2021-05-14, 22:29
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Vad är anledningen till att hylla pedofilens gud med kraftiga utrop, annat än terrordåd? Varför gör man annars denna hyllning, om inte för att hylla pedofilgudens önskan? Motsvarar det utropen "Fan" eller "Djävulen", eller väljer man bara att hylla sin snälla gud av annan anledning?

Engelska Wikipedia ger väl en rätt bra beskrivning:

Citat:
It is a common Arabic expression, used in various contexts by Muslims and Arabs across the world: in formal Salah (prayer), in the Adhan (Islamic call to prayer), as an informal expression of faith, in times of distress or joy, or to express resolute determination or defiance. The phrase is also used by Christian Arabs.
Citera
2021-05-14, 23:54
Avstängd
online_alwayss avatar
Citat:
Vad är anledningen till att hylla pedofilens gud med kraftiga utrop, annat än terrordåd? Varför gör man annars denna hyllning, om inte för att hylla pedofilgudens önskan? Motsvarar det utropen "Fan" eller "Djävulen", eller väljer man bara att hylla sin snälla gud av annan anledning?

Jag var 13 år när jag lärde mig detta om islam i skolan. Sov du i skolan eller är bara lite kass på att ta in saker?
Citera
2021-05-15, 00:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Allahu Akbar utropas ju vid böner och böneutrop från t ex minareter dagligen utan att den som säger det har en enda tanke på terrorism.
Citera
2021-05-15, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Jag var 13 år när jag lärde mig detta om islam i skolan. Sov du i skolan eller är bara lite kass på att ta in saker?
Nej, jag är nog litet äldre än du. När jag gick i skolan ansåg man nog inte att det fanns anledning att lära sig hur muslimska terrorister, eller vad du nu väljer att kalla dem, skulle uppträda. Vad fanns det för anledning att lära ut det?
Citera
2021-05-15, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Allahu Akbar utropas ju vid böner och böneutrop från t ex minareter dagligen utan att den som säger det har en enda tanke på terrorism.
Där har vi helt olika uppfattningar. Se även mitt svar till online_leftie. När jag gick I skolan fanns ingen anledning att lära sig hur muslimska extremister uppträder.

Du beskriver den som normala utrop vid böner etc och att det kanske inte alls är extremister, men kan du på rak arm säga hur extrema hinduer uppträder vid böner? Varför kan du inte det? För bara några år sedan var det lika främmande att veta hur muslimer uppträder, som du har det att förstå hur hinduer tänker. Ser du det som ett steg framåt eller bakåt för ett civiliserat samhälle att vi nu vet hur muslimer tänker?
Citera
2021-05-15, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Engelska Wikipedia ger väl en rätt bra beskrivning:
OK, ungefär som när vi ropar "Fan i helvete!"?
Citera
2021-05-15, 01:13
Avstängd
online_alwayss avatar
Citat:
Nej, jag är nog litet äldre än du. När jag gick i skolan ansåg man nog inte att det fanns anledning att lära sig hur muslimska terrorister, eller vad du nu väljer att kalla dem, skulle uppträda. Vad fanns det för anledning att lära ut det?

Du kanske bara gick i s.k "särklass"?

Vi vanliga gick igenom alla religioner med öppna sinnen grundligt, främst för att slippa såna här missuppfattningar, och att inte behöva stå där byxlös i diskussioner i livet.
Citera
2021-05-15, 01:14
Avstängd
online_alwayss avatar
Citat:

Ja eller mer "Herregud" kanske?
Citera
2021-05-15, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Du kanske bara gick i s.k "särklass"?

Vi vanliga gick igenom alla religioner med öppna sinnen grundligt, främst för att slippa såna här missuppfattningar, och att inte behöva stå där byxlös i diskussioner i livet.
Nej, på 70-talet lärde vi oss inte vad muslimer skriker vid frustration. Det fanns helt enkelt ingen anledning. Du kan fråga precis vem du vill som är född på 70-talet och alla kommer att svara detsamma, så ditt hån om särklass är helt bortkastat. Men i Sverige 2021 känns det som grundläggande kunskap. Märkligt hur mycket sämre livet har blivit.
Citera
2021-05-15, 02:43
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Strikt sett till modus så kanske han hade inspirerats. Inte självklart det heller, vansinnesdåd (i någon mening) där kniv använts har ju förekommit tidigare (exempelvis Linköping 2004). Lite ovanligt, kanske rent unikt för att vara i Sverige, med så många brottsoffer dock. (2003 i Bromma skadades eller dödades också sju, men då användes inte kniv).

Att så många av offren fick skador på hals och nacke kan inte bara kallas vansinnesdåd utan det är lite väl likt det islamister pysslar med.

Citat:
Men vad som är terror brukar ju definieras utifrån motiv.

Absolut, men vet du eller nån vad motivet till attackerna i Vetlanda var? Senast idag uppgavs att motivet var en gåta i SVT:s Rapport.

Citat:
Det är inte uteslutet att en svenskfödd skulle kunna göra något liknande (om än inte med samma motiv), och att denne hämtat inspiration i så att effektiviteten och enkelheten vid islamistiska terrordåd i Europa, men där motivet helt enkelt är att döda folk (ett rent vansinnesdåd). Men det gör det ju i så fall heller inte till ett terrordåd.

Att en svensk icke-muslim skulle springa omkring och skrika Allahu Akbar och försöka skära halsen av ett stort antal personer får nog betraktas som rätt uteslutet.

Citat:
Men nej, att man inte är organiserad terrorist betyder ju inte att det saknas koppling till terror eller terrormotiv. Men det betyder ju så att säga heller inte att det finns koppling.

Så är det.

Citat:
Vet inte vilka dåd du tänker på. Åbo och några i Storbritannien kanske? Flera av dessa kan med rätta definieras som terrordåd.

Du har en lång rad dåd i både Frankrike och Tyskland där muslimer attackerat folk slumpvis med kniv. Vissa har betraktats som terrordåd och andra har bortförklarats med psykisk sjukdom. Fenomenet om man ser till modus och vilka gärningsmännen är och kommer från är dock en ny företeelse som har kommit samtidigt som Europa har drabbats av mer uttalad islamistisk terrorism. Man bör nog se händelsen i Vetlanda som en del av denna kontext.

Citat:
Känns inte som värt att göra en grej av om alla BO hade varit svenska. Kan ju förklaras av slumpen. Men nu var det ju heller inte så, utan en av de knivhuggna kom från Syrien och kommer få arabisk tolk i rättegången. Se:

https://www.expressen.se/premium/nyheter/rami-hoggs-tre-ganger-framfor-ogonen-pa-sonen/

(Nu tycker jag inte det vare sig bevisar eller motbevisar något, men om du tycker det är en intressant detalj är det väl bra om det blir rätt.)

Det hade jag missat. Då ska jag inte göra en poäng av just det.
Citera
2021-05-15, 05:37
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Att så många av offren fick skador på hals och nacke kan inte bara kallas vansinnesdåd utan det är lite väl likt det islamister pysslar med.

Hur är det med vansinnesdåd i Afghanistan då, där motivet inte är terrordåd, men kniv använts? I vilken utsträckning är det då halsen som attackeras? Retorisk fråga förstås, jag vet inte heller svaret på det. Men min poäng är att likheter i modus med islamister kan ju också vara kulturellt - snarare än en likhet med jihadism.

Citat:
Absolut, men vet du eller nån vad motivet till attackerna i Vetlanda var? Senast idag uppgavs att motivet var en gåta i SVT:s Rapport.

Nja, men Samtiden har ju publicerat lite utdrag ur förhören. Om vi antar att de ger en rättvisande bild och att inget annat heller i förundersökning talar för terrormotiv så är det svårt tänka sig att ett sådant finns. Antar också (men bara antar, vet inte) att hans dator och mobiltelefon tömts och att man inte heller därmhittat något.

Citat:
Att en svensk icke-muslim skulle springa omkring och skrika Allahu Akbar och försöka skära halsen av ett stort antal personer får nog betraktas som rätt uteslutet.

Det är sant. Att han skrek Allahu Akbar har ju att göra med att han är muslim.

Citat:
Du har en lång rad dåd i både Frankrike och Tyskland där muslimer attackerat folk slumpvis med kniv. Vissa har betraktats som terrordåd och andra har bortförklarats med psykisk sjukdom. Fenomenet om man ser till modus och vilka gärningsmännen är och kommer från är dock en ny företeelse som har kommit samtidigt som Europa har drabbats av mer uttalad islamistisk terrorism. Man bör nog se händelsen i Vetlanda som en del av denna kontext.

Att en muslim attackerar folk slumpmässigt med kniv gör det inte till ett terrordåd. Men det kan ju vara det (och även om GM är psykiskt sjuk). Vilka dåd är det du menar som felaktigt inte betraktats som terrordåd?

Osäker även på i vilken utsträckning som vansinnesdåd (ej terrordåd) inbegripandes kniv ökat i Europa. Men man kan ju eventuellt tänka sig att just nyanländas inblandning i dessa och användning av kniv är kopplat till att kniv helt enkelt är det som finns tillgängligt. (Kanske sällan medlemsskap i skytteklubb eller intressen för jakt gör att skjutvapen finns tillgängliga.)

PTSD är sannolikt också väldigt mycket vanligare bland de som flytt krig, vilket ibland också skulle kunna förklara vansinnesdåd.
Citera
2021-05-15, 05:44
Medlem
Troians avatar
Citat:

Jag vet inte riktigt, men tror inte det finns ett liknande utrop på svenska och bland kristna. ”Fan!”, eller ”Herre Gud!”, kan man ju säga utan att vara religiös.

Allahu Akbar är då mer religiöst, så har i alla fall jag uppfattat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in