• 1
  • 2
2021-03-02, 19:06
Medlem
Grannen är efter en stroke för några år sedan rullstolsburen. Häromdagen bad han om hjälp att byta en glödlampa på badrummet och en i sovrummet. Hans fru vågade sig inte heller upp på en liten stege då hon har balansproblem. Jag hjälpte givetvis till och när jag skulle gå frågade han faktiskt hur mycket jag ville ha för tjänsten. Blev faktiskt glad att han frågade och inte bara förväntade att jag skulle göra tjänsten gratis Jag drog till med 79 kronor för att få det att låta lite professionellt. Han swischade över detta. Någon granne muttrade sedan om att ta betalt osv. Men är det verkligen ett överpris. Vad kostar det att anlita hemhjälp vis företag?
2021-03-02, 19:11
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Men är det verkligen ett överpris.
Otroligt. Det skulle aldrig falla mig in att ta betalt av grannar för småsaker de inte klarar själva.

Kanske du kunde föreslagit att de kan bjuda på en fika någon dag istället?
2021-03-02, 19:12
Medlem
321js avatar
Hoppas du trollar, en riktig granne tar minst 299kr, https://www.clasfixare.se tar 769 kr.
Senast redigerad av 321j 2021-03-02 kl. 20:01.
2021-03-02, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Grannen är efter en stroke för några år sedan rullstolsburen. Häromdagen bad han om hjälp att byta en glödlampa på badrummet och en i sovrummet. Hans fru vågade sig inte heller upp på en liten stege då hon har balansproblem. Jag hjälpte givetvis till och när jag skulle gå frågade han faktiskt hur mycket jag ville ha för tjänsten. Blev faktiskt glad att han frågade och inte bara förväntade att jag skulle göra tjänsten gratis Jag drog till med 79 kronor för att få det att låta lite professionellt. Han swischade över detta. Någon granne muttrade sedan om att ta betalt osv. Men är det verkligen ett överpris. Vad kostar det att anlita hemhjälp vis företag?

Du skulle ha uppskattat tanken och inte tagit några pengar särskilt om du inte var i behov av pengarna.

Men är du det så är det inte överpris tycker jag!
2021-03-02, 19:14
Medlem
Dofternas avatar
79 kronor för en timmes jobb är ett pris dina grannar ska vara nöjda med.
2021-03-02, 19:14
Medlem
yz44s avatar
Om vi antar att det tog tio minuter så blir det 474:- per timme, svart dessutom (antar att du inte bokför inkomsten).
Så man kan i alla fall inte påstå att du är för billig. Personligen hade jag gjort det utan kostnad.
2021-03-02, 19:15
Medlem
1 SEK hade varit överpris.
2021-03-02, 19:15
Medlem
belle.indifferences avatar
Om det inte är så att du är i akut behov av 79 kr för att du tex inte har någon mat, så är det inte socialt försvarbart alls.

Jag känner dock igen frasen "vad vill du ha för det",har hört äldre människor säga så. Tror att det är en föråldrad artighetsfras som såklart förväntas besvaras med "nej, absolut inte".
Lite som att man inte säger att maten var jätteäcklig om Greta, 95 bjuder och frågar om det smakade bra.
2021-03-02, 19:19
Medlem
MrMadoffs avatar
Om du kämpar ekonomiskt och din granne vet om det så är det helt okej annars inte om du nu inte ville pika din granne till att inte fråga dig igen.
2021-03-02, 19:22
Medlem
Det tar väl inte mer än några minuter att byta glödlampa??? Du borde ha gjort det gratis. Man ska vara snäll mot gamla människor.
2021-03-02, 19:26
Medlem
skönt för grannen att betala, då känner dom nog att dom kan be om hjälp igen bara dom betalar, så slipper man stå i nån tacksamhetsskuld till en granne, TS verkar ju inte känna grannen särskilt väl ändå.
2021-03-02, 19:26
Moderator
Maviels avatar
Ja ett överpris. Hade inte tagit betalt. Jisses.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in