Citat:
Ursprungligen postat av
Insyn5
Kan man få en repost på länken till pressträffen?
Citat:
Ursprungligen postat av
fermion
Den lär vara borttagen
Citat:
Ursprungligen postat av
intermittentexplosivitet
Den klipptes ned snabbt, men ligger väl på svt.se, kan jag tippa.
Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Borttagen..
Citat:
Ursprungligen postat av
uea
SVT ångrar att man direktsände Göran Lambertz pressträff under tisdagen, rapporterar P1 Morgon.
– Utsagorna om målsäganden var inte acceptabla att sända ut i en direktsändning och det blev olyckligt anser jag, säger SVT Nyheters ansvarige utgivare Charlotta Friborg.
Sändningen där Lambertz uttalar sig nedsättande om målsäganden låg kvar på SVT Play till i morse.
– Jag behövde titta på det i lugn och ro. Vi har nu tagit ner direktsändningen i sin helhet på Play, men kommer lägga tillbaka den i klippt form där de nedsättande utsagorna inte finns med, säger Friborg.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrDoubtful71
Kan du länka? Hittar inte klippet.
Göran Lambertz presskonferens 2021-03-23 – Hela videon
Jag tycker att den har intresse för fallet, här och generellt. Inte minst därför att den innehåller GLs version av vad som inträffade runt midnatt på julaftonen 2020 hemma hos GL.
Jag var beredd på att videon skulle tas bort. Kanske är det inte "politiskt korrekt" att låta en man ge sin version av vad som hänt efter att han anklagats för våldtäkt? Därför spelade jag in hela sändningen. Oklippt. Den är ca 542 Megabyte. Kan ses med t.ex. VLC.
Har någon ett bra förslag på en plats där man anonymt kan ladda upp och dela en ganska stor fil?
Göran Lambertz har nu fått erfara att det räcker med en anklagelse om våldtäkt för att det ska leda till häktning och rättegång. Även om anklagelsen är påhittad. Om det inte varit Göran Lambertz som anklagats och om inte fallet och EAs bakgrund fått så mycket uppmärksamhet så tror jag att det blivit rättegång och kanske även dom.
Fallet behöver belysas därför att det visat på viktiga brister i rättssystemet. Brister som skapar två kategorier av offer. Dom som utan grund anklagas för våldtäkt och dom som våldtas men inte blir tagna på allvar.
Det får inte vara ett självändamål att få fler åtal och fällande domar. Genom att sänka kraven på bevis för att ett brott begåtts. Så att resultatet blir ett ökande antal justitiemord.
Jag tycker att det finns stora brister i GLs agerande på julaftonen. Som är klandervärda, men knappast straffbara. Att göra en falsk anmälan om våldtäkt borde alltid vara straffbart. Med ett högre straff om syftet är ekonomisk vinning genom att få skadestånd. Även om att bevisa en falsk anmälan kan vara lika svårt som att bevisa att en våldtäkt faktiskt har begåtts.
Kanske ska jag lägga till att jag bedömer GL som betydligt mer trovärdig än EA.
Till skillnad från Leif GW Persson tycker jag att GL har rätt att avge sin version av vad som inträffat.
–