2006-05-23, 21:52
Medlem
x0rs avatar
Hej! Jag har länge drömt om att bestiga vårt högsta berg, men jag är rätt färsk vad gäller just det, har dock vandrat en hel del innan.

Är det svårt att komma till toppen?
Bör man ta med sig guide?
Vilken tid på året är bäst?
Var ska man gå?

Någon som har tips om bra sidor med info/forum?

Tack på förhand!
Citera
2006-05-23, 21:58
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x0r
Hej! Jag har länge drömt om att bestiga vårt högsta berg, men jag är rätt färsk vad gäller just det, har dock vandrat en hel del innan.

Är det svårt att komma till toppen?
Bör man ta med sig guide?
Vilken tid på året är bäst?
Var ska man gå?

Någon som har tips om bra sidor med info/forum?

Tack på förhand!
Fjällen är bäst i mitten på September enligt mig. Myggen är borta men snön har fortfarande inte kommit. Sedan så är naturen otroligt vacker med sina oranga, gula och gröna färger.

Jag har gått upp båda lederna och dom har båda sina för och nackdelar. Guide behövs på den svårare leden då man bl.a. går över en glasiär. Tyvärr minns jag inte om det var den östra eller västra som var den svårare. På den andra klarar man sig utan guide om du köper dig en bra högfjällskarta.
Alla med hyfsad kondis och lite pannben kan ta sig upp på toppen. Men det krävs hyfsad utrustning om ni inte bor på fjällstationen då det kan blåsa mycket och då duger inte något Rusta tält. Äger ni inte utrustning så brukar det kunna gå att hyra. Har ni vägarna förbi Umeå så rekomenderar jag IKSU, där kunde man hyra tre manna tält från Hilleberg för bara några tior per dag.

Har du frågor så är det bara att fråga i tråden eller skicka ett PM.

Denna sidan är kanonbra om du vill upp på Keb:
http://www.kebnekaise.nu/se/index.php
Citera
2006-05-23, 22:17
Medlem
Enklaste sättet är att bo på fjällstationen. Det tar ca 5-6 timmar att gå upp västra leden, som går över Virremvarre och kaffedalen. Vädret avgör helt enkelt. Är det finväder är det bara att traska, är det skitväder stannar du nere.
Det är bättre väder på våren/sommaren än på hösten.

Inga problem att gå upp med andra ord. Du behöver inte vara atlet eller ha klätterutrustning, det är som en längre promenad bara. Östra leden är kortare men rätt "luftig" så du bör ha tillgång till rep/stegjärn (beroende på väder och årstid såklart) då du förutom klättrar lite också traskar på kammen mellan nord- och sydtoppen och där skall man inte halka...

Jag har varit upp ett antal gånger och någon gång har även rejält otränade personer varit med. Tioåringar har nog inga problem om man har med sig lite motivationsgodis, vätska och tar regelbundna pauser.
Citera
2006-05-23, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Enklaste sättet är att bo på fjällstationen. Det tar ca 5-6 timmar att gå upp västra leden, som går över Virremvarre och kaffedalen. Vädret avgör helt enkelt. Är det finväder är det bara att traska, är det skitväder stannar du nere.
Det är bättre väder på våren/sommaren än på hösten.

Inga problem att gå upp med andra ord. Du behöver inte vara atlet eller ha klätterutrustning, det är som en längre promenad bara. Östra leden är kortare men rätt "luftig" så du bör ha tillgång till rep/stegjärn (beroende på väder och årstid såklart) då du förutom klättrar lite också traskar på kammen mellan nord- och sydtoppen och där skall man inte halka...

Jag har varit upp ett antal gånger och någon gång har även rejält otränade personer varit med. Tioåringar har nog inga problem om man har med sig lite motivationsgodis, vätska och tar regelbundna pauser.

ville bara hålla med om lättheten i att ta sig upp (den lättare leden, som jag också har för mig är den västra). inte heller något problem att bo i tält enligt min mening, jag och en polare gjorde detta häromåret, fortsatte någon kilometer och skapade vårat egna "base-camp där". sen väntade vi in bra väder och började vandringen uppåt.

trots att vi glömde våran karta (slarvit, jovisst) i tältet och inte orkade återvända efter den hade vi inga problem att ta oss upp på toppen, vägen är utmärkt med röd (har jag för mig) målarfärg lite här och där. tog bara med oss ett dags-pack med stormkök, mat, vatten och lite ombyte upp.

tänk på att du måste fylla på vatten innan du tar dig upp i området som är stenigt (där det ej längre rinner så mycket vattendrag att fylla flaskan i... vi höll på att göra bort oss där också).

du kommer inte ångra dig om du gör denna resa. underbart vackert!!

om du åker tåg med SJ upp, se till att även boka bussresan till abisko fjällstation genom dem. annars är du fast i kiruna om du (som oss) råkar ut för ett försent SJ-tåg. de som bokat buss fick ersättningstaxi dit. vi som hade tänkt köpa bussresan där uppe fick slagga en natt i kiruna.

dock inte det värsta som kunde hända eftersom det ligger ett trevligt vandrarhem vid tågstationen, men det hör inte hit.
Citera
2006-05-24, 22:28
Medlem
x0rs avatar
Tack så mycket för alla tips! Och tack för sidan, den var guld värd! Ska nog bli en tur nu på sensommaren!
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Denna sidan är kanonbra om du vill upp på Keb:
http://www.kebnekaise.nu/se/index.php
Citera
2006-05-24, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remadde
sa. underbart vackert!!

om du åker tåg med SJ upp, se till att även boka bussresan till abisko fjällstation genom dem. annars är du fast i kiruna om du (som oss) råkar ut för ett försent SJ-tåg. de som bokat buss fick ersättningstaxi dit. vi som hade tänkt köpa bussresan där uppe fick slagga en natt i kiruna.

dock inte det värsta som kunde hända eftersom det ligger ett trevligt vandrarhem vid tågstationen, men det hör inte hit.

De flesta andra som vill till Kebne löser biljett till Nikkaluokta...
Citera
2006-05-24, 22:53
Medlem
brobbans avatar
Jag och en kompis funderar på knalla upp i sommar, går det att åka bil fram till var? Eller är det tåg/vandra 10 mil innan som gäller eller hur fan tar man sig dit?
Citera
2006-05-24, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brobban
Jag och en kompis funderar på knalla upp i sommar, går det att åka bil fram till var? Eller är det tåg/vandra 10 mil innan som gäller eller hur fan tar man sig dit?
Du kan ta bilen till Nikkaluokta, men bil tycker jag inte låter som nåt vidare attraktivt alternativ såvida du inte bor långt upp i norr. Flyg/tåg till kiruna och sen buss är nog smartare.

Från Nikkaloukta är det 2 mils lättare vandring till Kebnekaise fjällstation. Eller om man är bekväm av sig tar man helikopter för ca 500 spänn.
Citera
2006-05-25, 00:10
Medlem
Scrambles avatar
Ta med en ishacka, de sista femti(nåt sånt) metrarna upp bestod av en snötopp när vi var där. Vi fick höra historier om folk som inte kunnat bestiga sista biten då denna snötopp ibland bestod av blankis så att det inte gick att ta sig upp.

När vi var där var det snö men tö så det gick att ta sig upp utan större problem, men om jag inte minns helt fel(var över 10 år sedan) så var det ganska brant sista biten så det känns faktiskt ganska troligt att folk fått ge upp för att vända om av den anledningen.

Väl däruppe är det rätt häftigt, toppen jag beskrev är egentligen en bergskam som går vidare(man kan komma från andra håller vilket jag tror tidigare har beskrivits som den "svåra vägen", vi tog den lätta). Väl däruppe är det inte så brett som man hade hoppats och stup på var sida, finns goda möjligheter för en oförglömlig sista pulkafärd där om man säger så, men det skulle bli den sista som sagt.

Tänk på att vara i hyffsat god form och se till att dricka mycket vatten på vägen upp, vid toppstugan mötte vi en herre som råkat ut för ett ganska tråkigt fall av vätskebrist vilket medförde ett dåligt humör och upprepade uppstötningar.

Har en bild på mig och min far där vi står på toppen, men den fungerar inte som ett trovärdigt bevis på att vi varit där då vi hade otur med vädret och sikten väl däruppe. Får ni klar himmel när ni väl är där ska ni köpa en lott när ni kommer ner.

Tips är att sedan fortsätta och vandra runt kebnekaise, det går inte att summera med ord hur vackert det är där uppe, drakryggen(tror den hette så, ser ut som en sovande drake iaf) var riktigt mäktig och även glasiären som finns på tillbakavägen om man tar vändan medsols. Vi vandrade ungefär en veckan från Nikaloukta(st?), upp, runt och tillbaka. Men vi hade inte speciellt bråttom så det går nog att göra snabbare.

Vi tog också en ganska speciell väg upp, den vanliga går rakt mot kebnekaise om man ser från fjällstationen. Vi gick upp på vänster sida om kebnekaise, tältade där i en dal och sedan gick vi upp från det hållet. Har inte provat den vanliga vägen upp men jag tror att den vi tog inte var den enklaste.

Men det tar sin lilla tid att gå upp, ner går betydligt snabbare.

Sen har jag nog inte många mer bra tips, inte vad jag kan komma på nu. Var länge sedan som sagt. Isåfall att du/ni ska ta det försiktigt upp, farsan vurpade och slog i revbenen ganska illa, men vi behövde inte vända om som tur var. Stor del av terängen(åtminstonde den vägen vi tog) består at blocklandskap där det finns goda chanser att stupa och slå i både det ena och det andra. När man väl är där måste det vara grymt surt att bli tvungen att vända om.

Detta inlägg blev nog lite osammanhängande, men jag skrev saker och ting allt eftersom jag kom på dem. Hoppas jag hjälpte.
Citat:
Ursprungligen postat av raol
Du kan ta bilen till Nikkaluokta, men bil tycker jag inte låter som nåt vidare attraktivt alternativ såvida du inte bor långt upp i norr. Flyg/tåg till kiruna och sen buss är nog smartare.

Från Nikkaloukta är det 2 mils lättare vandring till Kebnekaise fjällstation. Eller om man är bekväm av sig tar man helikopter för ca 500 spänn.
Vi flög upp och tog buss till Nikkaloukta.

Vi tog båt en en bit mellan Nikkaloukta och fjällstationen, var ganska coolt faktiskt. Rekommenderar det skarpt.

Glöm inte att äta på LapDonalds när du är där, om den finns kvar förstås. Beståd av ett tält och en liten grill. Det var stängt när vi var där men jag fattade det som att det var renburgare som stod på menyn.
Citera
2006-05-25, 07:54
Medlem
Båten går bara en liten bit av de 19km som skiljer Nikka och fjällstationen. Säg 7km, det blir 12 kvar ändå och pengarna kan man annars köpa mat för hela vistelsen med.

Ishacka behövs inte, så brant är det inte upp till toppen.

Åker du på försommar/vår så är chansen för molnfritt enormt mycket större. Jag har haft klar himmel alla gånger utom en.

Personen i inlägget ovan tog västra leden, det är den vanliga och enkla även om den är lite längre. Man kan passa på att gå upp på Tuolpagorni samtidigt, då man passerar baksidan.
Citera
2006-05-27, 12:03
Medlem
x0rs avatar
Vilken guldtråd det här blir Vad säger ni om kängor vs. gummistövlar då? Hur bra utrustning måste man ha? Snackade med en snubbe som brukar vara ute veckor i streck, och enligt honom ska man ha grejer (regnjacka/byxor/tält) för minst 2000kr/st.. Vad tror ni om det? Det kommer slå ganska hårt på min ekonomi
Citera
2006-05-27, 12:19
Medlem
Ja, skall man vara ute i veckor i sträck skall man ha bra grejor. För att ta sig upp på Kebnes sydtopp krävs ingenting egentligen. Gympadojor som går att snöra ordentligt, gummistövlar, Tevasandaler och liknande, kängor...

Då det är rätt stenigt kan det kännas skönt att antingen ha riktiga gummistövlar med trä-, plast- eller stålgelänk i sulan eller stabila kängor typ Meindl som går över vristen. Går du utan packning räcker det med gympadojor eller "äventyrssandaler". Jag har använt alla varianter och varit nöjd - man får anpassa till situationen.

Tält kan du skippa helt (bo på stationen) eller låna ett för en resas skull. Sovsäck likaså.

Regnjacka...äääh? Hallå, hur har folk klarat sig innan Gore-Textiden? Köp en lightjacka som går att knöla ihop i en ficka. Duger till en skur och om det ösregnar går du ändå inte under en dylik tur. Det handlar om tre rejäla promenader, inget annat.

Dag 1. Nikkaluokta - Kebne fjstn 19km (4-6 timmar)
Dag 2. Kebne fjstn - sydtoppen 15km (6-8 timmar - stigning)
Dag 3. Toppstugan - Kebne fjstn 15km (3-4 timmar - nedför)
Dag 4. Kebne fjstn - Nikkaluokta 19km (4-6 timmar)

Två övernattningar på stationen, en i toppstugan.

Om du däremot blir biten av fjällen och tänker att detta skall bli din melodi - då skall du köpa bra grejor. Inte nödvändigtvis de dyraste materialen men definitivt bra grejor. Det underlättar enormt om man har riktiga kläder, tält, rygga och kök som alltid fungerar och så vidare. Men för en prova-på-tur till sydtoppen i bra väder behövs inget. Jag har sett tyskar i lågskor traska upp dit (även om det tog på dem) och som sagt, även en motiverad tioåring fixar det vid bra väder.

Är det skitväder skall du ändå INTE ge dig upp mot toppen. OBSERVERA DETTA - är du ovan kan fjällen vara farliga och en felorientering i dimma på Virremvarre kan vara dödlig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in