2021-03-06, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FettoBob
Om du utgår ifrån min definition utav 'inget'. Hur svarar du på trådstarten då?

Det har jag redan gjort.

Läs trådens rubrik och begrunda den, flera gånger. Den spänner över flera områden än du nog tror.

Hursom, jag har givit mitt svar och min tolkning av din fråga vilken var; Vad innebär detta?
Citera
2021-03-06, 19:39
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Det har jag redan gjort.

Läs trådens rubrik och begrunda den, flera gånger. Den spänner över flera områden än du nog tror.

Hursom, jag har givit mitt svar och min tolkning av din fråga vilken var; Vad innebär detta?

Jag har begrundat rubriken en hel del. Däremot blev det mest argumentation om vad ord betyder, utan någon typ av överensstämmelse.
Citera
2021-03-06, 19:39
Medlem
asploevets avatar
Någonting = koncept

Finns inte bevis att något verkligen existerar.

Språket möjliggör kommunikation, men kan inte förmedla "sanningen" utan solidifierar det vi ser som vi sedan tar på allvar och bekräftar.

Vilket vi lärt oss sedan barnsben, att vi och "något" annat finns.
Citera
2021-03-06, 19:43
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asploevet
Någonting = koncept

Finns inte bevis att något verkligen existerar.

Språket möjliggör kommunikation, men kan inte förmedla "sanningen" utan solidifierar det vi ser som vi sedan tar på allvar och bekräftar.

Vilket vi lärt oss sedan barnsben, att vi och "något" annat finns.

Så vad innebär det att något skulle verkligen existera, enligt dig? Samt, vad är "sanningen"?
Citera
2021-03-06, 19:50
Medlem
asploevets avatar
Citat:
Så vad innebär det att något skulle verkligen existera, enligt dig? Samt, vad är "sanningen"?

Haha.
Om något existerar, vill jag ha bevis på det.
Att ingenting förevigt existerar.
Citera
2021-03-06, 19:52
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Haha.
Om något existerar, vill jag ha bevis på det.
Att ingenting förevigt existerar.

Varför är inte ditt medvetna ett bevis på att något existerar?
Citera
2021-03-06, 20:00
Medlem
asploevets avatar
Citat:
Varför är inte ditt medvetna ett bevis på att något existerar?

Mitt medvetna? Är det ett ting?
Citera
2021-03-06, 20:14
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Mitt medvetna? Är det ett ting?

Det beror väl på vad det medvetna består av, om det är materiellt eller immateriellt. Däremot är det sant att det medvetna är något som uppfattar. Om något uppfattas, är det något som finns.
Citera
2021-03-06, 20:17
Medlem
anomaligns avatar
Är det verkligen så meningsfullt att pussla med lösa, abstrakta begrepp på det här viset? Kan man genom att köra nåt slags logisk algebra med grundbegrepp lyckas överbrygga den i det närmaste oändliga vidd av okunskap som råder och lyckas vaska fram någon form av sanning om universum som gömmer sig i orden som vi använder för att beskriva det?

Säg till exempel, vad händer med ditt antagande om båda av följande satser är sanna: allting har en början; allting har pågått för alltid. Är det säkert att universum bryr sig om det eventuellt skenbara motsatsförhållandet mellan dessa satser?
På den nivån som diskussionen berör, universums natur, är det svårt att vara säker på någonting.
Citera
2021-03-06, 20:18
Medlem
Citat:
Det beror väl på vad det medvetna består av, om det är materiellt eller immateriellt. Däremot är det sant att det medvetna är något som uppfattar. Om något uppfattas, är det något som finns.

Intressant respons! Nu är du inne på mitt spår.
Citera
2021-03-06, 20:29
Medlem
asploevets avatar
Citat:

Du antar att det finns ett medvetande.
Någon har lärt dig det, "fällan".
Avslutar ordleken från min sida och önskar herrarna en god afton!
Citera
2021-03-06, 21:51
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Är det verkligen så meningsfullt att pussla med lösa, abstrakta begrepp på det här viset? Kan man genom att köra nåt slags logisk algebra med grundbegrepp lyckas överbrygga den i det närmaste oändliga vidd av okunskap som råder och lyckas vaska fram någon form av sanning om universum som gömmer sig i orden som vi använder för att beskriva det?

Säg till exempel, vad händer med ditt antagande om båda av följande satser är sanna: allting har en början; allting har pågått för alltid. Är det säkert att universum bryr sig om det eventuellt skenbara motsatsförhållandet mellan dessa satser?
På den nivån som diskussionen berör, universums natur, är det svårt att vara säker på någonting.

En matematisk formel hade vart mer praktisk. Men det är inte något jag kan åstadkomma.

Universum fungerar ju inom ramen utav naturlagar. Två grundläggande sanningar som motsätter varandra utesluter universums existens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in