2021-04-10, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JKLambertz
Uppdatering om förtalsmålet mot Lambertzkvinnan:

Huvudförhandling kommer hållas den 11 maj.

Ur "Stockholms TR B 4666-19 Dagboksblad" citat:

Lade också märke till att domstolen fått in en "Skrivelse från Göran Lambertz", den 6/4.

Begär såklart ut aktbilden, men tills dess att Sthlms TR öppnar på måndag kan vi ju spekulera i vad för skrivelse det rör sig om...

Är det ytterligare en beaktelse över EAs lögnaktiga beteende och att han därför "tar tillbaka" sitt rättsutlåtande. Eller har vi sån tur att han vägrar att erkänna ett misstag, och därför informerar rätten om att hans utlåtande fortfarande bär tyngden av att komma från en f.d. justitiekansler? Det hade varit roligt. Helt i linje med TQ-fallet.
Läste i DN att sammanträdet i torsdags faktiskt hade ägt rum. EA hade medverkat via länk med ansiktet dolt. Det hade bara funnits plats för fyra åhörare. Där ser man att nu börjar tingsrätten öppna för åhörare. Lång tid har det varit absolut stängt för åhörare. Är lite förvånad. Pandemin är ju inte alls över. Men det kanske bara är särskilt utvalda, som tex. journalister som får komma in.
Citera
2021-04-10, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JKLambertz
Uppdatering om förtalsmålet mot Lambertzkvinnan:

Huvudförhandling kommer hållas den 11 maj.

Ur "Stockholms TR B 4666-19 Dagboksblad" citat:

Lade också märke till att domstolen fått in en "Skrivelse från Göran Lambertz", den 6/4.
Om
Begär såklart ut aktbilden, men tills dess att Sthlms TR öppnar på måndag kan vi ju spekulera i vad för skrivelse det rör sig om...

Är det ytterligare en beaktelse över EAs lögnaktiga beteende och att han därför "tar tillbaka" sitt rättsutlåtande. Eller har vi sån tur att han vägrar att erkänna ett misstag, och därför informerar rätten om att hans utlåtande fortfarande bär tyngden av att komma från en f.d. justitiekansler? Det hade varit roligt. Helt i linje med TQ-fallet.
Vad konstigt, sekreterare för försvarsadvokat och sekreterare för målsägarbiträde ska medverka. Varför medverkar inte försvarsadvokat och målsägarbiträde själva? Har jag missuppfattat någonting? Spännande iallafall att något tycks hända och vara på gång.
Citera
2021-04-10, 08:02
Medlem
FedupFlorences avatar
Söndagsbetraktelse 306 idag lördag. Om det som diskuterats i tråden. Oskuldspresumtionen.

Citat:
Jag har kallat den kvinna som anmälde mig för våldtäkt för lögnerska och bedragerska. För detta har jag kritiserats med bl.a. argumentet att kvinnor inte vågar anmäla våldtäkter om de utsätts för den sortens hårda anklagelser. ... Och samtidigt kan väl knappast någon mena att omgivningen ska stödja även en kvinna som faktiskt anklagar falskt. Med "falskt" menar jag lögnaktigt. För det är ju brottsligt.

Så hur bör då omgivningen förhålla sig vid anklagelser om våldtäkt? Vem ska man ge stöd, och under vilka förutsättningar?
...

Som utgångspunkt bör kvinnor ges stöd när de anmäler våldtäkt. Det är rimligt att stötta om misstankarna mot den anmälde kvarstår genom att brottsutredningen pågår. Om utredningen läggs ner kan man påpeka att skuldfrågan inte är avgjord. "En diskussion om skuldfrågan kan alltså föras utan hinder av att frågan inte blir slutligt prövad och utan hinder av den s.k. oskuldspresumtionen."
Senast redigerad av FedupFlorence 2021-04-10 kl. 08:20.
Citera
2021-04-10, 08:31
Medlem
FedupFlorences avatar
"Den misstänkte har alltid rätt att hävda sin oskuld. Är anklagelsen falsk har han rätt att säga detta, även offentligt, för att freda sig. Är anklagelsen inte falsk är det fel av honom att ändå påstå att den är det."

Jo, visst. Har man begått våldtäkt är det fel att påstå att anklagelsen är falsk. Gissar dock att en stor majoritet har just den hållningen. Den kan ju betyda både våld, det vi tidigare ansåg vara en våldtäkt, och även missförstånd, ett passivt nej och utan samtycke. I den senare gruppen kan vi nog se fler män ta den senare hållningen och kanske både stå upp för den eller bejaka ånger.

Från GL:s blogg.
Citera
2021-04-10, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Söndagsbetraktelse 306 idag lördag. Om det som diskuterats i tråden. Oskuldspresumtionen.

Som utgångspunkt bör kvinnor ges stöd när de anmäler våldtäkt. Det är rimligt att stötta om misstankarna mot den anmälde kvarstår genom att brottsutredningen pågår. Om utredningen läggs ner kan man påpeka att skuldfrågan inte är avgjord. "En diskussion om skuldfrågan kan alltså föras utan hinder av att frågan inte blir slutligt prövad och utan hinder av den s.k. oskuldspresumtionen."
Så det är endast kvinnor som bör ges stöd när de anmäler våldtäkt?

En kan undra hur mycket stöd Lampertz själv fick när han anmälde EA för falsk tillvitelse och hur mycket stöd han får idag av samhället för att återupprätta sin heder och ära?

Mannen Lampertz är i grund och botten en idiot. Men han är enligt mig oskyldig till våldtäkt i detta fall.
Citera
2021-04-10, 10:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Alldeles rätt. Det var PA och ingen annan jag syftade på. My bad
Adv, Massi är suverän som avslöjade en i till synes solklar våldtäckt som värsta blåsingen. Hur kan det vara så att man kan driva med rätten genom att fulklippa ljudfilen för att sy in killen på flera års fängelse. Den som skulle sitta inne är rovdjuret EA och hennes ränksmidande väninnor..
Notera att TR fällde DU trots att det redan där var känt att ljudfilen hade klippts så att viktiga delar föll bort. Massi misslyckades alltså fria sin klient. Kanske tänkte han att klippandet borde visat på EAs låga ’tillförlitlighet’ (”trovärdighet” på vanlig svenska med inte i jurist-termer), eller att de uppenbara samtycket till samlag några minuter innan den påstådda våldtäkten skulle fria DU. Men icke.

Eftersom vi bara har domen så är det omöjligt att veta om Massi lade upp HR-förhandlingen annorlunda. Möjligen drev han tidslinjen hårdare, eftersom HR inte bara friar för den första (oaktsamma) våldtäkten innan inspelningen, man säger på jurist-svenska (”det är tämligen osannolikt att...”) att EA inte talar sanning om hur detta skall ha skett. Vad vi inte får veta är om denna bristande ’tillförlitlighet’ smittar av sig på bedömningen av våldtäkt nr. 2.
Citera
2021-04-10, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Så det är endast kvinnor som bör ges stöd när de anmäler våldtäkt?

En kan undra hur mycket stöd Lampertz själv fick när han anmälde EA för falsk tillvitelse och hur mycket stöd han får idag av samhället för att återupprätta sin heder och ära?

Mannen Lampertz är i grund och botten en idiot. Men han är enligt mig oskyldig till våldtäkt i detta fall.

Jag blir glad av att vakna upp en blåsig Lördagsmorgon och läsa inlägg likt ditt. Tack.
Än finns hopp i samhället.
Citera
2021-04-10, 10:23
Medlem
Det jag undrar över i tingrättens dom (DU) när det gäller ljudfilen är följande:
Det ska dock beaktas att målsägande A senare, den 25 januari 2018, till polisen gett in en mobiltelefon från vilken den långa ljudfilen kunnat tas fram.
Hela text avsnittet, sid 22 (13)

Jag hittar inget om iCloud i tingrättens dom.

Någon?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-04-10 kl. 11:04.
Citera
2021-04-10, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av john-oskar
Jag blir glad av att vakna upp en blåsig Lördagsmorgon och läsa inlägg likt ditt. Tack.
Än finns hopp i samhället.
Tror inte heller att GL har våldtagit någon.
Citera
2021-04-10, 11:48
Medlem
Asmodeusvults avatar
Dagens betraktelse av herr Lambertz kändes mer som lugnet före stormen än något annat.

Som om karln börjar försöka få ordning på tankarna, men ännu inte nått dit.
Citera
2021-04-10, 12:09
Medlem
Jonathaan5s avatar
Undra vilket stöd han kommer få nu efter att falskeligen blivit beskylld för våldtäkt. Var är alla kvinnor som stöttade EA när hon var "offret"?
Citera
2021-04-10, 12:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Dagens betraktelse av herr Lambertz kändes mer som lugnet före stormen än något annat.

Som om karln börjar försöka få ordning på tankarna, men ännu inte nått dit.
Det är mycket numrerade punkter & underkategorier.

Men han verkar fortfarande leva kvar i boomer-villfarelsen om att sanningen alltid räddar den oskyldige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in