2021-04-17, 18:19
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Ändå så skrev Du i posten som jag svarade på:
Om det är så att han inte begärt överprövning kan man undra varför han i så fall godtar att anmälan lades ned. Kan ett skäl vara att Lambertz inser att åklagaren har rätt när hon sa att det inte går att styrka att MÄ gjort något brottsligt?
Du är en fan så ohederlig debbatör!

Ja, det är klart sedan länge att Sandkakan inte är här av samma anledning som de flesta andra, dvs. intresse av sanning och rättvisa.

Utan det handlar enbart om att förminska EA's skuld och dessutom skapa misstroende mot Lambertz. Dessutom på ett väldigt manipulativt och ohederligt sätt.

Men jag håller med Sandkaka om en sak, även fast jag verkligen inte tror att Sandkaka tycker det egentigen - det vore fantastiskt bra om detta kan prövas juridiskt; dvs. alla 3 falskeligen anklagade män vs EA.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Du har dålig läsförståelse.
Jag skriver ju i båda inläggen att det verkar som att Lambertz insett att det inte går att styrka brott I hans fall. I svaret till dig lägger jag till att han hoppas att en åklagare ska kunna styrka brottslighet om hen lägger i hop fyra fall.

Kan du tala om vad det är som är ohederligt med detta?

Förstår du verkligen inte att bevisläget kan bli ett annat om en åklagare kan peka på fyra fall i stället för bara ett?

Förstår inte vad du menar. Det verkar ju bevisat att kvinnan ljugit.
Citera
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag förstår att det är en svår nöt för dig att knäcka. Eller så förstår jag att du nog förstår att jag med oförsiktig avsåg vårdslös. Det betyder ju i stort sett samma sak. Det ena en tekniskt korrekt term i sammanhanget, det andra mer beskrivande. Så vårdslös tillvitelse heter det man döms för, men sak samma, dvs det räcker inte att hävda att man trodde stenhårt att något hänt om det bedöms att man borde ha vetat bättre. Då klassas ens oförsiktighet med sanningen som vårdslös tillvitelse.
Tack, det var det jag ville få klargjort. Oförsiktig tillvitelse är din egen hemmasnickrade term.
Citera
2021-04-17, 18:21
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Förstår inte vad du menar. Det verkar ju bevisat att kvinnan ljugit.
Är det bevisat?
Citat:
Fredagsbetraktelse
Publicerad fredag 26 mars 2021

15. Jag tror att denna sorts beteenden bör beivras. Jag anmälde EP för falsk tillvitelse under utredningen mot mig, men åklagaren lade ner anmälan strax efter att hon lagt ner utredningen mot mig. Kanske blir resultatet annorlunda om alla vi fyra som EP anmält för brott (varav tre gånger våldtäkt) gör en gemensam anmälan.

http://goranlambertz.se/fredagsbetraktelse/
Citera
2021-04-17, 18:27
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Kan det vara en del i orsaken till att GL stämmer staten? Kanske mer strategiskt smart än att begära överprövning?
Jag tror inte det. Det ena är ganska oberoende av det andra. GL förstör inte sina chanser i stämninngen mot staten genom att begära överprövning av nedläggningseslutet av åtalet för falsk tillvitelse. Detär nog snarare så att Lambertz inser hur svårt det är att få åtal mot falsk tillvitelse i hamn i sådana här fall, och vill hälla ihop alla fall där EA har anklagat män för våldtäkt till ett, för att hennes modus operandi ska framstå tydligare.
Citera
2021-04-17, 18:29
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Ja, det är klart sedan länge att Sandkakan inte är här av samma anledning som de flesta andra, dvs. intresse av sanning och rättvisa.

Utan det handlar enbart om att förminska EA's skuld och dessutom skapa misstroende mot Lambertz. Dessutom på ett väldigt manipulativt och ohederligt sätt.

Men jag håller med Sandkaka om en sak, även fast jag verkligen inte tror att Sandkaka tycker det egentigen - det vore fantastiskt bra om detta kan prövas juridiskt; dvs. alla 3 falskeligen anklagade män vs EA.
Haha Det är ju givet att det vore fantastiskt bra om detta kan prövas rättsligt. Det är ju det enda sättet att komma till botten med detta och få slut på alla spekulationer. Då kan MÄ antingen bli helt rentvådd eller dömd.
Citera
2021-04-17, 18:33
Bannlyst
Citat:
Tack, det var det jag ville få klargjort. Oförsiktig tillvitelse är din egen hemmasnickrade term.
Och så var det du som ville försöka påskina att du inte ville tjafsa.

Det går inte så bra för dig...

För övrigt är det skönt att konstatera att lögnerskan och bedragerskan EA ingalunda kan sitt lugnt i båten. Det återstår många drag att göra för de män hon falskt anklagat och förtalat. Kanske det här kan få henne att låta bli att bete sig som ett veritabelt svin i fortsättningen? Kanske det även kan avskräcka andra från att falskt anklaga oskyldiga människor? Det vore en god sak för drabbade, deras närstående och rättssäkerheten i så fall!
Senast redigerad av Krmkr 2021-04-17 kl. 18:41.
Citera
2021-04-17, 18:35
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Är det bevisat?
... Då märkte jag rätt tydligt att de båda förhörsledarna var helt klara över hur det hela hade gått till. Det var inte någon våldtäkt utan ett påhitt.

Vid förhöret fick jag nämligen se ytterligare ett bevis (av väldigt många) för att kvinnan som anmält mig hade ljugit. Genom det här beviset (ett textmeddelande till nuvarande sambon Mats) kom det fram att hon hade messat med Mats vid en avgörande tidpunkt. Nämligen en tidpunkt då hon var så gott som medvetslös. Det hade hon själv och vittnet Lotta (som strax innan hade videopratat med henne) intygat för polisen. Men nu dök det alltså upp ett bevis för att hon just då inte bara hade messat med Mats utan också hade pratat med Lotta (mig ovetande förstås). Det hade hon ju inte kunnat göra om hon varit helt borta. Och beviset (textmeddelandet) hade hon raderat från sin egen telefon.

Själv hade jag ju vetat hela tiden att hon ljög, men nu förstod tydligen alla.
http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-304/

Låter det som något som inte går att bevisa? Den egentliga anledningen till att fallet las ner var väl att att kvinnan avslöjades ha ljugit. "Bevisen" som motiverade häktningen var falska. Det kallar åklagaren helt fegt att bevisningen inte var tillräcklig.

(Ta nu inte illa upp om jag slutar svara på dina inlägg. Det känns inte meningsfullt.)
Citera
2021-04-17, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag tror inte det. Det ena är ganska oberoende av det andra. GL förstör inte sina chanser i stämninngen mot staten genom att begära överprövning av nedläggningseslutet av åtalet för falsk tillvitelse. Detär nog snarare så att Lambertz inser hur svårt det är att få åtal mot falsk tillvitelse i hamn i sådana här fall, och vill hälla ihop alla fall där EA har anklagat män för våldtäkt till ett, för att hennes modus operandi ska framstå tydligare.
Låter rimligt.
Citera
2021-04-17, 18:51
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Och så var det du som ville försöka påskina att du inte ville tjafsa.

Det går inte så bra för dig...

Är det på något sätt fel att klargöra vad man diskuterar innan man besvarar ett inlägg utförligare?

För det var exakt det jag gjorde.

Citat:
Kort fråga innan jag svarar utförligare så att vi inte pratar förbi varandra: Vad menar du med "oförsiktig tillvitelse"?
Citat:
För övrigt är det skönt att konstatera att lögnerskan och bedragerskan EA ingalunda kan sitt lugnt i båten. Det återstår många drag att göra för de män hon falskt anklagat och förtalat. Kanske det här kan få henne att låta bli att bete sig som ett veritabelt svin i fortsättningen? Kanske det även kan avskräcka andra från att falskt anklaga oskyldiga människor? Det vore en god sak för drabbade, deras närstående och rättssäkerheten i så fall!
Kan inte du berätta för oss varför MÄ inte ska betraktas som oskyldig till falskt tillvitelse och förtal tills dess att hon eventuellt blir dömd? Varför är hon undantagen från oskuldspresumtionen?
Citera
2021-04-17, 18:56
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
... Då märkte jag rätt tydligt att de båda förhörsledarna var helt klara över hur det hela hade gått till. Det var inte någon våldtäkt utan ett påhitt.

Vid förhöret fick jag nämligen se ytterligare ett bevis (av väldigt många) för att kvinnan som anmält mig hade ljugit. Genom det här beviset (ett textmeddelande till nuvarande sambon Mats) kom det fram att hon hade messat med Mats vid en avgörande tidpunkt. Nämligen en tidpunkt då hon var så gott som medvetslös. Det hade hon själv och vittnet Lotta (som strax innan hade videopratat med henne) intygat för polisen. Men nu dök det alltså upp ett bevis för att hon just då inte bara hade messat med Mats utan också hade pratat med Lotta (mig ovetande förstås). Det hade hon ju inte kunnat göra om hon varit helt borta. Och beviset (textmeddelandet) hade hon raderat från sin egen telefon.

Själv hade jag ju vetat hela tiden att hon ljög, men nu förstod tydligen alla.
http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-304/

Låter det som något som inte går att bevisa? Den egentliga anledningen till att fallet las ner var väl att att kvinnan avslöjades ha ljugit. "Bevisen" som motiverade häktningen var falska. Det kallar åklagaren helt fegt att bevisningen inte var tillräcklig.

(Ta nu inte illa upp om jag slutar svara på dina inlägg. Det känns inte meningsfullt.)
Eftersom du inte tror på vad jag skriver kanske du ska läsa Hamilkars inlägg om Lambertz anmälan. Han skriver samma sak som jag gör i just den frågan. Förhoppningsvis kan du ta till dig vad Hamilkar skriver
Citera
2021-04-17, 19:29
Medlem
Citat:
Eftersom du inte tror på vad jag skriver kanske du ska läsa Hamilkars inlägg om Lambertz anmälan. Han skriver samma sak som jag gör i just den frågan. Förhoppningsvis kan du ta till dig vad Hamilkar skriver

Stämningen mot staten är GLs enda sätt att lagligen dra fram alla fakta i förundersökningen mot honom i ljuset. Tror det är hans främsta motiv. Att få upprättelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in