• 1
  • 2
2021-03-03, 13:01
Medlem
Vermillionss avatar
Linser (alla färger) innehåller ca 24 gram protein per 100 gram.
2021-03-03, 13:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NotMuchOfThis
Kyckling är fantastiskt gott men även relativt billigt. Problemet är att jag lätt tycker att det blir starkt om man kryddar, kryddan går igenom skinnet av kycklingen lätt. Kanske ska man välja okryddat.

Man äter inte skinnet, det är rent fett
2021-03-03, 13:17
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Man äter inte skinnet, det är rent fett

Fett är hälsosamt.
2021-03-03, 13:19
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Hej!
Jag styrketränar och behöver tips på enkla maträtter som ger mycket protein. Det ska gå snabbt att laga. Inga konstigheter.

Vad finns det att välja mellan?

Mvh

Kokt ägg är en riktigt bra proteinkälla som går att ha med sig överallt . ca 15g protein per 100g ägg.

Att trycka i sig 10 ägg om dagen är mycket lätt och där har du ca 80g protein.
2021-03-03, 14:07
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Kyckling bör du ta med broccoli och lite ris. Protein från kycklingen, kolhydrater från ris, och sen har broccoli någon effekt som gör att du minskar östrogen och ökar testosteron produktionen eller något sånt vilket är vad du bör eftersträva.

Sen har du även lax du kan äta ibland vilket även gör dig mindre benägen till psykisk ohälsa o hjälper hjärnan till att skapa nya neuroner o skit.

Ägg.

Nötter.

Kombinera det med sötpotatis o släng in i din ugn.

Har du nära hem från gymmet så går det här o fixa på under de rekommenderade 45 minuterna av intag.

En gång i veckan rekommenderar jag en riktigt stor och saftig rygg bit. Oxfilé, biff, entrecout eller filé eller något liknande. Helt enkelt en fet jävla köttbit och återigen broccoli, blomkål eller vitkål till.. Så du minskar på produktionen utav östrogen.

Kan lika gärna köra biffen på en vilodag och samtidigt gå o basta så länge du bara får i dig den.

Finns mycket man kan göra.

Nyfiken. Minskar broccoli och de andra du nämnde på Östrogen i kroppen?
2021-03-03, 14:11
Medlem
Proteinshakes är väl givna svaret?

Vill du ha riktig föda är en chili con carne superenkel att göra men tar viss tid att göra. Men då gör du storkok och bara värmer upp resterande portioner resten av veckan i exempelvis en micro men går ju bra att äta kallt med.
2021-03-03, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Nyfiken. Minskar broccoli och de andra du nämnde på Östrogen i kroppen?

Kommer inte ihåg exakt hur det funkar. Jag tror att det bromsar produktionen utav östrogen, vilket gör att testosteronet kan ta över o tränga fram.

Det är därför alla kroppsbyggare kör med det.

Men ja, alla dom jag nämnde ska ha den effekten. Broccoli, kål, blomkål o vitkål. Sen tror jag även att samma sak går o göra med spenat.
2021-03-03, 16:23
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Vill du äta bra käk så laga från grunden. Undvik halvfabrikat. Vad som innehåller mycket protein är rätt givet. Är du osäker så kolla innehållsförteckning. Sen om någon maträtt innehåller tex 16 istället för 21 g protein per 100 är rätt oväsentligt. Får väl ta ett par tuggor till. Hänger inte på några gram hit eller dit.

Två proteinrika maträtter, eget recept, jag ofta lagar är marinerade kycklingbröst och marinerad fläskytterfilé. Ruskigt enkelt och blir gott.

Samma recept för båda. Blanda sambal oelek, sötsur sås, japansk soja, svartpeppar. Köttet ner i plastpåse med marinaden. Ett dygn i kyl. Höll över marinaden och köttet i en form, salta och sätt lite mer peppar. Brukar hälla till en liten mängd vatten för att få mer sky.

För kycklingen, ugn 200 grader, stektermometer 70 grader, ett par smörklickar så det inte ska bli torrt, om jag orkar skivar jag några gula lökar och låter det gå med.

För fläskytterfilén, ugn 100 grader, stektermometer 70 grader

Vet du skrev det ska gå snabbt men detta är snabbmat i min mening. Man står ju inte och väntar i köket tills det är klart i ugnen. Sen behöver man inte laga samma dag som man ska äta det. Mindre än totalt 5 min arbete för fläskytterfilén och ett par minuter ytterligare för kycklingen om man skivar ett par lökar. Kasta in i ugn, gå och gör något annat tills stektermometern piper. Brukar laga 6 kycklingbröstfilér eller kring 1,5 kg fläskytterfilé varje gång så blir mycket mat för ett fåtal minuters jobb.
Senast redigerad av Stryp-Enok 2021-03-03 kl. 16:45.
2021-03-03, 17:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Hej!
Jag styrketränar och behöver tips på enkla maträtter som ger mycket protein. Det ska gå snabbt att laga. Inga konstigheter.

Vad finns det att välja mellan?

Mvh

Blanda en burk tonfisk med majo, lite kapris å salt å peppar. Käka med två kokta ägg och lite grönsaker. Tar 5 min att laga, är hyfsat billigt å jävligt bra proteinprocent.
2021-03-05, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Kyckling bör du ta med broccoli och lite ris. Protein från kycklingen, kolhydrater från ris, och sen har broccoli någon effekt som gör att du minskar östrogen och ökar testosteron produktionen eller något sånt vilket är vad du bör eftersträva.

Sen har du även lax du kan äta ibland vilket även gör dig mindre benägen till psykisk ohälsa o hjälper hjärnan till att skapa nya neuroner o skit.

Ägg.

Nötter.

Kombinera det med sötpotatis o släng in i din ugn.

Har du nära hem från gymmet så går det här o fixa på under de rekommenderade 45 minuterna av intag.

En gång i veckan rekommenderar jag en riktigt stor och saftig rygg bit. Oxfilé, biff, entrecout eller filé eller något liknande. Helt enkelt en fet jävla köttbit och återigen broccoli, blomkål eller vitkål till.. Så du minskar på produktionen utav östrogen.

Kan lika gärna köra biffen på en vilodag och samtidigt gå o basta så länge du bara får i dig den.

Finns mycket man kan göra.

Kroppen fungerar inte per timme, dag eller vecka. Din kropp fungerar på längre perioder som månader. Att du hinkar 250g protein 2ggr per dag och sen inte tar något nästa dag är inte ett bra alternativ.

Så det du skriver "inom 45min efter träning" är inte något att följa. Att du behöver sänka en protein shake efter träning har ingen effekt mer än att du får i dig lite energi efter passet.

Broscience har lurat dig.
2025-03-25, 11:07
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions
Linser (alla färger) innehåller ca 24 gram protein per 100 gram.
Bumpar en gammal död tråd.

Har aldrig gillat linser och har därför inte så stor koll på hur mycket protein som finns i dom. Håller just nu på med vårens och sommarens kostplanering och tänkte börja tvinga i mig linser. Men när jag kollar upp näringsvärdet per 100 gram så står det att de bara innehåller ca 4,5 gram protein, både röda som gröna.

Är det någon speciell typ av linser som innehåller 24 g protte?
2025-03-27, 14:28
Moderator
Kraftkarls avatar
Låser tråden och hänvisar till dessa trådar för vidare diskussion.
(FB) Stora Tråden om Protein och Proteinpulver - Med Guide/FAQ
(FB) (Den stora samlade tråden om kostscheman)

/Moderator
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in