2021-04-11, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Söndagsreflektion från mig

Görans första punkt i hans söndagsbetraktelse nr 306 - http://goranlambertz.se/5757-2/
1. Som utgångspunkt bör man stötta kvinnor som anmäler en våldtäkt. Det bör man göra utifrån den förutsättningen att de flesta anmälningar är befogade.
Notera att Göran verkar anse att det är endast kvinnor som skall stöttas när det anmäler våldtäkt. Varför skrev han inte "personer som anmäler en våldtäkt"?

Hur rimmar det Göran skriver ihop med oskuldspresumtion för den som anklagas för ett brott. Textens innehåll innebär indirekt att att man ser den som anklagas som skyldig i och med anklagelsen.
Viket stöd får den anklagade?
Göran verkar inte inse att myntet har två sidor. Väljer du att endast betrakta ena sidan av myntet så ser du du inte den andra i samma ögonblick.

Göran text visar på den förskjutning som har skett i synen på anmälda sexualbrott; från oskuldspresumtion till skuldpresumtion.

Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna
Artikel 48
Presumtion för oskuld och rätten till försvar

1. Var och en som har blivit anklagad för en lagöverträdelse ska betraktas som oskyldig till dess att hans eller hennes skuld lagligen fastställts.

2. Var och en som har blivit anklagad för en lagöverträdelse ska garanteras respekt för rätten till försvar.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:12016P048&from=EN

Jag har medvetet valt att endast fokuser på en punkt i Görans text, för att bemöta annan rappakalja som han skriver skulle kräva flera olika nya trådar.

Punkt nio var nog det viktiga av det Guran villa komma fram till. Och där har han helt rätt även om han kunde utryckt sig mer direkt.
Är anklagelsen falsk, häng ut fanskapet och spänn armarna på ryggen på denna person.
Behandla människan som en mygga vid midsommarmatbordet, jaga fanskapet tills det är förintat.
Citera
2021-04-11, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av john-oskar
Punkt nio var nog det viktiga av det Guran villa komma fram till. Och där har han helt rätt även om han kunde utryckt sig mer direkt.
Är anklagelsen falsk, häng ut fanskapet och spänn armarna på ryggen på denna person.
Behandla människan som en mygga vid midsommarmatbordet, jaga fanskapet tills det är förintat.
Okej, men ibland är det svårt att veta eller påvisa att en anklagelse är falsk.

Från kapitel "Orsaker till nedläggning" i BRÅ:s skrift "Våldtäkt från anmälan till dom" (2019)
Av de 785 anmälningar som ingick i urvalet gick 49 ärenden till åtal.
[]
de resterande 736 anmälningarna.
[]
Tabell 22. Nedlagda anmälningar från 2016 uppdelade utifrån primärt nedläggningsskäl (n = 736)

[Siffrorna; antal samt procent av totalen]

Formellt felaktig anmälning 49 - 7
Har sannolikt inte hänt 79 - 11
Inte utredningsbart 81 - 11
Inte våldtäkt i juridisk mening 41 - 6
Utredningen väcker tvivel 150 - 20
Målsäganden hoppar av 80 - 11
Misstänkt inte lokaliserad 31 - 4
Otillräcklig bevisning, ”ord mot ord” 225 - 31
Sid 55+56
https://www.bra.se/download/18.62c6cfa2166eca5d70e18f68/1615395291012/2019_9_Valdtakt_fran_anmalan_till_dom.pdf

Ändock blir någon formellt anklagad för våldtäkt så benämns det hela i folkmun ibland som:

* Ingen rök utan eld
* Sanningen ligger nog någonstans mitt emellan.
* MeToo: "believe women"

-------------
Edit: Dessutom när det gäller Lambertz, "åklagaren, Annika Bokefors, valde att säga att ”bevisen inte räckte för fällande dom”

Nu har Lambertz fått det hela till: "PS I just mitt fall får det anses till sist ha blivit bevisat att anmälan mot mig var lögnaktig (hennes kommunikation med två vänner när hon sa sig ha varit "däckad" och att hon raderade meddelandet om det i sin telefon). Så ingen lär kunna hävda att "vi vet inte vad som hände".

Undrar om MeToo EA instämmer i Görans slutsats.

Han är inne på att man måster kunna bevisa sin oskuld.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-04-11 kl. 09:23.
Citera
2021-04-11, 09:12
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:

Otillräcklig bevisning, ”ord mot ord” 225 - 31[/indent]

Intressant. Här skulle man kunna tro att "Inte våldtäkt i juridisk mening" skulle ligga högt, istället är det andra orsaker.

Citat:
... * Sanningen ligger nog någonstans mitt emellan...

En till favorit.
Citera
2021-04-11, 09:21
Medlem
Citat:
Söndagsreflektion från mig

Görans första punkt i hans söndagsbetraktelse nr 306 - http://goranlambertz.se/5757-2/
1. Som utgångspunkt bör man stötta kvinnor som anmäler en våldtäkt. Det bör man göra utifrån den förutsättningen att de flesta anmälningar är befogade.
Notera att Göran verkar anse att det är endast kvinnor som skall stöttas när det anmäler våldtäkt. Varför skrev han inte "personer som anmäler en våldtäkt"?

Hur rimmar det Göran skriver ihop med oskuldspresumtion för den som anklagas för ett brott. Textens innehåll innebär indirekt att att man ser den som anklagas som skyldig i och med anklagelsen.
Viket stöd får den anklagade?
Göran verkar inte inse att myntet har två sidor. Väljer du att endast betrakta ena sidan av myntet så ser du du inte den andra i samma ögonblick.

Göran text visar på den förskjutning som har skett i synen på anmälda sexualbrott; från oskuldspresumtion till skuldpresumtion.

Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna
Artikel 48
Presumtion för oskuld och rätten till försvar

1. Var och en som har blivit anklagad för en lagöverträdelse ska betraktas som oskyldig till dess att hans eller hennes skuld lagligen fastställts.

2. Var och en som har blivit anklagad för en lagöverträdelse ska garanteras respekt för rätten till försvar.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:12016P048&from=EN

Jag har medvetet valt att endast fokuser på en punkt i Görans text, för att bemöta annan rappakalja som han skriver skulle kräva flera olika nya trådar.
Det fetade:
Bra observation!
Bra påpekande!
Det visar att GL, vad gäller juridisk stringens, faktiskt inte är särskilt skarp (om han nu ens nånsin varit det?). Han är väl nu så extremt "kvinnovänlig", dvs att inte bli allmänt uppfattad som misogyn, att han förblindats i sina val av ord.
Jag vill bidra med ett annat observandum ur hans text som du citerar; jag har fetat ett ord:

"Det bör man göra utifrån den förutsättningen att de flesta anmälningar är befogade."

Jag säger till GL: Nej, Göran Lambertz, det bör man absolut inte göra, för då har man redan i starten en sorts "utredningsbias"!
Bättre ordval hade varit att ersätta "är" med "kan vara".
Då ökar möjligheten att man startar med en förutsättningslös ansats och att bedömningen av ärendet blir mer neutralt och så skall det ju gå till.
I de bästa av världar, ja.
Citera
2021-04-11, 09:52
Medlem
Citat:
Okej, men ibland är det svårt att veta eller påvisa att en anklagelse är falsk.

Från kapitel "Orsaker till nedläggning" i BRÅ:s skrift "Våldtäkt från anmälan till dom" (2019)
Av de 785 anmälningar som ingick i urvalet gick 49 ärenden till åtal.
[]
de resterande 736 anmälningarna.
[]
Tabell 22. Nedlagda anmälningar från 2016 uppdelade utifrån primärt nedläggningsskäl (n = 736)

[Siffrorna; antal samt procent av totalen]

Otillräcklig bevisning, ”ord mot ord” 225 - 31
Sid 55+56
https://www.bra.se/download/18.62c6cfa2166eca5d70e18f68/1615395291012/2019_9_Valdtakt_fran_anmalan_till_dom.pdf

Ändock blir någon formellt anklagad för våldtäkt så benämns det hela i folkmun ibland som:

* Ingen rök utan eld
* Sanningen ligger nog någonstans mitt emellan.
* MeToo: "believe women"

-------------
Edit: Dessutom när det gäller Lambertz, "åklagaren, Annika Bokefors, valde att säga att ”bevisen inte räckte för fällande dom”

Nu har Lambertz fått det hela till: "PS I just mitt fall får det anses till sist ha blivit bevisat att anmälan mot mig var lögnaktig (hennes kommunikation med två vänner när hon sa sig ha varit "däckad" och att hon raderade meddelandet om det i sin telefon). Så ingen lär kunna hävda att "vi vet inte vad som hände".

Undrar om MeToo EA instämmer i Görans slutsats.

Han är inne på att man måster kunna bevisa sin oskuld.
Här belyser du det riktiga problemet. När en Man blir friad läggs utredningen ner. Mannen får rådet att ej gå vidare i målet då allt handlar om ord mot ord. Utredningen har enbart varit fokuserad på att fälla mannen och allt annat är kastat i källaren. Slasken innehåller oftast mängder av material som polis fullständigt skitit i att utreda då det ej låg i deras intresse.
När du varit anklagad/häktad/uthängd är det få som orkar dra allt en vända till och själv bekosta en utredning för att fälla en sjuk tjej som boostats av ryggdunk. Det är helt enkelt inte värt mödan att lägga pusslet som oftast redan finns i Polishuset. Guran har kunskap, Guran har intresse, Guran har tid. Det är därför han kommer fälla denna syltburk.
Citera
2021-04-11, 10:16
Medlem
Citat:
Här belyser du det riktiga problemet. När en Man blir friad läggs utredningen ner. Mannen får rådet att ej gå vidare i målet då allt handlar om ord mot ord. Utredningen har enbart varit fokuserad på att fälla mannen och allt annat är kastat i källaren. Slasken innehåller oftast mängder av material som polis fullständigt skitit i att utreda då det ej låg i deras intresse.
När du varit anklagad/häktad/uthängd är det få som orkar dra allt en vända till och själv bekosta en utredning för att fälla en sjuk tjej som boostats av ryggdunk. Det är helt enkelt inte värt mödan att lägga pusslet som oftast redan finns i Polishuset. Guran har kunskap, Guran har intresse, Guran har tid. Det är därför han kommer fälla denna syltburk.
Göran verkar inte vilja anmäla EA själv för falsk tillvitelse genom enskilt åtal. Utan han hoppas på andras hjälp.
Jag anmälde EP för falsk tillvitelse under utredningen mot mig, men åklagaren lade ner anmälan strax efter att hon lagt ner utredningen mot mig. Kanske blir resultatet annorlunda om alla vi fyra som EP anmält för brott (varav tre gånger våldtäkt) gör en gemensam anmälan.
http://goranlambertz.se/fredagsbetraktelse/
I min värld är Göran en intelligent idiot som han har slickat maktens röv noga under sin karriär och därmed kunnat nå högt på samhällsstegen.
Men som sagt mannen i fråga är ......
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-04-11 kl. 10:29.
Citera
2021-04-11, 10:22
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Dagens betraktelse av herr Lambertz kändes mer som lugnet före stormen än något annat.

Som om karln börjar försöka få ordning på tankarna, men ännu inte nått dit.

GLs tankar...
Jag delar din bedömning. Jag tror att han börjar inse att han måste justera en del ställningstaganden som han gjort tidigare, men han är inte riktigt där ännu. Från att i allmänhet vara ganska tydlig formulerar han sig här ibland som att han tänker snarare än som att han har ett svar. Även om det i huvudsak går att följa hans resonemang.

Anmärkningsvärt om media
GL släpptes 2021-03-23. Det har nu gått 19 dagar, snart tre veckor sedan dess. Fortfarande problematiiseras regelbundet i media det faktum att GL fick en chans att ge sin version av vad som medförde att han blev misstänkt, gripen och satt häktad i 15 dagar (mars 8 till 23).
Så här skrev GL i en torsdagsbetraktelse två dagar efter att han släppts ur häktet.

«Jag ville säga som det var utan att lämna ut Ellinor i onödan.»

Om det nu ens finns flera "sanningar" eller vinklingar om vad som faktiskt har inträffat, varför ska GL förbjudas och förhindras att ge sin version av vad som hänt? Ännu mer konstigt blir det IMO om GL berättar vad som faktiskt hänt. Vilket jag är benägen att tro.

Vad beror det på att media ofta lägger så stor vikt vid att betona att GLs version inte borde ha få kommit fram i media?

Citera
2021-04-11, 10:32
Medlem
Citat:
Göran verkar inte vilja anmäla EA själv genom enskilt åtal för falsk tillvitelse. Utan han hoppas på andras hjälp.
Jag anmälde EP för falsk tillvitelse under utredningen mot mig, men åklagaren lade ner anmälan strax efter att hon lagt ner utredningen mot mig. Kanske blir resultatet annorlunda om alla vi fyra som EP anmält för brott (varav tre gånger våldtäkt) gör en gemensam anmälan.
http://goranlambertz.se/fredagsbetraktelse/
I min värld är Göran en intelligent idiot som han har slickat maktens röv noga under sin karriär och därmed kunnat nå högt på samhällsstegen.
Men som sagt mannen i fråga är ......
Guran inser att det behövs mer än 1 mans ord för att fälla en kvinna. Hur mycket bevis det än finns krävs fler och mer för att inte ignorera det problem som i generationer skapats i Svenska domstolar där allt som är besvärligt och inte gynnar det dom tror är det goda bara läggs ner.
Med kraft av fyra samlade anmälningar och media som skriver om något för Sverige unikt så kan inte rättsväsendet blunda och hoppas att stormen snart blåser över. Det lär bli en tsunami ingen kommer missa.
Och jag lovar, jag kommer sitta i kalsongerna och njuta av att det blåser.
Citera
2021-04-11, 11:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Jo, du har ju hävdat att Flashback spelat en avgörande Lambertz-målet:

Senare framkom det att du inte alls hade koll på vad som hänt i Lambertz-målet. Du visste inte att Lambertz ombud redan blivit tipsad om MÄ:s bakgrund och gått ut med info offentligt innan Flashbacks privatspanarna hittade infon och postade den. Rimligtvis måste han ha informerat åklagaren om MÄ:s historia om det var så att åklagaren inte kände till den. Flashback var sist på bollen.

Står du fortfarande fast vid din uppfattning i nlägget ovan?
Åklagaren kände givetvis till hela EA:s bisarra bakgrund från dag ett, men valde ändå att häkta en uppenbart oskyldig GL.
När uppgifterna blev offentligt kända, främst via Flashback, släpptes Lambertz.

Jag förstår att det är viktigt för dig att klamra dig fast vid uppfattningen om att "Flashback var sist på bollen", men jag förstår bara inte varför. Men det klarnar säkert framöver.

Själv hoppas jag på att EA skapar sig en signatur här & kommer in i matchen. Sen får man vara försiktig med nya signaturer som påstår att dom är en viss person. Men jag tror faktiskt jag enkelt skulle känna igen skriverier från en borderlinehäxa, det brukar inte vara så svårt.
Citera
2021-04-11, 12:02
Medlem
Citat:
Guran inser att det behövs mer än 1 mans ord för att fälla en kvinna. Hur mycket bevis det än finns krävs fler och mer för att inte ignorera det problem som i generationer skapats i Svenska domstolar där allt som är besvärligt och inte gynnar det dom tror är det goda bara läggs ner.
Med kraft av fyra samlade anmälningar och media som skriver om något för Sverige unikt så kan inte rättsväsendet blunda och hoppas att stormen snart blåser över. Det lär bli en tsunami ingen kommer missa.
Och jag lovar, jag kommer sitta i kalsongerna och njuta av att det blåser.
Ja! och var har vi nu och senare alla syltryggars störste favorit i detta såpadrama: Leif GW? Han som för en månad sen myste så gott, samt tyckte att GL gott kunde sitta där??
Ack ja - tillhör han månne folkdomstolen?
Citera
2021-04-11, 13:28
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Jo, du har ju hävdat att Flashback spelat en avgörande Lambertz-målet:

Senare framkom det att du inte alls hade koll på vad som hänt i Lambertz-målet. Du visste inte att Lambertz ombud redan blivit tipsad om MÄ:s bakgrund och gått ut med info offentligt innan Flashbacks privatspanarna hittade infon och postade den. Rimligtvis måste han ha informerat åklagaren om MÄ:s historia om det var så att åklagaren inte kände till den. Flashback var sist på bollen.

Står du fortfarande fast vid din uppfattning i nlägget ovan?

Jag tror du missar att poängen här framför allt är att åklagare Annika Bokefors häktade Lambertz på grunder som knappa två veckor senare visade sig inte bara svaga utan där det med kunskaper om målsägandens person och agerande framstod som direkt dubiösa. Då bör man ifrågasätta om åklagaren Bokefors gjort ett godkänt arbete och alls borde häktat Lambertz och vad hon hade för motiv för det. Bokefors skyddar sig själv genom att använda sekretess och vägra uppge någonting om skälen för häktningen, vilket hon borde.

Eftersom Bokefors tiger som muren går det förstås inte att bevisa exakt vilken påverkan uppgifter som framkom på Flashback eller genom den här Rapport-killen fick på åtalet och att det lades ned eller granska myndighetsutövningen och vi vet inte vad Bokefors kände till om målsägandens modus operandi innan det framkom då hon granskades.

Jag påstår alltså inte något definitivt vi vet, utan att vi måste utgå från att Bokefors häktade Lambertz utan egentlig grund och senare kom att inse hur ohållbart det var när Flashback och andra granskade processen.
Citera
2021-04-11, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Ja! och var har vi nu och senare alla syltryggars störste favorit i detta såpadrama: Leif GW? Han som för en månad sen myste så gott, samt tyckte att GL gott kunde sitta där??
Ack ja - tillhör han månne folkdomstolen?
Är frågan ställd till mig, blir mitt svar:
Leif GW står nu brydd och tvekande och funderar över till vilken tuva han skall hoppa för att försöka rädda sig torrskodd ur det här.

Klart att han med alla medel önskar ge juridisk smisk tillbaks till GL för alla dennes dokumenterade stolligheter, bl a i Fallet TQ.
Samtidigt inser ju Leif GW att EA, kvinnan som GL under presskonferensen beskrev med orden "lögnerska och bedragerska" är just detta, så skall Leif GW öht öppna näbben bör han ställa sig på GL:s sida.

Avvaktar nog lite med inköp av pop-corn..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in