• 1
  • 2
2021-03-09, 14:42
Moderator
Maviels avatar
Det första steget innan du kan komma vidare är acceptans. I dina svar lyser det igenom att det trots allt nog inte är så bra de veckorna du mår bättre.
Citera
2021-03-09, 15:49
Medlem
Jag har liknande erfarenheter, haft perioder i livet där jag blivit väldigt motiverad och uppslukad av ett ämne eller en arbetsuppgift och ägnat långa dagar åt den. Tyvärr har det alltid slutat på samma sätt, nämligen med en diffus och långvarig trötthet med tillhörande depression, melankoli och ångest. Såhär levde jag i flera år. Till slut, rättare sagt strax innan coronapandemin började tidigt förra året, hamnade jag i en sådan energidal och har ännu inte återhämtat mig på samma sätt som förr. Det har gått så lång tid nu, så jag förväntar mig inte en återhämtning heller. Jag har börjat planera för ett lugnare och stillsammare liv med färre krav och lägre ambitioner.

Aldrig träffat psykolog och har inga diagnoser (så vitt jag vet), men tror att jag har någon grad av social fobi. Ganska säker på att det i mitt fall rör sig om upprepade mini-utbränningar vars effekt nu kulminerat i en långvarig negativ inställning till mitt yrkesliv (inklusive en viss grad av trötthet, depression och ångest). Kan vara detsamma för dig. Oavsett vad är din nuvarande arbetssituation inte hälsosam. Det är dags att du börjar ta hand om dig själv med rätt kost, träning, sömn, avslappning och lägre prestationskrav. Det är för fan inte värt det.
Citera
2021-03-09, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Menar du bipolär sjukdom? Håller inte med. Fick genomgå en omfattande utredning innan jag fick min diagnos och tro mig det är inte en diagnos man vill ha. Väldigt stigmatiserande.

Men det är det, var och varannan får typ 2 idag.
Citera
2021-03-10, 13:44
Medlem
L.Y.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimdelman
Då och då - ungefär med 1-2 månaders mellanrum - så "kraschar" jag. Går från att allt flyter på bra, är motiverad, levererar bra och är glad med min livssituation, till att knappt kunna komma upp ur sängen på morgonen så trött jag är, är en zombie hela dagen med hög ångest och får ångestpåslag av minsta lilla grej att göra. Att prestera/leverera blir ett berg att bestiga, och vill bara ligga i sängen och inte ha några krav alls. Matlagning och städning känns omöjligt! Går även in i någon slags dimma där jag blir "trög i hjärnan".

Historiskt sett så varar dessa perioder i 2-3 veckor och kommer efter en extra stressig period. Efter en tid vänder det igen och livet blir lite lättare, innan jag till slut kommer repetera cykeln.
Hej, jag skulle säga att det är vanligt att man får en kortare utmattning efter en väldigt stressad period om man samtidigt inte får tillräckligt med återhämtning. Det är bra att du återhämtar dig igen, men de här episoderna avslöjar att du i värsta fall riskerar att hamna i längre tids utmattning om du i framtiden stressar ännu mer och längre tid utan tillräcklig återhämtning. Det här som händer nu är absolut en varningsklocka, kan du inte försöka gå ner i arbetstid eller på annat sätt minska stressnivån och/eller se till att du får mer återhämtning efter stressiga dagar?

----------------------------------------
L Y S - Stöd, Inspiration, Motivation
Citera
2021-03-14, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.Y.S
Hej, jag skulle säga att det är vanligt att man får en kortare utmattning efter en väldigt stressad period om man samtidigt inte får tillräckligt med återhämtning. Det är bra att du återhämtar dig igen, men de här episoderna avslöjar att du i värsta fall riskerar att hamna i längre tids utmattning om du i framtiden stressar ännu mer och längre tid utan tillräcklig återhämtning. Det här som händer nu är absolut en varningsklocka, kan du inte försöka gå ner i arbetstid eller på annat sätt minska stressnivån och/eller se till att du får mer återhämtning efter stressiga dagar?

----------------------------------------
L Y S - Stöd, Inspiration, Motivation
Tack för svaret! Skönt att höra att det inte är helt onormalt i alla fall att detta händer. Jag har t.ex. återhämtat mig ganska rejält nu. En del ångest hänger kvar, men är mycket piggare och mer motiverad än vad jag var när jag startade tråden.

Jag ska försöka att jobba på att hålla nere stressnivån på en mer kontinuerlig basis, än bara att uppmärksamma det när jag mår dåligt. Det är inte så kul att meditera t.ex. när allting flyter på bra (tycker jag).
Citera
2021-03-25, 12:45
Medlem
RickySpanishs avatar
60h i veckan är mycket.

Rita en cirkel. Det är ett dygn, 24h. Fyll i hur en vanlig dag ser ut. Hur mycket tid lägger du på vad? Har du chans till återhämtning och vila? (inte bara sömn). Hinner du med att äta ordentligt, träna, sociala kontakter, hobbies, ta hand om hemmet, ärenden, hygien, personliga mål, familj?

En annan sak du kan göra är att skriva en lista på alla saker som är viktiga för dig. Sen bredvid skriver du hur mycket tid du lägger på varje sak. Hur ser det ut vs hur skulle du vilja att det såg ut?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in