• 1
  • 2
2021-03-06, 20:04
Medlem
chimichurris avatar
Frågan är alltså om man påträffats med thc i blodet eller urinen och man endast har inmundigat
Industrihampa eller cannabislight? Är det narkotikabrott eller inte?

Man får ju oavsett köpa och inneha detta enligt EU-regler samt Svensk lag.

Det finns shoppar inrikes som lagligt saluför detta. Der skall finnas en dom
i HD som är prejudicerande och som aldrig klassar hampa som narkotika.
Men går den att bruka?

https://cannabislight.se/
https://generalenshampa.se/

"Cannabis Light är ett begrepp som vanligtvis hänvisar till den sort av hampa där mängden av den aktiva substansen THC (Delta 9 Tetrahydrocannabinol) är låg eller obetydlig. Cannabis Light ger ingen rusgivande effekt men kan ändå fungera lugnande på grund av att mängden CBD brukar vara hög.

Gränsnivåerna för mängden THC som Cannabis Light får innehålla varierar. I Sverige ligger gränsen på 0,2% THC"
Citera
2021-03-06, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Frågan är alltså om man påträffats med thc i blodet eller urinen och man endast har inmundigat

Men går den att bruka?

"Cannabis Light är ett begrepp som vanligtvis hänvisar till den sort av hampa där mängden av den aktiva substansen THC (Delta 9 Tetrahydrocannabinol) är låg eller obetydlig. Cannabis Light ger ingen rusgivande effekt men kan ändå fungera lugnande på grund av att mängden CBD brukar vara hög.

Gränsnivåerna för mängden THC som Cannabis Light får innehålla varierar. I Sverige ligger gränsen på 0,2% THC"

Det är så låga halter att det inte klassas som en drog. Det är därför det får odlas fritt. Ät och rök om du vill. Du kommer inte bli hög.
Citera
2021-03-06, 20:17
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XiJinPooh
Det är så låga halter att det inte klassas som en drog. Det är därför det får odlas fritt. Ät och rök om du vill. Du kommer inte bli hög.

Nu har jag redan använt det ett flertal gånger och man blir visst påverkad annars hade inget intresse funnits av det. Effekten jag får är inte av cbd eller cbn osv.

Man får dock röka upp till 5 x gånger mera så effekt får jag oavsett vad andra tycker.

Men oavsett vad andra tycker och tror om ruset så är jag bara intresserad hur tingsrätten
och ev hovrätten kommer att döma. Vad polisen tror spelar heller ingen roll.

Problemet är nu att polisen gjort beslag av min hampa och testat mig för thc.

Väntar dock på beslagsprotokollet.
Citera
2021-03-06, 20:41
Bannlyst
Citat:
Odlas fritt får man väl inte. Det krävs väl licens och sker hårda kontroller oavsett. Så har jag för mig att det ligger till i alla fall, men däremot får man handla fritt med godkända produkter. Hampafrö kan man väl köpa i bönhyllan på ICA.
Citera
2021-03-06, 20:55
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Odlas fritt får man väl inte. Det krävs väl licens och sker hårda kontroller oavsett. Så har jag för mig att det ligger till i alla fall, men däremot får man handla fritt med godkända produkter. Hampafrö kan man väl köpa i bönhyllan på ICA.

Det är strikt reglerat.
Citera
2021-03-06, 21:01
Medlem
Citat:
Du får inte odla fritt.
Citera
2021-03-06, 21:18
Medlem
Citat:

Men går den att bruka?

Hur svårt är det att se skillnad på att handla med, inneha och bruka?
Ja, du får handla med, importera och exportera. Du får däremmot inte bruka.
Har du THC i blodet är det narkotikabrott. Importerar du läkemedel utan tillstånd är det också ett brott.
Citera
2021-03-06, 21:23
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Hur svårt är det att se skillnad på att handla med, inneha och bruka?
Ja, du får handla med, importera och exportera. Du får däremmot inte bruka.
Har du THC i blodet är det narkotikabrott. Importerar du läkemedel utan tillstånd är det också ett brott.

Tycker du så eller har du juridiskt fog för ditt uttryck?
Det är inte förbjudet att äta hampa någonstans likaväl
som det inte är förbjudet att äta vallmofrön. Även vallmo
frön kan ge utslag på test för opiater. Det kan dock variera
med uppsåtet där.

Jag har ett dagsfärskt recept på cannabis från thailand
vilket medför att jag borde få föra in 30 dagars konsumtion.
vad tycker du om det då?
Citera
2021-03-06, 21:46
Medlem
Citat:
Tycker du så eller har du juridiskt fog för ditt uttryck?
Det är inte förbjudet att äta hampa någonstans likaväl
som det inte är förbjudet att äta vallmofrön. Även vallmo
frön kan ge utslag på test för opiater. Det kan dock variera
med uppsåtet där.

vad tycker du om det då?

Det är förbjudet att förtära något som har THC i sig.

Från en ganska färsk HD-dom,
https://www.domstol.se/nyheter/2019/...ara-narkotika/

Citat:
Högsta domstolen förklarar att den i målet aktuella vätskan(s.k. CBD-olja),som innehölldet narkotikaklassificerade ämnet THC, framställt av icke narkotikaklassificerad industrihampa, utgjordenarkotika enligt 8 § narkotika-strafflagen(1968:64)

Det som Högsta domstolen har att ta ställning till är om en vätska (s.k. CBD-olja) som innehåller tetrahydrocannabinol(THC) utgör en beredning enligt 1971 års psykotropkonvention och –om så är fallet –om den av det skälet ska anses som narkotika, trots att den THC som ingår härrör från laglig industrihampa. I målet uppkommer också frågan om lagregleringen på detta område är så obestämd att det skulle strida mot legalitetsprincipen att döma den som innehar sådan CBD-olja för narkotikabrott.

Några viktiga silkjepunkter som är svåra att förstå för er narkomaner:

Citat:
Undantaget i förteckningen avseende industrihampa tar sikte på definitionen av cannabis och avgränsar därmed området för att anse hampa som narkotika enligt 1961 års allmänna narkotikakonvention och 8 § narkotikastrafflagen. Den som t.ex. innehar sådan industrihampa gör sig därmed inte skyldig till narkotikabrott och det även om den hantering som det är fråga om är helt fristående från odlingen av hampan (se ”Industrihampan” NJA 2007 s. 219).

Det står således dig helt fritt att handla med och importera industrihampa som sådant. MEN sedan har vi detta:

Citat:
Psykotropkonventionen gör emellertid inte någon koppling mellan THC som narkotikaklassificerat ämne och cannabis. Som har framgått gäller i fråga om beredningar enligt psykotropkonventionen vidare generellt att det inte har någon betydelse huruvida den växt ett narkotikaklassificeratämne härrör från i sig är narkotikaklassificerad (se p. 19). Undantaget för industrihampa träffar således inte beredningar enligt psykotropkonventionen som innehåller THC.

NJA 2007 s.219 är mer strikt i sitt anförande, men är också den ganska tydlig med vad gränserna går:

Citat:
Det är som nämnts ostridigt i målet att den hampa som JG innehaft var odlad efter en sådan ansökan som anges i punkt 2 i den nya undantagsregeln. Med beaktande av den straffrättsliga legalitetsprincipen är innehavet under sådana förhållanden inte ens med tillämpning av den rent nationella regleringen objektivt sett att bedöma som narkotikabrott.

JG hade stulit hampa som var odlad genom EG-förordningen och således var det inte innehav av narkotika. Men det har väl inte du gjort?

Så, förbudet mot att bruka THC står sig skilt från friheten att kunna handla med industrihampa. Du får handla med, men inte bruka industrihampa som innehåller THC.

Frågan kommer sedan om det är förbjudet att röka ren industrihampa med THC. Den delen tar inte domen upp, men eftersom att du är ute efter THC så är ju det så att du brukar en vara som innehåller THC och således är det narkotikabrott enligt 2§ Narkotikastrafflag.

Oh just ja:

Citat:
vad tycker du om det då?

Då försöker du föra in Cannabinoider som läkemedel och vad har läkemedelslagen att säga om det?

"3 § En resande får föra in läkemedel i Sverige, om de är avsedda för medicinskt ändamål och den resandes personliga bruk."

Eftersom att du är medborgare i Sverige räknas du knappast som resande in till landet så den friheten går nog bort.

Då har vi följande:
"1 § Läkemedel eller mellanprodukter får importeras från ett land utanför EES endast av den som har tillstånd till tillverkning av läkemedel eller särskilt tillstånd till import av läkemedel."

Hoppsan Kerstin!

Här i juridikdelen tycker vi inget, vi diskuterar utifrån lagrum.
Senast redigerad av Methos 2021-03-06 kl. 22:12.
Citera
2021-03-07, 03:43
Medlem
chimichurris avatar
Från en ganska färsk HD-dom,
https://www.domstol.se/nyheter/2019/...ara-narkotika/

Några viktiga silkjepunkter som är svåra att förstå för er narkomaner:

Det står således dig helt fritt att handla med och importera industrihampa som sådant. MEN sedan har vi detta:

Cbdolja är en beredning och är inte samma som buds eller industrihampa. Det kan skilja hur min framtida dom accepteras. Läser du domen från HD igen så är det inte alls säkert och jag har den bästa juridiska expertis som existerar.

"All odling, försäljning och innehav av hampa är laglig i EU förutsatt att en rad krav på framställningen är uppfyllda. Våra certifierade odlingar med EU-godkänd hampa uppfyller alla dessa krav. Vår hampa är alltså 100% laglig att odla, sälja och köpa.

Statens officiella utredning SOU:2016:93.

• Industrihampa är att betrakta som en jordbruksprodukt. Att sådan hampa sprids i olika försäljningsled, antingen som råvara, mellanprodukt eller slutprodukt, måste ses som en naturlig del i verksamheten och marknaden för industrihampa. Sådan behörig hantering som härrör till odlingen eller dess följande försäljningsled, som t.ex. transport eller förpackning av industrihampa, måste därför tillåtas. -S.310f

Det finns dock några inskränkningar i hur blomma och blad från hampa får hanteras;

Hampaprodukter från blomma och blad får ej marknadsföras eller säljas som livsmedel ägnat mänsklig konsumtion enligt ”novel food” klassificeringen.

Hampaprodukter som innehåller CBD får ej säljas med hälsobefrämjande påståenden med hänvisning till läkemedelslagen efter Läkemedelsverket läkemedelsklassning av CBD.

Hampa får ej beredas, eg. extraheras i en lösning eller delas upp i portionsdoser, efter HD:s dom med hänvisning till psykotropkonventionens klassning av THC som kontrollerad substans. Hampan i oberedd form är fortsatt laglig.

NJA 2007 s.219 är mer strikt i sitt anförande, men är också den ganska tydlig med vad gränserna går:

JG hade stulit hampa som var odlad genom EG-förordningen och således var det inte innehav av narkotika. Men det har väl inte du gjort?

Så, förbudet mot att bruka THC står sig skilt från friheten att kunna handla med industrihampa. Du får handla med, men inte bruka industrihampa som innehåller THC.

Frågan kommer sedan om det är förbjudet att röka ren industrihampa med THC. Den delen tar inte domen upp, men eftersom att du är ute efter THC så är ju det så att du brukar en vara som innehåller THC och således är det narkotikabrott enligt 2§ Narkotikastrafflag.

Oh just ja:

Då försöker du föra in Cannabinoider som läkemedel och vad har läkemedelslagen att säga om det?

"3 § En resande får föra in läkemedel i Sverige, om de är avsedda för medicinskt ändamål och den resandes personliga bruk."

Eftersom att du är medborgare i Sverige räknas du knappast som resande in till landet så den friheten går nog bort.

Då har vi följande:

"1 § Läkemedel eller mellanprodukter får importeras från ett land utanför EES endast av den som har tillstånd till tillverkning av läkemedel eller särskilt tillstånd till import av läkemedel."

Hoppsan Kerstin!

Här i juridikdelen tycker vi inget, vi diskuterar utifrån lagrum.[/quote]
Citera
2021-03-07, 15:35
Medlem
chimichurris avatar
Hampa får ej beredas, eg. extraheras i en lösning eller delas upp i portionsdoser, efter HD:s dom med hänvisning till psykotropkonventionens klassning av THC som kontrollerad substans. Hampan i oberedd form är fortsatt laglig.
Citera
2021-03-07, 17:40
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Det är fullt lagligt att röka industrihampa, problemet är om man bereder eller delar in den i doser (precis som man varit inne på i tråden). Att framställa CBD-olja eller att krossa och rulla ihop materialet i en joint har bedömts som olagligt.

Det är inte olagligt att har THC i kroppen, Manthos har fel på den punkten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in