2021-03-14, 14:37
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caasimolar
nähäpp men 7 svenskar är skadade och den 22-årige mannen väntade på ett nytt uppehållstillstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Varifrån kommer dina uppgifter om brottsoffren?

Citat:
Ursprungligen postat av Black.water
Varför är du en uppblåst ignorant?

Att ifrågasätta uppgifter som presenteras som fakta, innan de blir etablerade trådsanningar, tycker jag inte är ignorant. Tvärtom är det att respektera det vi vet, och respektera det vi inte vet. När inlägget från Caasimolar postades var det inte känt genom exempelvis media varifrån de drabbade kom.

Däremot eventuellt relevant, då det skulle kunna säga något om motivet. Jag tyckte därför det var motiverat att fråga varifrån uppgiften om BO:s ursprung.

Nu har ett BO framträtt med namn och bild i tidningen. Rami från Syrien.
Senast redigerad av Troian 2021-03-14 kl. 14:43.
Citera
2021-03-14, 14:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Det hade lika gärna kunnat vara en påtänd Svensk, då hade Ni Sverigevänner inte ens brytt Er skriva i någon tråd...
Nu råkade det bara en vilsen påtänd förvirrad invandrare...
Jag ser det som lika hemskt Ovadsett vem som gjort det, och hudfärgen saknar betydelse
Tyvärr ser inte sånna som du på saken
Gärningsmannen ingår i en grupp som är extremt överrepresenterad i brott, inte har asylskäl & där politiker stiftat grundlagsvidriga extralagar för att få dom att stanna kvar i Sverige. Självklart är detta relevant. Och ja, hudfärgen saknar betydelse. Jag fattar inte riktigt varför ni försöker blanda in ras & hudfärg i allt.

Denna grupp har överhuvudtaget inte här att göra & orsakar extremt stora kostnader & problem. Den här killen fick gymnasieamnesti fast han inte ens kan alfabetet.

Varför vill du förstöra ett välfungerande land? Skäms du inte?
Citera
2021-03-14, 14:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ja, du skrev det förut. Jag argumenterar för att det inte alls behöver framgå i FUP att Lamotte ljuger, om han gjorde det. Se:

(FB) 2021-03-03 Misstänkt terrordåd i Vetlanda

Du besvarade inte det.
Om offret uppger vad han hört så får man väl utgå ifrån att det även kommer att stå i förhörsprotokollet.

Men, som sagt, jag fattar inte varför detta är speciellt viktigt. Skulle politikernas ansvar bli större eller mindre beroende på vad han gormat om under tiden han knivhögg 7 pers. Problemet är inte varför denna grupp begår brott. Problemet är att dom befinner sig i Sverige.

Ni grindvakter verkar helt instinktivt försöka mörka & spela ner vissa saker, på autopilot. Även när det egentligen saknar betydelse.
Citera
2021-03-14, 14:59
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om offret uppger vad han hört så får man väl utgå ifrån att det även kommer att stå i förhörsprotokollet.

Men, som sagt, jag fattar inte varför detta är speciellt viktigt. Skulle politikernas ansvar bli större eller mindre beroende på vad han gormat om under tiden han knivhögg 7 pers. Problemet är inte varför denna grupp begår brott. Problemet är att dom befinner sig i Sverige.

Ni grindvakter verkar helt instinktivt försöka mörka & spela ner vissa saker, på autopilot. Även när det egentligen saknar betydelse.

Det är ingen slump att uppgiften att bland annat Fria Tider, Samtiden, Nordfront, Samnytt, Nyheter Idag med flera publicerat artiklar som fokuserar på just uppgiften om Lamotte. Syftet är att få läsaren att associera dådet med islam.

Tänk dig att en psykiskt sjuk person hugger ner ett gäng, och det senare visar sig att någon anonym sagt att GM var Sverigedemokrat. Några medier har rubriken ”Sverigedemokrat högg ned sju personer”.

Om du tycker att uppgiften att han var sverigedemokrat kan ifrågasättas, skulle du då bara avfärda det med ”spelar ingen roll att om var Sverigedemokrat”? Eller skulle du argumentera för varför du menar att uppgiften kanske inte stämmer?

Jag ser inget problem med det sistnämnda. Om fokus är på att GM är sverigedemokrat bör det först och främst vara sant, och för det andra också relevant. På samma sätt menar jag att uppgiften om att GM i Vetlanda ropade Allahu Akbar också bör ifrågasättas - om det är sant och om det är relevant.

Vidaere handlar inte tråden om ansvaret. Ligger ansvaret på politikerna i Sverige, diktaturen i Afghanistan, USA med allierades bomber eller några andra makthavare? Det kan man diskutera, men det ligger lite utanför trådens ämne.

Även om man landar i att det är svenska politikers fel, och att afghaner inte bör finnas i Sverige, kan man förstås vara intresserad av det specifika motivet i just det här fallet ändå.
Citera
2021-03-14, 15:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Det är ingen slump att uppgiften att bland annat Fria Tider, Samtiden, Nordfront, Samnytt, Nyheter Idag med flera publicerat artiklar som fokuserar på just uppgiften om Lamotte. Syftet är att få läsaren att associera dådet med islam.

Tänk dig att en psykiskt sjuk person hugger ner ett gäng, och det senare visar sig att någon anonym sagt att GM var Sverigedemokrat. Några medier har rubriken ”Sverigedemokrat högg ned sju personer”.

Om du tycker att uppgiften att han var sverigedemokrat kan ifrågasättas, skulle du då bara avfärda det med ”spelar ingen roll att om var Sverigedemokrat”? Eller skulle du argumentera för varför du menar att uppgiften kanske inte stämmer?

Jag ser inget problem med det sistnämnda. Om fokus är på att GM är sverigedemokrat bör det först och främst vara sant, och för det andra också relevant. På samma sätt menar jag att uppgiften om att GM i Vetlanda ropade Allahu Akbar också bör ifrågasättas - om det är sant och om det är relevant.

Vidaere handlar inte tråden om ansvaret. Ligger ansvaret på politikerna i Sverige, diktaturen i Afghanistan, USA med allierades bomber eller några andra makthavare? Det kan man diskutera, men det ligger lite utanför trådens ämne.

Även om man landar i att det är svenska politikers fel, och att afghaner inte bör finnas i Sverige, kan man förstås vara intresserad av det specifika motivet i just det här fallet ändå.
Ni påstår mekaniskt att Lamotte ljuger, bara för att han brukar rapportera om sånt ni inte gillar, inte för att han en historik av att ljuga. Hela er existens verkar handla om att mörka alla problem med massinvandringen. Ni har medvetet bidragit till att förstöra ett välfungerande land & nu försöker ni relativisera bort det genom att förneka verkligheten. Men eftervärldens dom kommer att falla hårt över er som burit ansvaret.

Att detta rör sig om en muslim vet vi redan. Att han inte är en del av ISIS eller liknande kan vi nog också säga med säkerhet.
Har han fått order om att utföra terror? Sannolikt inte. Tror JAG att det rör sig om terror? Nej.
Skulle Lamotte ljuga om ett vittnes berättelse? Det finns det inget som tyder på. Är det viktigt? Nej inte speciellt.
Citera
2021-03-14, 15:44
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ni påstår mekaniskt att Lamotte ljuger, bara för att han brukar rapportera om sånt ni inte gillar, inte för att han en historik av att ljuga. Hela er existens verkar handla om att mörka alla problem med massinvandringen. Ni har medvetet bidragit till att förstöra ett välfungerande land & nu försöker ni relativisera bort det genom att förneka verkligheten. Men eftervärldens dom kommer att falla hårt över er som burit ansvaret.

Att detta rör sig om en muslim vet vi redan. Att han inte är en del av ISIS eller liknande kan vi nog också säga med säkerhet.
Har han fått order om att utföra terror? Sannolikt inte. Tror JAG att det rör sig om terror? Nej.
Skulle Lamotte ljuga om ett vittnes berättelse? Det finns det inget som tyder på. Är det viktigt? Nej inte speciellt.

Vet inte vilka mer än mig du menar när du skriver att ”ni påstår att Lamotte ljuger”. Jag representerar bara mig själv, och jag har inte påstått att Lamotte ljuger.
Citera
2021-03-14, 16:09
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
Det hade lika gärna kunnat vara en påtänd Svensk, då hade Ni Sverigevänner inte ens brytt Er skriva i någon tråd...
Nu råkade det bara en vilsen påtänd förvirrad invandrare...
Jag ser det som lika hemskt Ovadsett vem som gjort det, och hudfärgen saknar betydelse
Tyvärr ser inte sånna som du på saken
Den stora skillnaden som du inte förstår är att om en svensk begått detta dåd så är det vårt problem , men nu är det en afghan som inte har något här att göra.
Afghanen kan även triggas av fler underliggande faktorer jämfört med en svensk , religion , utvisning och kulturella grundvärderingar.
Detta anser jag att tom barn förstår.
Citera
2021-03-14, 16:29
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Aha, dom hittade en invandrare till sist. Publicerad idag, så det tog ett tag.

Nu är det en låst artikel, var det detta offer som vittnade att GM vrålade "Allahu Akbar"?

Du var ju tvärsäker tidigare i tråden på att det enbart fanns svenska offer i det här?
Vad tänker du kring det nu? "Aha, dom hittade en invandrare till sist." kan inte vara din enda tanke.. Du borde ha ett par frågetecken i huvudet. Ut med språket!
Senast redigerad av Jagejagvemedu 2021-03-14 kl. 16:41.
Citera
2021-03-14, 17:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Du var ju tvärsäker tidigare i tråden på att det enbart fanns svenska offer i det här?
Vad tänker du kring det nu? "Aha, dom hittade en invandrare till sist." kan inte vara din enda tanke.. Du borde ha ett par frågetecken i huvudet. Ut med språket!
Standardförfarandet vi alla dåd av den här typen är att man hittar ett offer som inte är svensk & försöker blåsa upp honom som någon slags hjälte. Att det dröjt så här länge kan enbart tyda på att det är först nu man fått tillgång till namnen på offren.

Med tanke på vad andra berättat om graden av berikning i Vetlanda så vore det konstigt om enbart svenskar drabbades. Men avsaknaden av denna typ av reportage gjorde att man började undra.
Citera
2021-03-14, 17:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Vet inte vilka mer än mig du menar när du skriver att ”ni påstår att Lamotte ljuger”. Jag representerar bara mig själv, och jag har inte påstått att Lamotte ljuger.
Då får jag be om ursäkt, ifall jag blandat ihop dig med någon annan idiot.
Citera
2021-03-14, 17:32
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Standardförfarandet vi alla dåd av den här typen är att man hittar ett offer som inte är svensk & försöker blåsa upp honom som någon slags hjälte. Att det dröjt så här länge kan enbart tyda på att det är först nu man fått tillgång till namnen på offren.

Med tanke på vad andra berättat om graden av berikning i Vetlanda så vore det konstigt om enbart svenskar drabbades. Men avsaknaden av denna typ av reportage gjorde att man började undra.

Dina spekulationer bara, man målade upp en okänd kvinna som hjälte, medan poliserna gömde sig i Vetlanda var hon fram och hjälpte folk.
Eller menar du att han ska vara hjälte som tog emot 3 knivhugg?
Citera
2021-03-14, 18:23
Medlem
Citat:
Det har dom väl??

https://www.expressen.se/premium/nyheter/rami-hoggs-tre-ganger-framfor-ogonen-pa-sonen/

Citat
VETLANDA. För sex år sedan flydde Rami från Syrien i hopp om att kunna få en trygg framtid tillsammans med sin familj här i Sverige.
I stället hamnade han mitt i förra veckans vansinnesattack, som slutade i att han blev knivhuggen tre gånger: i bröstet, på benet och i sidan – allt framför ögonen på sin 5-årige son som han precis varit hos tandläkaren

Sökte på namnet Rami i Vetlanda fick fram 3 olika svar.

Ett finskklingade namn i runt 50 års åldern.

Två mellanöstern namn i 22 & 23 års åldern. Han ser väldigt sliten ut för att vara 22/23 år denna Rami.

https://www.ratsit.se/sok/person?vem=rami&var=vetlanda&m=1&k=1&r=1&er=1&b=1& eb=1&amin=16&amax=160&fon=1&typ=1&page=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in