• 1
  • 2
2021-03-03, 12:28
Medlem
Hej!
Jag styrketränar och behöver tips på enkla maträtter som ger mycket protein. Det ska gå snabbt att laga. Inga konstigheter.

Vad finns det att välja mellan?

Mvh
2021-03-03, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NotMuchOfThis
Hej!
Jag styrketränar och behöver tips på enkla maträtter som ger mycket protein. Det ska gå snabbt att laga. Inga konstigheter.

Mvh

Ser ut som kyckling är i topp.

http://matkalkyl.se/naringsamnen4.php
2021-03-03, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Ser ut som kyckling är i topp.

http://matkalkyl.se/naringsamnen4.php
Kyckling är fantastiskt gott men även relativt billigt. Problemet är att jag lätt tycker att det blir starkt om man kryddar, kryddan går igenom skinnet av kycklingen lätt. Kanske ska man välja okryddat.
2021-03-03, 12:39
Bannlyst
Citat:
Kyckling är fantastiskt gott men även relativt billigt. Problemet är att jag lätt tycker att det blir starkt om man kryddar, kryddan går igenom skinnet av kycklingen lätt. Kanske ska man välja okryddat.

Rent näringsmässigt och sånt så är kyckling det som ligger i topp, annars ser du på listan vad som i övrigt har högt proteinvärde.
Matlagningstips känns ju lite mer som det hör hemma i forumdelen gällande matlagning, men nu har du åtminstone riktlinjer för vad som innehåller protein.

Jag har ingen aning vad du menar med att kyckling blir för starkt om man kryddar det, då gör du helt enkelt fel kanske?
2021-03-03, 12:39
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Hej!

Mvh

Kyckling och keso är mina förslag.

Edit: Kvarg finns också. Proteinshakes.
2021-03-03, 12:47
Medlem
kvarg blandat med proteinpulver, 100g protein rätt ut i biceps!
2021-03-03, 12:48
Medlem
Här lista på protein/100 g livsmedel, du har lite att välja på. Sojabönor slår alla animaliska livsmedel. Parmesan ligger i topp, men dyrt och svårt att få i sig då det är rätt speciell smak.

Tonfisk: 23 g
Kyckling: 22 g
Nötkött: 22 g
Makrill: 20 g
Fläskkött: 19 g
Blandfärs: 19 g
Nötfärs: 19 g
Lax: 18 g
Torsk: 18 g
Ägg: 12 g

Vegetariska, avser torkade varor.
Sojabönor: 34 g
Linser (gröna/röda): 24 g
Bönor (kidney/vita/bruna): 22 g
Ärter (gula/gröna): 22 g
Kikärter: 21 g
Quinoa: 14 g
Quorn: 14 g
Pasta: 13 g
Havregryn: 13 g
Bovete: 11 g

Frön och nötter
Jordnötter: 26 g
Pumpafrö: 25 g
Solrosfrö: 23 g
Jordnötssmör: 23 g
Chiafrö: 21 g
Mandel: 20 g
Linfrö: 18 g
Cashewnötter: 15 g
Valnötter: 13 g
Hasselnötter: 13 g

Mejeri
Parmesanost, 30 % fett: 42 g
Hushållsost, 17 % fett: 31 g
Hushållsost, 28 % fett: 27 g
Kvarg: 12 g
Keso, 4 % fett: 12 g
Mjölk: 3,5 g
Fil/yoghurt: 3,4 g
2021-03-03, 12:52
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Krydda mindre då..?
2021-03-03, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Booii
Kyckling och keso är mina förslag.

Edit: Kvarg finns också. Proteinshakes.
Kvarg gillar jag. Även keso. Men det saknar kött dessa två produkter. Kanske ska man ta dem som mellanmål, tänker jag?
2021-03-03, 12:58
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Kvarg gillar jag. Även keso. Men det saknar kött dessa två produkter. Kanske ska man ta dem som mellanmål, tänker jag?

Jag brukar köra på keso/ägg till frukost (om jag inte fastar). Kvarg på dagen mellan måltiderna om så behövs för proteinet. Måltiderna består alltid av fisk eller kött (försöker få i mig både och under dagarna). I de få fall där jag behöver ännu mer protein så blir det shakes under dagarna som komplement (oftast tar jag en shake efter gymmet/löpningen).

Edit: Till måltiderna så har jag också ris eller sötpotatis med mera. Broccolli ocskå och tomat.
Senast redigerad av Booii 2021-03-03 kl. 13:04.
2021-03-03, 12:59
Bannlyst
Kyckling bör du ta med broccoli och lite ris. Protein från kycklingen, kolhydrater från ris, och sen har broccoli någon effekt som gör att du minskar östrogen och ökar testosteron produktionen eller något sånt vilket är vad du bör eftersträva.

Sen har du även lax du kan äta ibland vilket även gör dig mindre benägen till psykisk ohälsa o hjälper hjärnan till att skapa nya neuroner o skit.

Ägg.

Nötter.

Kombinera det med sötpotatis o släng in i din ugn.

Har du nära hem från gymmet så går det här o fixa på under de rekommenderade 45 minuterna av intag.

En gång i veckan rekommenderar jag en riktigt stor och saftig rygg bit. Oxfilé, biff, entrecout eller filé eller något liknande. Helt enkelt en fet jävla köttbit och återigen broccoli, blomkål eller vitkål till.. Så du minskar på produktionen utav östrogen.

Kan lika gärna köra biffen på en vilodag och samtidigt gå o basta så länge du bara får i dig den.

Finns mycket man kan göra.
2021-03-03, 13:00
Medlem
Antivalents avatar
Vad tränar du för? Strongman, bodybuilding eller bara allmän träning?

Kyckling med sötpotatis och broccoli är en klassiker.

Havregrynsgröt till frukost.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in