2021-03-23, 15:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Kommer GL nu anmäla henne för förtal?

Knappast. Om han vill stå för sitt ord. En kvinna inte våldtagen har ändå rätt att hävda att hon blivit våldtagen. Det är icke förtal. Enligt Görans visdomsord då.
Citera
Medlem
Gizurs avatar
Åklagarens kommentarer idag i olika medier

SVT. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/goran-lambertz-slapps-ur-haktet
Citat:
”Bevisningen räcker inte”
– Vi har hållit flera förhör med vittnen, tittat på olika beslag och olika meddelanden som finns. Sedan har vi gjort en samlad bedömning av det här. Frågan nu är ju om man kan förvänta sig en fällande dom eller inte. Då har jag kommit fram till att jag inte har anledning att tro att han skulle bli dömd och då har jag inte heller möjlighet att väcka åtal, säger åklagaren Annika Bokefors.
Vad har förändrats?
– Jag kan inte gå in på de enskilda utredningsåtgärderna. Det jag kan säga, med anledning av det som har skrivits i media, är att det inte är uppgifter i andra utredningar som har haft någon avgörande betydelse för det här beslutet, säger åklagaren.

Aftonbladet. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KyG61E/goran-lambertz-slapps-ur-haktet
Citat:
Det Göran Lambertz har varit misstänkt för är en våldtäkt, det vill säga att han haft samlag med en kvinna som på grund av sömn och berusning befunnit sig i en särskilt utsatt situation. Han själv har uppgett att ingenting skett som inte varit frivilligt. Från början hade jag sannolika skäl för att hon befann sig i en situation att hon inte kunde samtycka och både tingsrätt och hovrätt höll med mig, säger kammaråklagare Annika Bokefors.

Hon anser dock att ju längre utredningen gått har det visat sig att bevisen inte räcker för en rättegång.
– Det här är en komplicerad brottstyp där man måste utreda noggrant och det har vi gjort. Den enda skillnaden är att det här fallet har blivit uppmärksammat av media, men vi har agerat på samma sätt som om det varit ett fall som ej var det.
Även åklagare Annika Bokefors kommenterar att de tidigare utredningarna inte påverkat denna.
– Att vi lägger ner denna förundersökning är inte resultatet av det vi tittat på där, utan det som varit avgörande är bevisningen i just den här förundersökningen.

Expressen https://www.expressen.se/nyheter/valdtaktsutredningen-mot-goran-lambertz-laggs-ner/
Citat:
– Han häktades för att han inte skulle kunna påverka utredningen. Kvinnans uppgifter om att hon vid tiden för samlaget befunnit sig i en särskilt utsatt situation på grund av sömn och berusning hade sådant stöd i utredningen att jag bedömde att mannen skulle vara häktad säger Annika Bokefors.

Vad bevisningen bestod av kommer vi nu aldrig att få reda på. Annat än att den var rätt svag. Åklagaren tycks vara mån om att förklara att kvinnans tidigare våldtäktsanmälningar inte legat henne till last. Bevisningen mot Lambertz har uppenbarligen försvagats under utredningens gång.
Citera
Medlem
Blir en nedlagd förundersökning möjlig att få fram?
Vore intressant att höra GLs version vs MÄ.
Citera
Medlem
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Enligt hennes f.d. make kontaktade hon honom då hon sett länkar i denna tråd till de lättklädda bilderna han lagt ut på henne och vill att han skulle ta bort dem.

Fullt förståeligt

Varför då det är ju hans bilder och hon har fått betalt för dom
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Där kan man ju undra om "fotografen" hade ex-flickvännernas tillstånd att lägga ut halvnakna bilder på dom.

De vill jag gärna se! Finns det länk?
Citera
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
GL har väl hjälpt EA med ett rättsutlåtande inför den kommande rättegången?
Ja, han förtjänar sedan tidigare att bli utkörd från värmen. Det blir en spännande fortsättning på detta som inte tagit slut i.om dagens vändning.
Citera
2021-03-23, 16:00
Medlem
Ksenia74s avatar
Citat:
Där kan man ju undra om "fotografen" hade ex-flickvännernas tillstånd att lägga ut halvnakna bilder på dom.

Ja han det är en copyright fråga . Vad jag vet äger han bilderna och brudarna har fått betalt för dom och kvitto.
Citera
2021-03-23, 16:01
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Knappast. Om han vill stå för sitt ord. En kvinna inte våldtagen har ändå rätt att hävda att hon blivit våldtagen. Det är icke förtal. Enligt Görans visdomsord då.

Nej, det har du ju rätt i.
Citera
2021-03-23, 16:01
Medlem
Smegmas avatar
E.A? Skriv istället vad det sensationslystna W-T flickebarnet heter.

E*** A***
Citera
2021-03-23, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Som man går man inte ut kvällstid för då får man räkna med att bli våldtagen av afghaner. Logik?

Underbar Karma om inte annat - hur många gånger har hon anmält andra för våldtäkt?
Citera
2021-03-23, 16:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
De vill jag gärna se! Finns det länk?
Nog borttagna. Men jag tror att "Provokatör" tog en backup av sidorna, så leta efter hans inlägg.
Citera
2021-03-23, 16:03
Medlem
Citat:
Som pensionär så förlorar han inte direkt någon arbetsinkomst.
Fast om inte jag missuppfattat verkligheten (och det har hänt ibland), så satt GL i Lagrådet ända tills han "avträdde" uppdraget på söndagen efter anhållandet, då det plötsligt blivit svårt för honom att deltaga i lagrådsarbetet.

Så han borde åtminstone få ersättning för de tillfällen han inte kunnat arbeta.
Vill han förresten ha tillbaka uppdraget?
Han har ju nu fått en viss expertkunskap gällande ogrundade utpekanden, gripanden, anhållanden och häktningar.
Kan väl därför jobba som ett konsultativt justieråd..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in