2021-03-05, 13:18
Medlem
Tycker det inte är helt verklighetsfrånvänt om vi skulle etablera listor med personer med liknande bakgrund för att som privatpersoner kunna hålla sig så långt borta som möjligt när det smäller.

Kan väl inte vara olagligt om det endast är för att hålla sig borta(typ jag "ogillar" personen i fråga) eller har de lagstadgat bort även att inte behöva bo med barnen bredvid potentiella terrorister?
Citera
2021-03-05, 13:18
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Psykos, tror jag. Han verkar ha en minneslucka, totalt förvirrad.

Apropå rubriken: det är väl inget misstänkt terrordåd?

Vet inte jag. Som någon påpekat beter han sig snarare som en femåring. Vill väl inte stå till svars för sina handlingar, helt enkelt. Men han vet nog vad han gjort.

Formellt är det inte ett misstänkt terrordåd.
Motivet utreds fortfarande, och det kommer antagligen pågå länge till. Helt och hållet säkra på att det inte är ett terrorbrott blir vi knappast före FUP och åtal. Tycker mindre och mindre talar för terrordåd, och tycker heller inte dådet bör betraktas som ett sådant.
Citera
2021-03-05, 13:22
Moderator
-Info-s avatar
Gärningsmannen tycker att polisen gripit fel man:

Citat:
”Jag har inte gjort någonting, jag har bara varit hemma”, skrek mannen i rättsalen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/advokaten-raknar-med-att-22-aringen-haktas-i-dag
Citera
2021-03-05, 13:23
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
I somliga kulturer är det tyvärr kutym att blåneka - även när ngn tas på bar gärning.

Japp, och ursprunget kan spåras tillbaka till Profeten Muhammeds uppmaning att inte erkänna för någon om man skulle råka missa någon av dagens fem obligatoriska böner. Orsaken till den uppmaningen var förstås insikten om att A berättar att han missat en bön tänker B att det inte är så farligt om han också gör det någon gång, och sedan C och sedan D och ... så urholkas hela idén med fem dagliga böner. Men med detta öppnades också slussarna över tid och århundranden för att det är OK att neka och ljuga i allt bredare sammanhang.
Citera
2021-03-05, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Samma sak gäller väl SVT eller annan media också fast de väljer sina intervjuoffer med andra kriterier.
Om en reporter från SVT skulle intervjua en person som direkt sa att det var en afghan som gjorde det och att alla dessa smutsmänniskor borde utvisas på stört så hade de valt att visa en annan intervju istället och om de saknades så hade det pratat om annat. All media letar efter personer som tycker lika och att de kan få det att bli allmän sanning.

Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Hemma i Afghanistan sitter brodern och har det bra. Han har familj och trivs med livet. Vad gör den här psyksjuka kraken ens i Europa än mindre i Sverige? Det här bekräftar något som jag misstänkt länge. De är rötäggen till stor del som flyr sina länder. Det är de som redan av olika skäl är marginaliserade i sitt eget hemland, bland sitt eget folk óch i sin egen kultur och kontext som har störst benägenhet att fly.

Starkt jobbat förresten att vara i 20-årsålder och inte lyckats lära sig alfabetet ordentligt på ganska många år. Då har han ändå fått stöttning och hjälp. Vad tror en sådan som han att han har för framtid i ett land som Sverige? Det vore jävligt intressant att djupintervjua en sådan här individ för att få reda på hans världsbild och inställning.

Till sist måste jag ändå spontant utbrista: Satan vad lyckad Löfvens och Lööfs Gymnasielag är....

Det finns oftas tre typer som flyr vid krig. De första som flyr är de som har cash, medelklassen och högutbildade. (Här gjorde Tyskland rätt 2015 när det kom 1 miljon människor) Medan alla länder tvekade och fick panik tog Tyskland emot första vågen med öppna armar som bestod av högutbildade ingengörer, läkare etc. När de andra länderna vill ha samma arbetskraft fick de "Slasket".

Gällande ensamma från Afghanistan har du delvis rätt. Många som kommer hit har betalat 10-20000 dollar till smugglare i första skedet. Det är flera årslöner i Afghanistan. Kanske jag tar i, men sådana pengar skulle motsvara 1 miljon kronor cash i svenska mått. De som har de pengarna är inte lottlösa precis. De har det bra. De fattiga som verkligen är marginaliserade, de kan inte fly, för de har varken kunskap eller pengar.
Citera
2021-03-05, 13:28
Medlem
Citat:
Hemma i Afghanistan sitter brodern och har det bra. Han har familj och trivs med livet. Vad gör den här psyksjuka kraken ens i Europa än mindre i Sverige? Det här bekräftar något som jag misstänkt länge. De är rötäggen till stor del som flyr sina länder. Det är de som redan av olika skäl är marginaliserade i sitt eget hemland, bland sitt eget folk óch i sin egen kultur och kontext som har störst benägenhet att fly.

Starkt jobbat förresten att vara i 20-årsålder och inte lyckats lära sig alfabetet ordentligt på ganska många år. Då har han ändå fått stöttning och hjälp. Vad tror en sådan som han att han har för framtid i ett land som Sverige? Det vore jävligt intressant att djupintervjua en sådan här individ för att få reda på hans världsbild och inställning.

Till sist måste jag ändå spontant utbrista: Satan vad lyckad Löfvens och Lööfs Gymnasielag är....

Sätter en slant på att myndigheterna, eller hans familj "såg till" att bli av med honom pga hans totalt fucked up hjärna. Spar ju lidande för både familj och samhället. Fan vet vad han hittade på innan han kom hit. Överlag tror jag det är just den typen av "flyktingar" som vi får hit.
Citera
2021-03-05, 13:28
Medlem
jori9900s avatar
Han är ju en afghansk hazar som dom andra sk "ensamkommande" skäggbarnen med ursprung från mongolernas arméer som försökte erövra hela Europa på 1200talet och dom är ju blodtörstiga och mer eller mindre galna psykopater allihop. Var säkra på att det här inte var en engångsföreteelse. Tvärtom.
Senast redigerad av jori9900 2021-03-05 kl. 13:36.
Citera
2021-03-05, 13:29
Medlem
antoneriks avatar
När ser vi nästa knivangrepp orsakat av psykos? Det är viktigt att rättsväsendet agerar resolut, den här sortens metoder sprider sig som en löpeld annars, likt apatiska barnen (den som är 25 år eller äldre minns den epidemi som rådde för 15 år sedan).

Den här killens värsta mardröm är att bli hemskickad, och just därför måste vi göra vårt yttersta för att han ska bli hemskickad. 10 år i fängelse kommer inte att skydda samhället, det skapar bara en farligare situation.
Citera
2021-03-05, 13:29
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Hemma i Afghanistan sitter brodern och har det bra. Han har familj och trivs med livet. Vad gör den här psyksjuka kraken ens i Europa än mindre i Sverige?

Den där afghanen (gärningsmannen) saknar helt giltiga skäl att vara i Sverige. Brorsans trygga situation i Kabul visar att han hade haft det helt tryggt i Kabul också. Han är ingen flykting.

Att han befinner sig i Sverige beror på att han ljög om sin ålder. Precis som andra afghaner, som kommer till Sverige, så uppgav han att han är "17 år" vid ankomsten. Och då ses han som ett barn, och andra regler gäller.

Citat:
"Mannen som misstänkt för mordförsök på sju män efter att ha gått till attack i centrala Vetlanda i onsdags är från Afghanistan och sökte uppehållstillstånd i Sverige 2016. Då var han 17 år gammal och fick plats på ett HVB-hem på en mindre ort i södra Sverige."

https://www.dn.se/sverige/detta-vet-vi-om-den-misstankte-garningsmannen-i-vetlanda/
Citera
2021-03-05, 13:31
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zem1
Det finns oftas tre typer som flyr vid krig. De första som flyr är de som har cash, medelklassen och högutbildade. (Här gjorde Tyskland rätt 2015 när det kom 1 miljon människor) Medan alla länder tvekade och fick panik tog Tyskland emot första vågen med öppna armar som bestod av högutbildade ingengörer, läkare etc. När de andra länderna vill ha samma arbetskraft fick de "Slasket".

Gällande ensamma från Afghanistan har du delvis rätt. Många som kommer hit har betalat 10-20000 dollar till smugglare i första skedet. Det är flera årslöner i Afghanistan. Kanske jag tar i, men sådana pengar skulle motsvara 1 miljon kronor cash i svenska mått. De som har de pengarna är inte lottlösa precis. De har det bra. De fattiga som verkligen är marginaliserade, de kan inte fly, för de har varken kunskap eller pengar.

Ja en person som kan betala cash 10-20k usd skulle inte jag definiera som fattig. Speciellt inte i dessa länder. Som du säger. Det skulle motsvara ca 1 miljon kronor för oss och det är inte lite pengar att betala cash till en flyktiningsmugglare.

Det är ju så. det kommer inga fattiga bönder eller arbetare till oss i Sverige. Inga som känns genuint fattiga och i behov av hjälp. Det är relativt välbeställd medelklass som flyr med någon form av helt orealistiska drömmar och förhoppningar om vad Europa är för någonting. Och våra politiker som knarkar godhet hjälper till med illussionen.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jag är fortfarande ganska förvånad över att ingen tidningsmurvel i jakt på en god story intervjuat gymnasieamnestins taleskvinna Lööf och gymnasieamnestins kamphund och "Sveriges nästa statsminister" Fatemeh. Ni vet hon som ser ut som en maskulin korsning mellan afghan och korean. Som organiserade sittstrejker åt 9000 gymnasie-afghaner.
Citera
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Den där afghanen (gärningsmannen) saknar helt giltiga skäl att vara i Sverige. Brorsans trygga situation i Kabul visar att han hade haft det helt tryggt i Kabul också. Han är ingen flykting.

Att han befinner sig i Sverige beror på att han ljög om sin ålder. Precis som andra afghaner, som kommer till Sverige, så uppgav han att han är "17 år" vid ankomsten. Och då ses han som ett barn, och andra regler gäller.

Kolla tandkortet, åldern där visar sannolikt på 31 🤮
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in