2021-04-17, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Undrar om händelserna kan få GL att tänka om i Quickskandalen. Där är det numera uppenbart att Quick (som han hette då) falskanklagade sig själv för egen vinnings skull, och att polis, åklagare, försvarare och vårdpersonal mm var alltför godtrogna och okritiska när de trodde på dessa falskanklagelser. Quick var dessutom rättspsykiatrisk patient, så man borde ha varit mer medveten om att hans falskanklagelser kunde vara uttryck för psykiska problem, inklusive missbruksproblem. Ändå gick "alla", inte minst GL själv, gladeligen på dessa falskanklagelser. Efter att en ny läkare hjälpt Quick bli av med sitt bensodiazepinberoende försökte Quick ta tillbaka sina falskanklagelser, men då, när han talade sanning, blev det ironiskt nog svårt att bli trodd.

Numera ligger det i tiden att anklaga män för våldtäkt. Kvinnor blir trodda, män häktade, och det blir svårt att i folks ögon helt fria män som utsatts för våldtäktsmisstankar även om det aldrig blir någon fällande dom eller ens åtal. De antas av många vara skyldiga ändå.

GL vill nu att förundersökningarna ska bli bättre. Borde det inte ha gällt redan på Quicks tid? Hur kunde GL ha mage att höja det förundersökningsarbetet till skyarna? Utan att ens sätta sig in i alla detaljer.

Jag tyckte illa om GL för hans delaktighet i Quickskandalen, som han till och med förnekar var en skandal. Det liknar dubbelmoral när han nu vill ha upprättelse för egen räkning och gnäller över kvaliteten på den förundersökning som fick honom själv häktad, men samtidigt ignorerar de extrema brister som fanns i förundersökningarna mm mot Quick. Hur ska han ha det, vad ska man ställa för krav egentligen på rättssäkerhet och borde det inte gälla alla?

Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Haha Det är ju givet att det vore fantastiskt bra om detta kan prövas rättsligt. Det är ju det enda sättet att komma till botten med detta och få slut på alla spekulationer. Då kan MÄ antingen bli helt rentvådd eller dömd.
Håller med. Det skulle vara bra om killarna gjorde gemensam sak och prövade detta rättsligt. Det blir ändå spännande att se hur det går för EA i målet som nu är förestående. Man kan ibland få föreställningar om vem EA är och ur hon har det, men det kan man ju här på Flashback inte veta när man inte ens har sett personen. Inte ens GL verkade ju ha någon föraning om vad som skulle kunna komma att hända.
Citera
2021-04-17, 19:53
Bannlyst
Citat:
Är det på något sätt fel att klargöra vad man diskuterar innan man besvarar ett inlägg utförligare? För det var exakt det jag gjorde.
Ja du, det är inte första gången i tråden som du uppvisar stora brister i socialt samspel och kommunikation.

Citat:
Kan inte du berätta för oss varför MÄ inte ska betraktas som oskyldig till falskt tillvitelse och förtal tills dess att hon eventuellt blir dömd? Varför är hon undantagen från oskuldspresumtionen?
Svårt med läsförståelsen eller bara juridiskt obevandrad? Att konstatera att EA beter sig som ett veritabelt svin har knappast något med oskuldspreventionen att göra. Inte heller förhoppningen om att processer mot henne skulle kunna avskräcka henne att från att bete sig som ett veritabelt svin i framtiden eller förhindra andra att bete sig som veritabla svin.
Senast redigerad av Krmkr 2021-04-17 kl. 20:02.
Citera
2021-04-18, 09:12
Bannlyst
Återigen en spännande betraktelse av GL som går stick i stäv med radikalfeministernas enögda och rättvidriga syn.
http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-307/
Citera
2021-04-18, 10:26
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Återigen en spännande betraktelse av GL som går stick i stäv med radikalfeministernas enögda och rättvidriga syn.
Skrämmande att det kan fungera så här:
Hade hon bara nöjt sig med
1. sin berättelse om hur samlaget gick till och
2. kompisen Louise vittnesmål om att Emma var ”redlös” och ”slocknade” några minuter före samlaget,
då hade jag sannolikt blivit fälld. Trots att jag talade sanning och de båda kvinnorna blåljög.

Jag har lärt mig nu efteråt av många advokater att det faktiskt fungerar så i en del sexualbrottmål. En målsägandeberättelse som ter sig trovärdig + antingen ett vittne som också ter sig trovärdigt eller dokumenterade skador = fällande dom. Därmed kan två personer komma överens om en lögnaktig berättelse för att på så sätt få någon fälld och fängslad i ett par år.
Kvinnor som hänger ut män säger ofta att det är för att varna andra. Men är inte detta en kvinna man bör varna för?
Tur för mig personligen att Emma gjorde alla sina dumma misstag. Sådana gjorde hon även 2017 och 2018 när hon anklagade andra män. Men nästa gång har hon kanske lärt sig.
(Kvinnorna heter egentligen något annat.)
Senast redigerad av outoftheblue 2021-04-18 kl. 10:29. Anledning: m
Citera
2021-04-18, 10:44
Bannlyst
Citat:
Skrämmande att det kan fungera så här:
Hade hon bara nöjt sig med
1. sin berättelse om hur samlaget gick till och
2. kompisen Louise vittnesmål om att Emma var ”redlös” och ”slocknade” några minuter före samlaget,
då hade jag sannolikt blivit fälld. Trots att jag talade sanning och de båda kvinnorna blåljög.

Jag har lärt mig nu efteråt av många advokater att det faktiskt fungerar så i en del sexualbrottmål. En målsägandeberättelse som ter sig trovärdig + antingen ett vittne som också ter sig trovärdigt eller dokumenterade skador = fällande dom. Därmed kan två personer komma överens om en lögnaktig berättelse för att på så sätt få någon fälld och fängslad i ett par år.
Kvinnor som hänger ut män säger ofta att det är för att varna andra. Men är inte detta en kvinna man bör varna för?

Ja, det finns all anledning för både män och kvinnor att varna för kvinnliga psykopatoida element. Att somliga pga en politisk radikalfeministisk agenda inte inser att de skadar såväl män som kvinnor genom att stödja rättsvidriga människor, är ett sorgligt kapitel i den mänskliga repertoaren.

Citat:
Tur för mig personligen att Emma gjorde alla sina dumma misstag. Sådana gjorde hon även 2017 och 2018 när hon anklagade andra män. Men nästa gång har hon kanske lärt sig.
Jo, man kan hoppas att de och andra bedragerskor/lögnerskor avskräcks av föreliggande fall.
Citera
2021-04-18, 10:56
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr

Sent ska syndaren vakna och det känns på något sätt ganska rättvist att Göran Lambertz fått smaka den häxbrygd han varit med om att koka ihop, han har ju varit synnerligen aktiv inom rättsväsendet under en lång tid och uppenbarligen inte haft problem med svagheten i dessa "våldtäktsmål" tidigare, det var inte förrän hans eget skinn blev rivet som insikten om eländet kom.

Förhoppningsvis kommer något gott ut av den här historien.
Citera
2021-04-18, 12:51
Medlem
Citat:
Det stämmer väl inte riktigt att alla lyssnar andäktigt när Lambertz talar. Det var så, men det verkar som att den famösa presskonferensen blev en vändpunkt för mediaapparaten. Han gjorde bort sig ordentligt då och jag tvivlar på att han kommer att bli rehabiliterad. Särskilt inte med hans bakgrund. Det är väl I stort sett bara Flashback, Facebook och några till som fortfarande noterar och reflekterar över vad han säger.

Det hade varit intressant att få höra några anekdoter om Lambertz, men jag förstår att det inte blir några.
Noterar att du skriver att du hatar honom. Det är mycket starka ord. Antar att du kommit i kontakt med honom. Själv har jag inte funderat på honom innan han anhölls. Då kom beskedet som en blixt från klar himmel men i takt med att han brett ut sig och fakta kommit fram är jag inte längre förvånad över att det kunnat bli som det blev.
Redan hans första presskonferens efter att ha blivit utnämnd var en katastrof. Alla visste redan då ett det här är en bomb som väntar på att brisera. Man insåg direkt att man gjort ett misstag.

Man kan väl säga så här. Lambertz lyssnade inte på goda råd utan visste bäst själv. Så tänker idiote som tror att de är Ceasar eller nåt

Inrikesdepartementet visste direkt att de hade att göra med en dåre. Varför avsatte man inte honom för då?
Jag har inget bra svar på det. Tänk att jobba under Lamberts och bli tvungen att gömma viktiga papper för honom

Så såg arbetet på departementet ut ett tag. Allt gick ut på att hålla Lambertz utanför massmedia och debatten allmänt

Typiskt sossar. Vad fan erkänn att ni klantade till det och avsätt idiotjäveln. Men Lambertz fick lalla omkring på Rosenbad utan att egentligen utföra något arbete
Senast redigerad av Alpoxen 2021-04-18 kl. 13:01.
Citera
2021-04-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
FYI: GL är inte advokat!

Med tanke på att du inte ens vet att GL inte är advokat blir det närmast komiskt när du talar om "outingfara". Du "hatar den mannen", sure..

Najs traj, Alpoxen.
Ja han är jurist vad fan . Tycker du att det är viktigt? Han är före detta JK och har läst samma utbildning som alla andra jurister.

Advokater och åklagare läser inte olika utbildningar vet du.

Jo jag känner ett antal talskrivare på Rosenbad, tjänstemän alltså som sitter kvar oavsett riksdagsmajoritet eller färg på regeringen och om du skulle höra deras historier om Lambertz.

Tja jag säger inget mer förutom att när jag träffat människan, det har skett ett par ggr, så har deras omdömen varit smickrande till och med
Citera
2021-04-18, 13:22
Medlem
Vaxads avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zgKL5v/valdtakten

Lite likt detta fall. Fast kanske än mer skruvat med en 7mån bebis som "vittne".

Kvinna med trasig bakgrund, sexuella övergrepp och psykatrisk vård. Använder också en vän likt EA som vittne. Sjukt nog räcker det långt.

Obehagligt att man kan sitta häktad i 5+ mån bara på en kvinnas ord.

Hoppas GL styr upp den här sörjan nu.
Citera
2021-04-18, 13:27
Medlem
lasternassummas avatar
När blir sanningen en samhällsfara?
Få tycks tveka om att det är sanningen som GL berättat om vad som hände julnatten 2020 hemma hos GL.

Men ändå...

Stora delar av media tillsammans med radikala feminister tycks eniga om att det var ett stort problem att GL fick tillfälle att berätta om vad som faktiskt inträffat. Hur förklarar man detta?

Jag uppskattar dagens "Söndagsbetraktelse nr 307" på GLs blogg.

Den är rätt igenom läsvärd, men jag nöjer mig med att citera en mening.
«Hur ska man skapa ett rättssystem där det räcker för den anklagade att tala sanning?»

I en värld där redan alltför få tror på att ärlighet varar längst kan vi inte nöja oss med ett rättsväsende som bestraffar ärlighet och belönar oärlighet. Inte ens om det sker sällan.

Citera
2021-04-18, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zgKL5v/valdtakten

Lite likt detta fall. Fast kanske än mer skruvat med en 7mån bebis som "vittne".

Kvinna med trasig bakgrund, sexuella övergrepp och psykatrisk vård. Använder också en vän likt EA som vittne. Sjukt nog räcker det långt.

Obehagligt att man kan sitta häktad i 5+ mån bara på en kvinnas ord.

Hoppas GL styr upp den här sörjan nu.
Hur ska GL kunna styra upp nånting? Han har ingen politisk makt längre tack gode gud. Nu är medborgare Lambertz åtalad och jag tycker det är fantastiskt.

När Ludvig den sextonde gick fram till giljotinen tilltalades han som medborgare Capet. Inte som före detta kung eller nånting.

Medborgare Lambertz har naturligtvis samma rätt som alla andra medborgare att försvara sig och kalla vittnen men det har gud ske lov motsidan också.
Citera
2021-04-18, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
När blir sanningen en samhällsfara?
Få tycks tveka om att det är sanningen som GL berättat om vad som hände julnatten 2020 hemma hos GL.

Men ändå...

Stora delar av media tillsammans med radikala feminister tycks eniga om att det var ett stort problem att GL fick tillfälle att berätta om vad som faktiskt inträffat. Hur förklarar man detta?

Jag uppskattar dagens "Söndagsbetraktelse nr 307" på GLs blogg.

Den är rätt igenom läsvärd, men jag nöjer mig med att citera en mening.
«Hur ska man skapa ett rättssystem där det räcker för den anklagade att tala sanning?»

I en värld där redan alltför få tror på att ärlighet varar längst kan vi inte nöja oss med ett rättsväsende som bestraffar ärlighet och belönar oärlighet. Inte ens om det sker sällan.

Vem fan bryr sig? Det viktiga är väl att Svenska folket får veta att Lambertz gillar att knulla instabila klienter och att han blir utstött ur den artiga klassen för alltid.

Denna tråd är mycket bra. Jag menar, vem vill låta sina döttrar bli utsatta för Lambertz tillåtna kladdande. Tillåtet eller inte
Senast redigerad av Alpoxen 2021-04-18 kl. 13:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in