2021-03-12, 19:02
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Med tanke på vad som är fastställt så är det varken fastställt att hon har legat med GL eller att hon sov.
Det är sant. Men frågan är ju inte om hon "låg" med GL utan om han våldtog henne. Det är en viss skillnad. Men visst, han är inte dömd. Men det har väl aldrig hänt förr att en 71-årig man häktas på enbart en anklagelse. Vi kan förutsätta att det finns bevis. Jag tror den smarte farbrorn passade på att fota henne medan hon sov. Kanske spelade han även in en liten film? Vad annars kan det finnas för skit åklagaren sitter på som föranleder häktning?
Citera
2021-03-12, 19:05
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Snarare att han tänkte ta sig ann uppdrag som ombud.
Jag har själv processat en hel del och jag är inte advokat.
Är ombud typ att man genom att hjälpa till i juridiska spörsmål stöttar någon som vill få rätt mot någon annan och hjälper honom att driva en process mot denne?
Citera
2021-03-12, 19:06
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Det är sant. Men frågan är ju inte om hon "låg" med GL utan om han våldtog henne. Det är en viss skillnad. Men visst, han är inte dömd. Men det har väl aldrig hänt förr att en 71-årig man häktas på enbart en anklagelse. Vi kan förutsätta att det finns bevis. Jag tror den smarte farbrorn passade på att fota henne medan hon sov. Kanske spelade han även in en liten film? Vad annars kan det finnas för skit åklagaren sitter på som föranleder häktning?

Stoppa Pressarna:
"– Det finns naturligtvis stödbevisning till de uppgifter som kvinnan har lämnat. Det är det som gör att jag och tingsrätten har funnit att det föreligger sannolika skäl. Sedan har den misstänkte och försvararen en annan uppfattning om hur man ska värdera den bevisning vi har, säger Annika Bokefors.

Som exempel nämner kammaråklagaren ”elektronisk kommunikation”, som främst skett efter det påstådda brottet och som enligt Annika Bokefors har betydelse i fallet – det är mest sannolikt att det handlar om olika sms eller mail som har skickats mellan Göran Lambertz och den unga kvinnan."
Citera
2021-03-12, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Är ombud typ att man genom att hjälpa till i juridiska spörsmål stöttar någon som vill få rätt mot någon annan och hjälper honom att driva en process mot denne?

Ombud är väl egentligen ett samlingsbegrepp för ett antal olika roller. Men det kan b.la. vara att man för någons talan vid en förhandling. Advokater agerar ofta ombud men det betyder inte att man måste vara advokat för att agera ombud. Med det sagt finns det vissa områden som kräver att man är advokat, exempelvis försvarare i brottmål eller nu sedan 1 mars 2021 som ombud åt barn i förhandlingar om tvångsmål (LVU).

Förtydligande: Särskilt ombud åt barn kräver visserligen inte att man är advokat enligt lag, däremot bör praxis gå i den riktningen.
Senast redigerad av Nulb 2021-03-12 kl. 19:08. Anledning: Förtydligande
Citera
2021-03-12, 19:08
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Nä jag har inte en aning, jag bara spånar lite. Och jag tror nog att hon inte har sprungit hem till honom för intet. Vad fan skulle hon annars göra där hos en 71årig gubbe? Vid juletider..

Det luktar musfälla lång väg
Kan vara så. Kan också vara så att det var julafton och hon var ensam och tyckte om Lambertz som person. Men visst, hon kanske såg en möjlighet att kunna få lite kontakter och utnyttja honom på det sättet. Men va fan, han är 71. Hon trodde nog det skulle räcka med en urringning i så fall och att han skulle somna till Kalle Anka. Istället söp han henne under bordet. Säger hon.
Citera
2021-03-12, 19:09
Medlem
Citat:

Att han är 71 bedömer jag som förhållandevis ointressant i sammanhanget. Även äldre människor kan förstöra bevis och påverka vittnen (häktat med kollusionsfara som grund).

Sannolikt så är det målsägandes utsago samt stödbevisning som utgör grunden för häktning. Och det är inte särskilt anmärkningsvärt.
Citera
2021-03-12, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfa.beta.omega
Just gällande Göran Lambertz så pysslade han inte direkt med att jämföra DNA, utan att välja ett litet antal komponenter från varje Quick-fall, ignorera allt som talade emot, sätta egna godtyckliga "poäng" på det han själv valt ut och sedan "räkna ut" att Quick var skyldig till 99,99999 % sannolikhet. På allvar.

Det här är viktigt för att förstå hur vårt rättssystem kan vara totalhavererat. Han ansågs vara en av landets främsta jurister. Men det fanns noll substans i hans argument. Han gjorde samma blunder i palmefallet. När han lyssnade till Thomas Petterson var han övertygad om att Skandiamannen var skyldig. När han sedan tog del av Swebbteves vittne övertygades han av motsatsen. Lambertz ensam är skäl nog för en haveriutredning och en total omstrukturering av svenskt rättsväsende och kanske omskolning av alla jurister och domare. Till detta ska lägga ett oändligt antal av andra jurist-haverister som Kvast, Borgström mfl.

/Johan
Citera
2021-03-12, 19:10
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Middagen fick han för runt en timme sedan, undrar om han åt och vad han gör nu? Jag tror han sitter och förbereder sitt fall och att han haft besök av sin advokat tidigare idag. De skissar väl på överklagan...
Jag tror han är en knäckt man.

Oförstående till hur han kunde hamna här.

Tror inte han är kapabel till att plita ned en endaste bokstav trots att han om och om igen försöker få till den begynnande meningens första ord.

Inget formbart lämnar tumultet av tankar som far fram och tillbaka huller om buller inne i skallen.

Strax sitter han snarast och mumlar för sig själv i en sorts förvirrat samtal till sin döda hustru i något som för en utomstående framstår som en svamlande monolog som mest minner om Shakespeares Köpmannen i Venedigs framställan ”Kvaliteten på nåd” i dess stammande efter ”barmhärtighet”.

Herregud, kvaliteten på barmhärtighet…
Citera
Medlem
Citat:
Man har gjort beslag. Däri tror jag att G.L har gjort bort sig. Kan vara mail eller sms eller annat. Har han försökt släta över vad som hade hänt genom att smm:sa eller kanske framfört hot?. - Jag ska se till att din karriär........

Någon tabbe har G.L gjort som han har svårt att ta sig ur.
Citera
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Jo visst men det där går ju åt båda hållen, han har uppsåt att knulla henne. Men hon då som har tackat ja och sedan sprungit hela vägen dit och firat med honom. Har inte hon något uppsåt och därmed ansvar, du skriver att hon vill bli bäst så jag förstår att du är inne på samma spår. Men jag tycker att det borde efterlysas lite eget ansvar hos kvinnor också. Dom kan inte jämt och ständigt vara offer, särskilt inte när dom själva har varit med och löpt på linan.
Ja exakt vi är på samma spår och om lägger oss på den detaljen att hon fortfarande vill bli bäst och har 1 mentor som varken är hennes vänner eller familj.

Mentorn slänger ju inte fram kuken och ropar "kom så får du smaka" såklart utan har redan byggt upp en lång process av manipulationer för att sedan komma till den stora inbjudan: Ett trevligt Julfirande i lyxklass hos kvinnans största förebild! Mentorn som har allt som hon bara drömmer om.

Vad som leder till själva händelsen är oklart.. De kanske tog lite på varandra massage, dylikt och hennes ansvar är det absolut men ansvaret försvinner ju när hon upplever att han får övertaget och gör något som hon inte är med på. Hon ångrar sig dagen efter och vågar inte riktigt anmäla händelsen?

Jag är inte den som ställer mig på någons sida här men jag kan förstå hela anmälningsgrejen sen får man tänka på att media och alla gör ju saken 10 gånger värre än händelsen eller hur?

Sen låter rubriceringen jävligt brutal samma med Mordbrand.. Det låter som att man tänder på människor och ser de brinna tills de dör när det i själva verket någon som kan ha tänt på några träd i skogen eller eldat upp en papperskorg haha!
Citera
2021-03-12, 19:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Mentorskapet är frivilligt. GL har anmält sig som frivillig mentor till uppsala universitet. På hans meriter har han blivit antagen som mentor. Eleven gick juridik linjen och därmed är steget inte långt till att han blev hennes mentor. Mentorskapet bygger på ganska fria områden. Man kanske som elev har en fråga och ex genom sms skicka iväg frågan till mentorn. Man kanske träffas över en lunch tar en kaffe eller småpratar lite om allting på överenskommen plats. Men! På julafton! Nja här bör klockorna ringa på hägsta volym. Kvinnan ger sig ut på en strapats. Detta måste kvinnan ha förstått att det var på det alldeles privata området. Detta har inget med Uppsalas universitet att göra.
Det är väl uppenbart att det är en hel del vi inte vet. En 31-årig student som aldrig firar jul utan brukar åka utomlands (familj?) åker hem till en 71-årig änkling för att dricka jul i hans villa. Sedan blir hon så onykter att hon däckar hos honom. En snabb koll på kartan visar att det är ca 200 m till närmaste busshållpats, om det nu inte fanns taxi. Vet nu inte var hon bor, men GL bor ca 3-4 km promenad från centrala Uppsala. Så t.o.m. det hade varit ett alternativ.

Detta sagt så kan GL vara både en gris och våldtäktsman, men det är ju helt galet att häkta honom 2 1/2 månad senare.
Citera
2021-03-12, 19:11
Medlem
Citat:
Kan vara så. Kan också vara så att det var julafton och hon var ensam och tyckte om Lambertz som person. Men visst, hon kanske såg en möjlighet att kunna få lite kontakter och utnyttja honom på det sättet. Men va fan, han är 71. Hon trodde nog det skulle räcka med en urringning i så fall och att han skulle somna till Kalle Anka. Istället söp han henne under bordet. Säger hon.

hahaha ja fyfan lite ägd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in