Ta med en ishacka, de sista femti(nåt sånt) metrarna upp bestod av en snötopp när vi var där. Vi fick höra historier om folk som inte kunnat bestiga sista biten då denna snötopp ibland bestod av blankis så att det inte gick att ta sig upp.
När vi var där var det snö men tö så det gick att ta sig upp utan större problem, men om jag inte minns helt fel(var över 10 år sedan) så var det ganska brant sista biten så det känns faktiskt ganska troligt att folk fått ge upp för att vända om av den anledningen.
Väl däruppe är det rätt häftigt, toppen jag beskrev är egentligen en bergskam som går vidare(man kan komma från andra håller vilket jag tror tidigare har beskrivits som den "svåra vägen", vi tog den lätta). Väl däruppe är det inte så brett som man hade hoppats och stup på var sida, finns goda möjligheter för en oförglömlig sista pulkafärd där om man säger så, men det skulle bli den sista som sagt.
Tänk på att vara i hyffsat god form och se till att dricka mycket vatten på vägen upp, vid toppstugan mötte vi en herre som råkat ut för ett ganska tråkigt fall av vätskebrist vilket medförde ett dåligt humör och upprepade uppstötningar.
Har en bild på mig och min far där vi står på toppen, men den fungerar inte som ett trovärdigt bevis på att vi varit där då vi hade otur med vädret och sikten väl däruppe. Får ni klar himmel när ni väl är där ska ni köpa en lott när ni kommer ner.
Tips är att sedan fortsätta och vandra runt kebnekaise, det går inte att summera med ord hur vackert det är där uppe, drakryggen(tror den hette så, ser ut som en sovande drake iaf) var riktigt mäktig och även glasiären som finns på tillbakavägen om man tar vändan medsols. Vi vandrade ungefär en veckan från Nikaloukta(st?), upp, runt och tillbaka. Men vi hade inte speciellt bråttom så det går nog att göra snabbare.
Vi tog också en ganska speciell väg upp, den vanliga går rakt mot kebnekaise om man ser från fjällstationen. Vi gick upp på vänster sida om kebnekaise, tältade där i en dal och sedan gick vi upp från det hållet. Har inte provat den vanliga vägen upp men jag tror att den vi tog inte var den enklaste.
Men det tar sin lilla tid att gå upp, ner går betydligt snabbare.
Sen har jag nog inte många mer bra tips, inte vad jag kan komma på nu. Var länge sedan som sagt. Isåfall att du/ni ska ta det försiktigt upp, farsan vurpade och slog i revbenen ganska illa, men vi behövde inte vända om som tur var. Stor del av terängen(åtminstonde den vägen vi tog) består at blocklandskap där det finns goda chanser att stupa och slå i både det ena och det andra. När man väl är där måste det vara grymt surt att bli tvungen att vända om.
Detta inlägg blev nog lite osammanhängande, men jag skrev saker och ting allt eftersom jag kom på dem. Hoppas jag hjälpte.

Citat:
Ursprungligen postat av raol
Du kan ta bilen till Nikkaluokta, men bil tycker jag inte låter som nåt vidare attraktivt alternativ såvida du inte bor långt upp i norr. Flyg/tåg till kiruna och sen buss är nog smartare.
Från Nikkaloukta är det 2 mils lättare vandring till Kebnekaise fjällstation. Eller om man är bekväm av sig tar man helikopter för ca 500 spänn.

Vi flög upp och tog buss till Nikkaloukta.
Vi tog båt en en bit mellan Nikkaloukta och fjällstationen, var ganska coolt faktiskt. Rekommenderar det skarpt.
Glöm inte att äta på LapDonalds när du är där, om den finns kvar förstås. Beståd av ett tält och en liten grill. Det var stängt när vi var där men jag fattade det som att det var renburgare som stod på menyn.