Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Om offret uppger vad han hört så får man väl utgå ifrån att det även kommer att stå i förhörsprotokollet.
Men, som sagt, jag fattar inte varför detta är speciellt viktigt. Skulle politikernas ansvar bli större eller mindre beroende på vad han gormat om under tiden han knivhögg 7 pers. Problemet är inte varför denna grupp begår brott. Problemet är att dom befinner sig i Sverige.
Ni grindvakter verkar helt instinktivt försöka mörka & spela ner vissa saker, på autopilot. Även när det egentligen saknar betydelse.
Det är ingen slump att uppgiften att bland annat Fria Tider, Samtiden, Nordfront, Samnytt, Nyheter Idag med flera publicerat artiklar som fokuserar på just uppgiften om Lamotte. Syftet är att få läsaren att associera dådet med islam.
Tänk dig att en psykiskt sjuk person hugger ner ett gäng, och det senare visar sig att någon anonym sagt att GM var Sverigedemokrat. Några medier har rubriken ”Sverigedemokrat högg ned sju personer”.
Om du tycker att uppgiften att han var sverigedemokrat kan ifrågasättas, skulle du då bara avfärda det med ”spelar ingen roll att om var Sverigedemokrat”? Eller skulle du argumentera för varför du menar att uppgiften kanske inte stämmer?
Jag ser inget problem med det sistnämnda. Om fokus är på att GM är sverigedemokrat bör det först och främst vara sant, och för det andra också relevant. På samma sätt menar jag att uppgiften om att GM i Vetlanda ropade Allahu Akbar också bör ifrågasättas - om det är sant och om det är relevant.
Vidaere handlar inte tråden om ansvaret. Ligger ansvaret på politikerna i Sverige, diktaturen i Afghanistan, USA med allierades bomber eller några andra makthavare? Det kan man diskutera, men det ligger lite utanför trådens ämne.
Även om man landar i att det är svenska politikers fel, och att afghaner inte bör finnas i Sverige, kan man förstås vara intresserad av det specifika motivet i just det här fallet ändå.