Citat:
Ursprungligen postat av Judenfrau
Rediga kängor är ett måste tränings byxor, t-shirt och hoodtröja funkar bra man blir väldig varm och utmattad när man bestiger det berget. Ta med en tunnare vatten tålig jacka om det blir dåligt väder. Jag och farsan hade med oss ägg, vita bönor och bacon som vi lagade på gasol trianga kök som var en riktig upplevelse när man var i den vackra naturen

Min farsa har tjötat om att från Kebnekaises fjällstation vandra till Silverfallet sedan förbi Drakryggen och sedan genom Tarfala tillbaka till fjällstationen, så man går runt Kebnekaise. Denna rutten krävs nog att sova i tält en natt.
köpte ett par rejäla kängor som jag har gått in nu i ca 4-5 månader. tanken är att röra sig under ca två-tre dygn där och hinna med så mycket som möjligt. skiftar temperaturerna kraftigt där uppe mellan nattetid och dagtid?
träningsbyxor hade jag tänkt att välja bort mot ett par helikon-tex eller ett par 5.11, det är en blandning av polyester/spandex och bomull som är väldig skönt att gå/vandra i.
Citat:
Ursprungligen postat av prarpa
Jag skulle fundera om det var en så bra ide om du måste fråga om detta här. Gör en sommartur eller en lättare vintertur sylarna/helags innan du ger dig på detta, speciellt eftersom stugan inte är öppen då. Det kan vara rejält blött i området den tiden och att trampa runt där med snö till pungen är inte så roligt. Du får tänka att detta är rejält långt upp i landet och alpint område.
varför jag frågar här?
jadu, vill inte vara allt för dryg, men varför skulle jag inte kunna fråga här?
jag marscherar med 40kg packning varje vecka under 3-4 timmar eller när jag har tid samtidigt som jag varvar med gym och simning.
fysiken är det inget fel på och vandrat har jag gjort tidigare långa sträckor, dock inte på dessa breddgrader och dessa höjder.
jag vill ju lyckas så bra som möjligt med min vandring utan missöden och skit som jag kan undvika självklart, inget konstigt med att ställa några frågor.
vilken vecka rekommenderar du att man skall vandra i då?