Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Samma sak gäller väl SVT eller annan media också fast de väljer sina intervjuoffer med andra kriterier.
Om en reporter från SVT skulle intervjua en person som direkt sa att det var en afghan som gjorde det och att alla dessa smutsmänniskor borde utvisas på stört så hade de valt att visa en annan intervju istället och om de saknades så hade det pratat om annat. All media letar efter personer som tycker lika och att de kan få det att bli allmän sanning.
Citat:
Ursprungligen postat av
bulletproofsoul
Hemma i Afghanistan sitter brodern och har det bra. Han har familj och trivs med livet. Vad gör den här psyksjuka kraken ens i Europa än mindre i Sverige? Det här bekräftar något som jag misstänkt länge. De är rötäggen till stor del som flyr sina länder. Det är de som redan av olika skäl är marginaliserade i sitt eget hemland, bland sitt eget folk óch i sin egen kultur och kontext som har störst benägenhet att fly.
Starkt jobbat förresten att vara i 20-årsålder och inte lyckats lära sig alfabetet ordentligt på ganska många år. Då har han ändå fått stöttning och hjälp. Vad tror en sådan som han att han har för framtid i ett land som Sverige? Det vore jävligt intressant att djupintervjua en sådan här individ för att få reda på hans världsbild och inställning.
Till sist måste jag ändå spontant utbrista: Satan vad lyckad Löfvens och Lööfs Gymnasielag är....
Det finns oftas tre typer som flyr vid krig. De första som flyr är de som har cash, medelklassen och högutbildade. (Här gjorde Tyskland rätt 2015 när det kom 1 miljon människor) Medan alla länder tvekade och fick panik tog Tyskland emot första vågen med öppna armar som bestod av högutbildade ingengörer, läkare etc. När de andra länderna vill ha samma arbetskraft fick de "Slasket".
Gällande ensamma från Afghanistan har du delvis rätt. Många som kommer hit har betalat 10-20000 dollar till smugglare i första skedet. Det är flera årslöner i Afghanistan. Kanske jag tar i, men sådana pengar skulle motsvara 1 miljon kronor cash i svenska mått. De som har de pengarna är inte lottlösa precis. De har det bra. De fattiga som verkligen är marginaliserade, de kan inte fly, för de har varken kunskap eller pengar.