Citat:
Ursprungligen postat av
grimdelman
Hej,
Har några funderingar jag skulle vilja få ner på papper och gärna få lite feedback på. Ska hålla mig kort!
Jag är 27-30 år gammal. Jobbar i snitt 60-65 timmar i veckan med helgjobb då och då. Stressiga dagar, mycket att göra, tighta deadlines och så vidare.
Då och då - ungefär med 1-2 månaders mellanrum - så "kraschar" jag. Går från att allt flyter på bra, är motiverad, levererar bra och är glad med min livssituation, till att knappt kunna komma upp ur sängen på morgonen så trött jag är, är en zombie hela dagen med hög ångest och får ångestpåslag av minsta lilla grej att göra. Att prestera/leverera blir ett berg att bestiga, och vill bara ligga i sängen och inte ha några krav alls. Matlagning och städning känns omöjligt! Går även in i någon slags dimma där jag blir "trög i hjärnan".
Historiskt sett så varar dessa perioder i 2-3 veckor och kommer efter en extra stressig period. Efter en tid vänder det igen och livet blir lite lättare, innan jag till slut kommer repetera cykeln.
Just nu är jag inne i en sådan period och mår riktigt pyton. Är det någon som känner igen sig i detta? Oron jag har är att jag är på väg mot utmattningssyndrom vilket dominerar min ångest, men samtidigt känns det inte helt rätt eftersom jag sover bra (7-8 timmar per natt), tränar dagligen. Är väldigt medveten om att jag är stressad så försöker varva ner på helgerna, tar promenader, tränar, försöker sköta om mig i största allmänhet.
Du jobbar och stressar alldeles för mycket. Dina krascher är ett typiskt symptom på det. Dom kommer att komma tätare och bli djupare och mer långvariga om inte du lyckas bryta mönstret.
Kanske mediciner kan hjälpa dig att orka med karusellen i ytterligare några år, men risken är att du i slutändan bara kör slut på dig ännu mer. Been there, done that.
Försök bryta mönstret innan du fördärvar dig permanent är mitt förslag. Tvinga dig i säng i niotiden på kvällarna kan vara en bra hjälp att ladda batterierna.
Fråga dig varför du tycker att du måste pressa dig så hårt. Skaffa barn och spendera tid med din familj istället. Byt bransch om det är det som krävs.