2012-03-21, 09:38
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilalyktstolpe
I början är det breda fina men stundtals mycket steniga stigar och hängbroar över bäckarna. Relativt platt.
Ju närmare lapdånalds man kommer (ca 7km dit från nikka) desto mer myrlikt blir omgivningen, stigen är dock fortfarande relativt stenig och blir bara smalare och smalare ju närmare fjällstationen man kommer. Sista halvan är det rätt mycket spänger osv att gå över. Strax efter lapdånalds kommer det ett rätt stort område med massa stora stenblock. Dock går man på spång förbi där.

Åk dit i år, men jag hade lämnat allt vad cykel heter hemma.

Kanske går att finna nån annan väg som inte vandrarna tar, som är längre men bättre ur cyklingssynpunkt.

Får forska vidare
Citera
2012-03-21, 09:39
Medlem
Judenfraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
Observera att jag aldrig sagt att jag velat cykla upp till toppen på kebnekajse. Det förstår jag också att det är en dålig idé. Det var mellan nikkaloukta och fjällstugan jag funderade på om det var möjligt och isf behagligt.
Jag vet att du menade mellan Nikkaloukta och Fjällstationen Om du cyklar upp till Kebnekaise så är du fan kung Skit i cykeln och börja gå!
Citera
2012-03-21, 10:34
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judenfrau
Jag vet att du menade mellan Nikkaloukta och Fjällstationen Om du cyklar upp till Kebnekaise så är du fan kung Skit i cykeln och börja gå!
jo visst, men det är ju 4 mil! transportsträcka fram och tillbaka...Ett marathon m.a.o!...Säkert fin vandringsväg, men jag vill göra det på ett eget sätt - inte som familjen Svensson
Citera
2012-03-21, 12:07
Medlem
Judenfraus avatar
Citat:
jo visst, men det är ju 4 mil! transportsträcka fram och tillbaka...Ett marathon m.a.o!...Säkert fin vandringsväg, men jag vill göra det på ett eget sätt - inte som familjen Svensson
Ja absolute om du är ute efter en utmaning förutom berget så e de ju en helt klart ett bra val Se till att du inte skadar dig på vägen dit bara så hela semester går åt skogen.
Citera
2012-03-21, 19:36
Medlem
trehundras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judenfrau
Rediga kängor är ett måste tränings byxor, t-shirt och hoodtröja funkar bra man blir väldig varm och utmattad när man bestiger det berget. Ta med en tunnare vatten tålig jacka om det blir dåligt väder. Jag och farsan hade med oss ägg, vita bönor och bacon som vi lagade på gasol trianga kök som var en riktig upplevelse när man var i den vackra naturen Min farsa har tjötat om att från Kebnekaises fjällstation vandra till Silverfallet sedan förbi Drakryggen och sedan genom Tarfala tillbaka till fjällstationen, så man går runt Kebnekaise. Denna rutten krävs nog att sova i tält en natt.

köpte ett par rejäla kängor som jag har gått in nu i ca 4-5 månader. tanken är att röra sig under ca två-tre dygn där och hinna med så mycket som möjligt. skiftar temperaturerna kraftigt där uppe mellan nattetid och dagtid?
träningsbyxor hade jag tänkt att välja bort mot ett par helikon-tex eller ett par 5.11, det är en blandning av polyester/spandex och bomull som är väldig skönt att gå/vandra i.

Citat:
Ursprungligen postat av prarpa
Jag skulle fundera om det var en så bra ide om du måste fråga om detta här. Gör en sommartur eller en lättare vintertur sylarna/helags innan du ger dig på detta, speciellt eftersom stugan inte är öppen då. Det kan vara rejält blött i området den tiden och att trampa runt där med snö till pungen är inte så roligt. Du får tänka att detta är rejält långt upp i landet och alpint område.

varför jag frågar här?
jadu, vill inte vara allt för dryg, men varför skulle jag inte kunna fråga här?
jag marscherar med 40kg packning varje vecka under 3-4 timmar eller när jag har tid samtidigt som jag varvar med gym och simning.
fysiken är det inget fel på och vandrat har jag gjort tidigare långa sträckor, dock inte på dessa breddgrader och dessa höjder.
jag vill ju lyckas så bra som möjligt med min vandring utan missöden och skit som jag kan undvika självklart, inget konstigt med att ställa några frågor.
vilken vecka rekommenderar du att man skall vandra i då?
Senast redigerad av trehundra 2012-03-21 kl. 19:54.
Citera
2012-03-21, 20:03
Medlem
trehundras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piglet
Skidor ?

Skämt och sido, V23 är väldigt tidigt och beroende på när och hur snabbt snösmältningen kommer igång så kan det antingen vara mkt snö kvar eller jäkligt mycket vatten i vattendrag vilket gör att det kan bli lite svåra vad osv...
En liten hint kan ju vara att Kebnekaise fjällstation öppnar först helgen V24.

Klädval: Allt från -10 grader till +10-20. Damasker är nog ett hett tips.
jag vill slippa alla semester- nötter som vill skryta om att de minsann inte har suttit hemma hela semestern. därav v23, men det kanske är bättre att senarelägga istället?
Citera
2012-03-21, 20:11
Medlem
Judenfraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trehundra
köpte ett par rejäla kängor som jag har gått in nu i ca 4-5 månader. tanken är att röra sig under ca två-tre dygn där och hinna med så mycket som möjligt. skiftar temperaturerna kraftigt där uppe mellan nattetid och dagtid?
träningsbyxor hade jag tänkt att välja bort mot ett par helikon-tex eller ett par 5.11, det är en blandning av polyester/spandex och bomull som är väldig skönt att gå/vandra i.
Du behöver inte oroa dig så mycket om byxor. Ta med dig långkalsonger ifall det blir kallt. Temperaturen skiftar inte mycket när det är midnattsol så kolla upp det, men de största tempratur växlingar sker när det är kraftig vind eller vilken höjd du är på. Jag hade bara billiga byxor som jag inte var rädd om så lägg inte massa pengar på det
Citera
2012-03-21, 20:34
Medlem
Det lär väl bli mer och mer folk som ska bestiga sydtoppen nu dom närmsta åren medans den fortfarande är Sveriges högsta topp. Det ska bli intressant att se hur alla turister ska försöka bestiga nordtoppen sen med tanke på att den är betydligt svårare.
Den är ju inte omöjlig men det är en ganska luftig vandring dit så jag undrar om dom kommer våga låta folk ta sig dit på egen hand eller om det bara blir typ guidade turer?
Citera
2012-03-21, 22:55
Medlem
Piglets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurts
Det lär väl bli mer och mer folk som ska bestiga sydtoppen nu dom närmsta åren medans den fortfarande är Sveriges högsta topp. Det ska bli intressant att se hur alla turister ska försöka bestiga nordtoppen sen med tanke på att den är betydligt svårare.
Den är ju inte omöjlig men det är en ganska luftig vandring dit så jag undrar om dom kommer våga låta folk ta sig dit på egen hand eller om det bara blir typ guidade turer?

Frågan är om du ens vill göra den kamvandringen med guidade turer utan att ha fasta rep uppsatta. Sen är det väl upp till ens eget omdöme om man vill / anser sig ha kunskapen för att göra den själv.

Jag har ju lite svårt att se att man ska ställa en vakt på sydtoppen som inte låter någon göra kamvandringen, i så fall är det ju rätt många toppar man skulle behöva göra det på eller hur tänkte du ?
Citera
2012-03-21, 23:05
Medlem
Piglets avatar
Citat:
2 dagar. Då hinner du alltså gå in till stationen och sen gå tillbaka till Nikka igen. Så lägger vi på en dag till, under bra förhållanden samt att du har tur med vädret skulle du då kunna ta dig upp på toppen. V23 är det dock inte bra förhållanden. Du kan lätt räkna med 2 ggr längre tid att gå dessa sträckor då, vilket motsvarar 4ggr längre tid än vad du gör hemma i joggingspåret.

Som sagt det finns en anledning till att stationen inte öppnat ännu.
Citat:
varför jag frågar här?
jadu, vill inte vara allt för dryg, men varför skulle jag inte kunna fråga här?
jag marscherar med 40kg packning varje vecka under 3-4 timmar eller när jag har tid samtidigt som jag varvar med gym och simning.
fysiken är det inget fel på och vandrat har jag gjort tidigare långa sträckor, dock inte på dessa breddgrader och dessa höjder.
jag vill ju lyckas så bra som möjligt med min vandring utan missöden och skit som jag kan undvika självklart, inget konstigt med att ställa några frågor.
vilken vecka rekommenderar du att man skall vandra i då?

Det är bra att du är fit och i form, det underlättar helt klart din vandring men när du kommer till en forsande bäck som är 1-1,5 djup så spelar det ingen roll hur vältränad du är. Då får du helt enkelt stå och vänta till morgonen efter när det förhoppningsvis är lite mindre vatten så du kommer över.

Min rekommendation för vandring är sista veckan i aug eller första veckan i sep. Svalare luft, lite kallare på nätterna (ner till ca -5) men ändå skönt på dagarna. Inga mygg samt lite folk för att alla har redan haft semester. All snösmältning är avklarad = enklare vad. Har man riktigt tur så har hösten kommit så pass tidigt vilket ger ett riktigt fyrverkeri av färger på fjället.
Citera
2012-03-22, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piglet
Jag har ju lite svårt att se att man ska ställa en vakt på sydtoppen som inte låter någon göra kamvandringen, i så fall är det ju rätt många toppar man skulle behöva göra det på eller hur tänkte du ?

Haha nej en vakt skulle nog inte funka så bra, men jag läste någonstans att det bara skulle bli guidade turer dit men som du säger så kan dom ju självklart inte hindra folk från att ta sig dit på egen hand.
Jo visst finns det många andra smala kammar i fjällkedjan och vissa toppar där klättring är nödvändigt men dom kammarna och topparna kommer aldrig att bestigas lika mycket som nordtoppen kommer att bestigas när den blir högst. Därför vill dom nog helst att folk ska gå med guide.
Senast redigerad av kurts 2012-03-22 kl. 17:11.
Citera
2012-03-24, 07:00
Medlem
lilalyktstolpes avatar
Citat:
Kanske går att finna nån annan väg som inte vandrarna tar, som är längre men bättre ur cyklingssynpunkt.

Får forska vidare

Det tvivlar jag på, men berätta mer än gärna om du hittar något!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in