I denna tråd med många inlägg ser jag att det blir mycket frågor om detta var ett terror dåd eller inte samt att det dras paralleller till allehanda dåd med många drabbade. Detta faktum intresserade mig lite, så jag blev tvungen att leta reda på definitionen av terrorism (OBS! I EU och i Sverige, det varierar mellan länder).
Definitionen jag hittade är ungefär följande:
”Om syftet med dådet är att:
- Injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller befolkningsgrupp
- Tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller avstå från att vidta en åtgärd
- Destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer”
Det betyder att roten till terrorbrott t.ex kan grunda sig i politiska, religösa och gängkriminella åsikter. Men det betyder även att brott inte automatiskt är terrorism om man är kristen eller muslim.
I vissa inlägg så har man sagt att Haga mannen och Anders Eklunds brott också skulle klassas som terrorbrott, men detta är enbart samt om målet var att t.ex skrämma kvinnor och barn. Om deras syfte var att tillfredsställa sin drifter är det inte ett terrorbrott även om det resulterade ii fruktan hos människor.
IKEA dådet är lite mer svårtolkat då det sannolikt inte är en drift han vill tillfredsställa utan snarare skapa rädsla hos en viss kategori (i detta fall de som såg svenska ut).