2021-05-15, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det är HUSETS fel att afghanen knivade åtta.

7 enligt åtalet som nu är klart väl ? Dessutom har han del att lära, t ex
av den person som brutalt mördade Joakim Forsberg vid bankomaten
i Rissne. Enligt nedan.

(FB) Rissne 2021-01-02: Joakim Forsberg knivmördad vid Bankomat
Citera
2021-05-15, 13:02
Medlem
[quote=JacobHedenmo|75573106]
Citat:
Ursprungligen postat av x2016

Obegripligt svar. Men säkert bra ändå.
Citera
2021-05-15, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag vet inte riktigt, men tror inte det finns ett liknande utrop på svenska och bland kristna. ”Fan!”, eller ”Herre Gud!”, kan man ju säga utan att vara religiös.

Allahu Akbar är då mer religiöst, så har i alla fall jag uppfattat det.
Ja, så skriker dom vid ett dåd som man utför i religionens namn. Det betyder ungefär ”Gud är större” eller ”Gud är den störste”. Så ropar man inte om man inte är religiös. Precis som de rent vanemässigt säger "inshallah", ursäkta ev felstavning där, (betyder "om Gud vill" ungefär) bara för att inte utmana ödet kan jag tänka.
Citera
2021-05-15, 13:16
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, så skriker dom vid ett dåd som man utför i religionens namn. Det betyder ungefär ”Gud är större” eller ”Gud är den störste”. Så ropar man inte om man inte är religiös. Precis som de rent vanemässigt säger "inshallah", ursäkta ev felstavning där, (betyder "om Gud vill" ungefär) bara för att inte utmana ödet kan jag tänka.

Osäker på om det måste ske i religionens namn. Ropet används ju också vid uppstressade situationer.

Men sedan är ju inte religiöst motiverade dåd samma sak som terrordåd.
Citera
2021-05-15, 13:20
Medlem
Citat:
Osäker på om det måste ske i religionens namn. Ropet används ju också vid uppstressade situationer.
Men sedan är ju inte religiöst motiverade dåd samma sak som terrordå.
Nej, du har kanske rätt i det du skriver ovan. Man måste nog vara muslim och erkänna sig till islam för att ha koll på det där.
Citera
2021-05-15, 13:25
Medlem
jag orkar inte läsa igem 399 sidor.

vet nån om det blir terrorbrott inblandat i åtal? för läste på samnytt att de läst fup där han själv säger hans tro ligger bakom.
och nåt annat.

isf är det ju helt obegripligt om inte det tas med i åtal
Citera
2021-05-15, 13:27
Medlem
Om någon annan fortfarande är intresserad av FUP så är jag själv mycket mycket intresserad och kan vara med på betalning. Dock har jag ej scanner så jag kan inte vara den att begära ut den tyvärr.
Citera
2021-05-15, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattias1975
jag orkar inte läsa igem 399 sidor.

vet nån om det blir terrorbrott inblandat i åtal? för läste på samnytt att de läst fup där han själv säger hans tro ligger bakom.
och nåt annat.

isf är det ju helt obegripligt om inte det tas med i åtal

Nej, misstankarna om terroristbrott lades ned ganska fort.
Varför skulle det vara obegripligt?
Citera
2021-05-15, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag

för i förhör sa ha ju själv nåt som kunde tolkas åt det hållet. enligt fup. om jag fattade samnytt rätt som läst det. tror det va samnytt
Citera
2021-05-15, 13:33
Medlem
Citat:
Hur är det med vansinnesdåd i Afghanistan då, där motivet inte är terrordåd, men kniv använts? I vilken utsträckning är det då halsen som attackeras? Retorisk fråga förstås, jag vet inte heller svaret på det. Men min poäng är att likheter i modus med islamister kan ju också vara kulturellt - snarare än en likhet med jihadism.

Nja, men Samtiden har ju publicerat lite utdrag ur förhören. Om vi antar att de ger en rättvisande bild och att inget annat heller i förundersökning talar för terrormotiv så är det svårt tänka sig att ett sådant finns. Antar också (men bara antar, vet inte) att hans dator och mobiltelefon tömts och att man inte heller därmhittat något.

Det är sant. Att han skrek Allahu Akbar har ju att göra med att han är muslim.

Att en muslim attackerar folk slumpmässigt med kniv gör det inte till ett terrordåd. Men det kan ju vara det (och även om GM är psykiskt sjuk). Vilka dåd är det du menar som felaktigt inte betraktats som terrordåd?

Osäker även på i vilken utsträckning som vansinnesdåd (ej terrordåd) inbegripandes kniv ökat i Europa. Men man kan ju eventuellt tänka sig att just nyanländas inblandning i dessa och användning av kniv är kopplat till att kniv helt enkelt är det som finns tillgängligt. (Kanske sällan medlemsskap i skytteklubb eller intressen för jakt gör att skjutvapen finns tillgängliga.)

PTSD är sannolikt också väldigt mycket vanligare bland de som flytt krig, vilket ibland också skulle kunna förklara vansinnesdåd.
Men svenska soldater i utlandstjänst med PTSD springer inte runt och knivar folk.

Det är inspirerat av IS uppmaning till terrordåd och så split mellan olika befolkningsgrupper.

Vad ifrån får du att PTSD leder till att de går runt och knivar okända?

Detta är inspirerat av tex knivattacken i Frankrike mot läraren.

Just att det startade vid resecentrum är ännu en indikation på att det är inspirerat av IS.
Citera
2021-05-15, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Han har erkännt att han utförde dådet i Allahs namn, för att någon kränkte Allah.

https://samnytt.se/vetlanda-terroristens-motiv-en-person-sa-att-allah-inte-finns/
https://www.friatider.se/terrormotivet-i-vetlanda-nagon-krankte-allah
Citera
2021-05-15, 13:39
Medlem
smoerreboms avatar
Man behöver ju inte läsa 399 sidor i nån fup utan man kan bara läsa lagtexten. Vad jag kan se är det inte terroristbrott bara för att den här jävla afghanen hänför sig till Allah

jag är lite förvånad över den låga nivån på alternativmedierna här, det verkar som många har valt att springa på den här lätta bollen utan att ens läsa på i två minuter.

Detta betyder givetvis inte att jag sympatiserar med att massimportera en massa labila analfabeter från såna här skitländer. Givetvis borde poliserna på plats ha satt två snabba i bröstet och sagt att han gjorde utfall mot dem. I Frankrike har man inte såna här jävla ynkryggar.

Citat:
Lag (2003:148) om straff för terroristbrott
2 § För terroristbrott döms den som begår en gärning som anges i 3 §, om gärningen allvarligt kan skada en stat eller en mellanstatlig organisation och avsikten med gärningen är att
1. injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller en befolkningsgrupp,
2. otillbörligen tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller att avstå från att vidta en åtgärd, eller
3. allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer i en stat eller i en mellanstatlig organisation.

Straffet är fängelse på viss tid, lägst fyra år och högst arton år, eller på livstid.

Är brottet mindre grovt, är straffet fängelse, lägst två år och högst sex år.

Om ett högre lägsta straff för gärningen har föreskrivits i brottsbalken, gäller vad som sägs där i fråga om lägsta straff. Lag (2009:399).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in