2021-03-24, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men tänk det kunde varit du det här. Tänk skit om Lambertz men se hur lätt det är att bli häktad livet förstörd för ett psyko (bevisat sådant) hävdar en lögn! och hon kommer helt undan efter. Fritt fram att hon kommer hävda samma sak nästa gång hon får för sig att hon blivit våldtagen. En man till i häkte.
Hans kvinna måste ju ha en del bekanta. Det har ju dom flesta. Och dom vet ju nu vem hon har sällskap med. Man förstår ju att väninnekören nu har fått väldigt mycket vatten på kvarnen. Herregud vad snacket ska gå. Telefonerna blir väl så varma att dom måste kylas av.
Citera
2021-03-24, 13:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightcr4wler
Men sluta med incelpropagandan. Innebörden av uttalandet är INTE att GL:s offerkofta indikerar skuld. GW påpekar bara att det är vanligt förekommande att den misstänkte i våldtäktsmål själv anser sig vara ett offer. Det sägs INGENTING om skuld.
Det är nästan lite gulligt hur ni idioter har lärt er skriva "incel" i varenda jävla tråd.
Citera
2021-03-24, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
Du överskattar hur mycket folk vet om henne. Det är glömt om ett halvår. Hon kommer inte bli rikskänd med namn och bild.

Man får hoppas skammen den här gången får henne att avstå från att göra det igen.
Hon kan väl byta namn också.
Citera
2021-03-24, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Finns jurister överallt, behöver inte betyda att hon utövar domstolsjuridik.

Hon kan bli skatteexpert eller vad ffff som helst , helt ovidkommande.

Hon är ett mongo, inget snack om den saken dock.
Hon blir ingenting om jag får gissa.
Citera
2021-03-24, 13:07
Medlem
”Jag är självkritisk. Jag borde insett att Lambertz skulle kunna använda tillfället till smutskastning. Vi skulle inte ha livesänt. Sändningen kommer att finnas tillgänglig på SVT Play men dessa uttalanden redigeras bort och sändningen förses med en förklarande text.”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/borde-ha-forutsett-risken-for-smutskastning
Citera
2021-03-24, 13:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Kan man få en repost på länken till pressträffen?

Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Den lär vara borttagen

Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Den klipptes ned snabbt, men ligger väl på svt.se, kan jag tippa.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Borttagen..

Citat:
Ursprungligen postat av uea
SVT ångrar att man direktsände Göran Lambertz pressträff under tisdagen, rapporterar P1 Morgon.
– Utsagorna om målsäganden var inte acceptabla att sända ut i en direktsändning och det blev olyckligt anser jag, säger SVT Nyheters ansvarige utgivare Charlotta Friborg.
Sändningen där Lambertz uttalar sig nedsättande om målsäganden låg kvar på SVT Play till i morse.
– Jag behövde titta på det i lugn och ro. Vi har nu tagit ner direktsändningen i sin helhet på Play, men kommer lägga tillbaka den i klippt form där de nedsättande utsagorna inte finns med, säger Friborg.

Citat:
Ursprungligen postat av MrDoubtful71
Kan du länka? Hittar inte klippet.

Göran Lambertz presskonferens 2021-03-23 – Hela videon
Jag tycker att den har intresse för fallet, här och generellt. Inte minst därför att den innehåller GLs version av vad som inträffade runt midnatt på julaftonen 2020 hemma hos GL.

Jag var beredd på att videon skulle tas bort. Kanske är det inte "politiskt korrekt" att låta en man ge sin version av vad som hänt efter att han anklagats för våldtäkt? Därför spelade jag in hela sändningen. Oklippt. Den är ca 542 Megabyte. Kan ses med t.ex. VLC.

Har någon ett bra förslag på en plats där man anonymt kan ladda upp och dela en ganska stor fil?

Göran Lambertz har nu fått erfara att det räcker med en anklagelse om våldtäkt för att det ska leda till häktning och rättegång. Även om anklagelsen är påhittad. Om det inte varit Göran Lambertz som anklagats och om inte fallet och EAs bakgrund fått så mycket uppmärksamhet så tror jag att det blivit rättegång och kanske även dom.

Fallet behöver belysas därför att det visat på viktiga brister i rättssystemet. Brister som skapar två kategorier av offer. Dom som utan grund anklagas för våldtäkt och dom som våldtas men inte blir tagna på allvar.

Det får inte vara ett självändamål att få fler åtal och fällande domar. Genom att sänka kraven på bevis för att ett brott begåtts. Så att resultatet blir ett ökande antal justitiemord.

Jag tycker att det finns stora brister i GLs agerande på julaftonen. Som är klandervärda, men knappast straffbara. Att göra en falsk anmälan om våldtäkt borde alltid vara straffbart. Med ett högre straff om syftet är ekonomisk vinning genom att få skadestånd. Även om att bevisa en falsk anmälan kan vara lika svårt som att bevisa att en våldtäkt faktiskt har begåtts.

Kanske ska jag lägga till att jag bedömer GL som betydligt mer trovärdig än EA.

Till skillnad från Leif GW Persson tycker jag att GL har rätt att avge sin version av vad som inträffat.

Citera
2021-03-24, 13:08
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
GW är nog bara avundsjuk på GL. Ingen ung kvinna vill knulla med GW.
GW verkar hysa en närmast pervers avsky mot GL. I tv-serien "Det som göms i snö" som GW ligger bakom kommer det upp i tö. "Lambertz" kidnappas och begravs djupt inne i en skog där ingen kan hitta honom, förutom huvudpersonen som i sista scenen hittar platsen och står där med ett harmoniskt leende. Nu frångår GW principen att man är oskyldig sålänge man inte blivit dömd. Han sa för några dagar sedan att "det har säkert gått till så som kvinnan beskriver det", vilket GW inte kan ha en aning om, han har ju inte ens kunskap om utredningen mer än det som stått i media, och av det som stått i media får man knappast mer förtroende för EA än för GL om man inte är extrem feminist eller avskyr GL.
Citera
2021-03-24, 13:11
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamreallyLars
Några tankar om tillämpningen av sannolika skäl.

Jag tror att kärnan i GLs förutskickade stämningsansökan är begreppet sannolika skäl - och framför allt tillämpningen av det. För han har nu insett hur domstolar (praxisenligt) tillämpar det och att den tillämpningen kan leda till tokiga resultat.

För GL blev alltså häktad för att han på sannolika skäl kunde misstänkas för våldtäkt.

Vad innebär det då att något är sannolikt i ett fall som det här?

En kvinna som säger att hon har blivit våldtagen - och där det inte finns någon filmklassisk bevisning i stil med blodiga och sönderrivna kläder, kroppsskada, bevittnat överfall eller liknande - har redan genom sin berättelse tveklöst klättrat upp för har-det-hänt?-skalan eftersom en oskriven regel är att man ska tro på en människas ord. Men hon har därigenom typiskt sett ännu inte nått fram till sannolika skäl.

Det som får hennes berättelse att nå upp till den gränsen är stödbevisningen, t.ex. att det finns något mer eller mindre komprometterande efterföljkande mess, en väninna som kan bekräfta att hon i ett slags närtid berättade om händelsen. Då anses bevisningen ha den styrkan att det i vart fall är sannolikt att brottet har begåtts. (Mannen kan så klart också erkänna, men det lämnar jag.)

Jag tror att GL invänder mot att den information som sen tillkommer och som kan och ska förskjuta bedömningen uppåt och nedåt på har-det-hänt?-skalan inte beaktas tillräckligt under förundersökningen. Det som han numera (nog) inte accepterar är att åklagare och domstolar stelbent håller sig till praxis om att kvinnans berättelse och stödbevisningen "ju innebär sannolika skäl" och att mannen då ska vara häktad. Att mannen tidigare är ostraffad, att kvinnan tidigare har ägnat sig åt "falskanmälningar", att det finns tveksamheter om bevisningen (manipulerade ljudfiler eller annat) får inte tillräckligt genomslag i häktningsfrågan (under förundersäkningen) - utan åklagare och domstolar verkar tillämpa lagen så, att "det eventuella tvivlet får hanteras senare, i samband med att domstolen dömer i sak".

Just så tror jag alltså att GL tycker och tänker och numera inte köper.

Ett mycket bra inlägg, jag håller med. Men jag vill tillägga (efter att ha sett advokat David Massi s youtubevideo om målet mot DU) att försvaret hade rätt stora problem med att få polisen att ex kolla ljudfilen, att få polisen att begära in mobilen, att få polisen att analysera mobil/ljudinspelning.

Det tycker jag var skrämmande.

Är det för mycket spara-resurser-tänk?

Här rättsäkerhet blivit en kostnadsfråga?
Citera
2021-03-24, 13:11
Medlem
Mer.info.007s avatar
Har MÄ ens några vänner?
Citera
2021-03-24, 13:12
Medlem
Reardons avatar
Nån som fiskat fram den stämningsansökan som GL uppgav att han ingivit till Stockholms TR i går?
Citera
2021-03-24, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reardon
Nån som fiskat fram den stämningsansökan som GL uppgav att han ingivit till Stockholms TR i går?

Borde väl vara Uppsala TR?

Edit: fast han stämmer ju Staten, då kan han nog lämna in den lite var han vill kanske.
Senast redigerad av Rubar 2021-03-24 kl. 13:20.
Citera
2021-03-24, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uea
”Jag är självkritisk. Jag borde insett att Lambertz skulle kunna använda tillfället till smutskastning. Vi skulle inte ha livesänt. Sändningen kommer att finnas tillgänglig på SVT Play men dessa uttalanden redigeras bort och sändningen förses med en förklarande text.”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/borde-ha-forutsett-risken-for-smutskastning

"Den hade ett stort nyhetsvärde och det var rätt beslut att låta Lambertz ge sin syn på processen. Men det var en felbedömning att låta honom tala fritt i direktsändning. "

Allt skall alltså bandas och censureras? SVT och SR borde stängas med omedelbar verkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in