Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Där ÄR olagligt att bruka THC, då det är en narkotikaklassad substans. Hur hade du tänkt att röka industrihampa utan att bereda den?
För det första är inte påståendet att det är olagligt att bruka THC (jag tolkar det som att du menar produkter som innehåller THC) detsamma som att det är olagligt att ha THC i blodet.
För det andra är även ditt nya påstående felaktigt.
Jag vet inte hur man bör gå tillväga vid bruk av industrihampa, det är väl dock inte heller något man behöver gå in på. Det fungerar kanske att bara elda produkten och andas in röken, jag vet inte och jag bryr mig inte.
Från Uppsala tingsrätts dom i mål B 1337-20:
Citat:
Tingsrätten anser inte att åklagaren motbevisat DGs uppgifter. Det kan inte uteslutas att DG brukat industrihampa och att det är detta bruk som syns i hennes analysbesked. Bruk av industrihampa är inte olagligt. Åtalet ska därför ogillas och DG ska frikännas.
Från Umeå tingsrätts dom i mål B 1251-20:
Citat:
Av analysbeskedet framgår inte annat än att den aktuella industrihampan innehåller en viss grad av THC. Enligt tingsrättens mening framstår det inte som osannolikt att den låga halten av THC som har uppmätts hos GW kan ha uppstått från att han har rökt av industrihampan. Med beaktande av de uppgifter GW har lämnat och avsaknaden av annan utredning får han anses endast ha rökt från industrihampan. Eftersom tingsrätten redan slagit fast att beslag nr 1–4 och 6–7 får anses vara industrihampa vilket objektivt sett inte är narkotika ska GW inte fällas till ansvar för att ha brukat den. Tingsrätten ogillar därför åtalet avseende åtalspunkt 1 (bruk av narkotika).
Från Södertälje tingsrätts dom i mål B 2904-20:
Citat:
I målet saknas utredning som motbevisar JBs uppgifter, varför tingsrätten har att utgå ifrån att påvisad tetrahydrocannabinolsyra i JBs urin kommer från användning av industrihampa. Det saknas därtill utredning om att den industrihampa som JB använt inte skulle vara odlad på laglig väg, varför tingsrätten har att utgå ifrån att industrihampan som JB använt är odlad på laglig väg. Mot bakgrund av det angivna anser tingsrätten att det inte har varit fråga om olovlig användning av tetrahydrocannabinol. Åtalet ska därför ogillas i denna del och JB frikännas från ringa narkotikabrott.