2016-07-22, 10:44
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Varfr ker ni inte till Norges fina bergstoppar istllet?

De r ju sjuhelsickes mycket mer dramatiska och utmanande n vad stackars Kebnekaise r.

Och vad jag vet s r de ofta inte ens srskilt svra att n fram till heller.

Man mste ha varit p Sveriges hgsta topp om man r svensk och intresserad av bestigningar.
Kommunens hgsta, landskapets hgsta etc.
Citera
2016-07-22, 11:32
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Hyr stegjrn p stationen om du ska upp p toppglaciren. G sedan ver kammen till nordtoppen och tillbaks tar max en timme extra. Nr toppdrivan smlt bort kanske nordtoppen r hgre och d kan det vara kul att ha varit dr ocks.

Vissa r har sista biten upp p toppen varit ren isbana och stegjrn varit helt ndvndigt fr att kunna komma upp dom sista 50 metrarna. P fjllstationen anvnds mnga av stegjrnen med frtur p de guidade turer som hlls. r det isigt p toppen r trycket hrt p resterande stegjrn s det r inte helt fel att hyra p hemmaplan och ta med sig. Fjllstationen har dessutom varit lite restriktiv med att hyra ut kltterutrustning till amatrer. Mest fr att dom inte vill uppmuntra till att folk p egen hand skall skutta runt p glacirerna i omrdet.

Det r fritt fram fr vem som helst att g vstra leden upp, den r inte svr men jvligt dryg. Lng och elndig... Vill man ha en roligare led upp s r stra leden att rekommendera. D fr man dessutom g ver glacir Inte lika fysisk anstrngande heller och i mitt tycke en mycket roligare led. stra leden br du g guidad om du inte r vldigt van. D fr du hyra stegjrn p kpet!
Citera
2016-07-22, 12:00
Medlem
i r r det lysande frutsttningar(just nu), otroligt lite sn.
Vstra leden behver du ingen srskild utrustning fr vid bra vder, ja det r halt dom sista 100 meterna upp till toppen. Men du tar dig upp p hnder och ftter om du vill, ett par stavar s r det inga problem.
Citera
2016-07-22, 12:05
Medlem
Citat:
Varfr ker ni inte till Norges fina bergstoppar istllet?

De r ju sjuhelsickes mycket mer dramatiska och utmanande n vad stackars Kebnekaise r.

Och vad jag vet s r de ofta inte ens srskilt svra att n fram till heller.

Du norges fjll r om mjligt nnu mer exploaterade n sveriges, har du varit p galdhppigen?
Folk har bajsat verallt, det luktar skit och trngseln r vrre n keb. Ja det finns fina fjll dr ocks, samma som i sverige, k till sarek, knalla ut mitt i parken och knn lugnet.
Citera
2016-07-24, 04:12
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Man mste ha varit p Sveriges hgsta topp om man r svensk och intresserad av bestigningar.
Kommunens hgsta, landskapets hgsta etc.
Verkligen? Jag frstr inte hur du kan tycka att Stenshuvud r en krvande klttring d.
Kanske om du sitter i rullstolen, d kanske det kan bli lite jobbigt i armarna. Men det hade ju gtt att haka fast din rullstol i en bil tex, som kan dra upp dig.
Men annars finns det faktiskt inget utmanande med Stenshuvud. Inte ens den s omtalade stvggen faktiskt.
Citera
2016-07-25, 16:51
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Verkligen? Jag frstr inte hur du kan tycka att Stenshuvud r en krvande klttring d.
Kanske om du sitter i rullstolen, d kanske det kan bli lite jobbigt i armarna. Men det hade ju gtt att haka fast din rullstol i en bil tex, som kan dra upp dig.
Men annars finns det faktiskt inget utmanande med Stenshuvud. Inte ens den s omtalade stvggen faktiskt.

Vem har pratat om krvande klttring p Stenshuvud din surgubbe. Men det var vrt besvret att g upp dr fr utsiktens skull.
Bestigning r inte bergsklttring men det kan vara inslag av det beroende p vilken vg man vljer. Kaskasepakte r nog det enda berget i Sverige som krver riktig klttring.
Citera
2016-07-26, 00:07
Medlem
Kul att trden kom igng.

Nu r det inte lngt kvar till toppen!

Varfr ska jag till Kebnekaise d? Jo, det r vl som nn sa: det r Sveriges hgsta berg.
Det r mitt ml fr i r, nsta r tar jag ngot annat ml, och det kan mycket vl bli Norge d vi har snackat om det en del.

Stort tack fr tipsen ocks. Vi har snackat om att hyra stegjrn. Vore s jkla surt om man inte kom upp dom sista metrarna. Skulle helt rligt bli helt galen d!
Citera
2016-08-13, 12:33
Medlem
Returpappers avatar
Nu skiljer det bara 1 meter mellan syd och nordtoppen s den som bestiger syd toppen i tron det r Sveriges hgsta topp r snart en loser. Kanske r nordtoppen lite hgre redan innan sommaren r ver.

10 000-tals av dessa losers kommer snart att vilja gra om det och g p rtt topp.
Snppet vrre s det r inte en bestigning fr alla.
Citera
2016-08-23, 15:29
Medlem
haresEars avatar
Avresa snart & frhoppningsvis nordtoppen om vder tillter.
Citera
2016-08-23, 15:31
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Nu skiljer det bara 1 meter mellan syd och nordtoppen s den som bestiger syd toppen i tron det r Sveriges hgsta topp r snart en loser. Kanske r nordtoppen lite hgre redan innan sommaren r ver.

10 000-tals av dessa losers kommer snart att vilja gra om det och g p rtt topp.
Snppet vrre s det r inte en bestigning fr alla.

Finns flera stt att ta sig till nordtoppen, inknuten via kammen r det egentligen inte vrre n stra leden. Dremot finns det roligare vgar upp - Nygrens led, sydostkammen samt halspasset. Dessa krver tmligen hg kunskap fr att riva av.
Citera
2016-08-25, 23:51
Medlem
OstravaRadvanices avatar
Kebnekaise rustas nu med hjlp av inhyrda sherpas frn Mount Everest.
Citat:
Vandringsleden upp till Sveriges hgsta bergstopp Kebnekaise rustas nu med stentrappor fr att underltta och ka skerheten fr de som nskar ta sig dit. Det tunga arbetet med stenblock som ska bilda trappor i branta och olycksdrabbade partier, utfrs av inhyrda sherpas frn Mount Everest. klla
Citera
2016-09-10, 13:32
Medlem
haresEars avatar
Blev det ngon hr som stod p toppen i r? ven ngon mer n jag som stod p nordtoppen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in