om barnets ålder (att det är yngre, eftersom de flesta som adopterar vill ha ett så litet barn som möjligt). Eller man ljuger om barnets troliga ursprung, och säger att det är ett blandat barn, med troligen en vit förälder - fast det är uppenbart på utseendet att det inte har en droppe vitt blod.

Det ÄR synd om barnen, men det är inte riktigt juste heller att beskylla adoptivföräldrarna, när man inte vet hela historien.
Citera
2021-03-10, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Samtidigt måste man kunna hantera en åttaåring. Det är klart att är barnet psykiskt sjukt eller har någon svår neuropsykiatrisk diagnos så är det en annan sak men en åttaåring som bara är ouppfostrad får man fan ta och reda ut. Det är skillnad om vederbörande är 15.

Bara ouppfostrad? Reda ut? Det var vilda djungelbarn från Bolivia. Tror du präktiga Pelle & Lotta från Örkelljunga kan hantera vilda aggressiva översexualiserade djungelbarn som övergivits i den sydamerikanska slummen? Svar nej. Ytterligare en plåga för svensken i allmänhet att bära. Föräldrar. Skolpersonal. Socialsekreterare. Vänner. Framtida partners. Alla är vi förlorare.
Citera
2021-03-10, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilimandjaro
Jag kanske använde fel ordval i rubriken, jag ber om ursäkt för det. Tyvärr så har artikeln jag länkade till blivit låst. Så här står det på Svt:s sida: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...n-efter-1-5-ar

Gissar på att adoptivföräldrarna själva är invandrare och kommer från samma land som det adopterade barnet.

De kunde därför språket och hade egna kontakter och kunde helt sonika lämba tillbaka barnet utan svensk inblandning.
Senast redigerad av Martlet 2021-03-10 kl. 02:22.
Citera
2021-03-10, 02:37
Medlem
Någon som vet ifall de fått ett biologisk barn under denna tiden?

Hela situationen är ju galen. Man kan inte lämna tillbaka för barnet är ju svensk medborgare. Känner man att man inte reder ut situationen får man be myndigheter och sjukvård om hjälp, inte skicka tillbaka.
Citera
2021-03-10, 03:39
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Fast även om man ångrar sig så kan man ju inte ta ungen till ett annat land och bara lämna hen där om barnet nu är svenskt så förstår inte varför inte någon brottsutredning pågår, det hela verkar ju mest absurt. Hur vet man att dom inte sålde barnet?
Citera
2021-03-10, 04:03
Medlem
Hatans avatar
mhm, var väl ett dåligt barn.
Citera
2021-03-10, 05:05
Medlem
Måste vara straffbart att överge sitt barn? Ja, adopterade barn är juridiskt lika mycket ens barn som biologiska barn är.
Citera
2021-03-10, 05:14
Medlem
Tranås är inte stort. Det bör snackas så namn och ytterligare omständigheter framkommer.

Min erfarenhet av adoptivföräldrar säger att de gärna påtalar att de är just det, så de kan knappast vara okända på byn.
Citera
2021-03-10, 05:39
Medlem
DannyButtermans avatar
Har följt ett fall i USA, paret Stauffer där båda är vloggers. De hade ”beställt” ett barn med hjärntumör från Kina men fick ett med svår autism. Innan de gick igenom processen frågade Myka Stauffer i ett adoptionsforum om någon visste en sjukdom som var lätt att hantera men som skulle se svårt ut för andra. Dvs de var ute efter content och godhetspoäng. Myka bloggade om sin ”resa” med adoptionen och hur allt var så fantastiskt. Sen plötsligt försvann ungen. Efter ett tag erkände paret att de lämnat bort honom och det blev en rejäl shitstorm.

Men till saken: i en analys jag såg i fallet sa en psykiatriker att det är vanligare än man tror. Runt 10 % av alla adoptivbarn ”lämnas tillbaka” (amerikanska siffror). Nu tror jag det mest handlar föräldrarna inte är tillräckligt bra men ändå...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in