2021-12-03, 18:01
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ang dessa löparvittnen blir också jag nyfiken på om du minns vart du fått den uppgiften ifrån och om du i så fall har lust att länka den?

För mig låter det lite märkligt om de mött DA i Tyresta och ändå så koncentreras söken på flera olika platser som inom Sthlms stad och om jag minns rätt så var söken väldigt utspridda ända fr Södertälje mot södra sidan
De vittnen du nämner borde vara de säkraste
spåret för det finns säkert både datum och tid som de i så fall uppgett.

Jag får inte ihop den vittnesuppgiften med tanke på hur polis missing people och alla andra frivilliga. la upp söken
Sammanlagt så var det nog upp mot ca 1000 pers som var ute och letade DA
Då är vi två. Jag hade gärna sett en sammanfattning med samtliga vittnen och sista observationerna. Det där snacket tappade jag helt bort efter han hittats. Då satt man mer och väntade på Polisens slutsats.

Jag har inte hört något om ett par löpare som möter honom. Det enda jag mins på rak arm var någon kvinna vid en tomt som han skall ha frågat om han fått korsa gården eller något?
Det hade så här i efterhand varit intressant att se alla dessa observationer om dom ligger i närheten av där han hittades. Någon form av sammanfattning och vilka observation som avfärdades och vilka som faktiskt med stor sannolikhet var DA. I så här stora fall kommer det mycket "falsk" information också. Dels av "troll" men också folk som ser den eftersökte i varenda hörn. Jag tror dock inte detta fall vara lika nerringt på tips som tex Patrik Linfeldt. Där observerades han i princip i hela landet och han sågs i drömmar utomlands på stränder och allt möjligt skit.

Dock skall jag poängtera att när man söker enligt mso så jobbar man inte utifrån en plats. Utan snarare information om den försvunne och statistik, Man har flera alternativ som man koncentrerar sig emot. Men i ett försök att göra området så litet som möjligt. Om man får en observation på en plats så avbryter man inte och koncentrerar allt på samma plats. Och dom flesta observationerna som sker av försvunna människor är ju (uppenbarligen) innan dom försvann/blev utsatta för brott/tog sitt liv/råkade ut för olyckan. Så i sammanhanget ganska ointressant mer än att man har ytterligare ett närområde att söka av. För med facit i hand så hittas dom ju ofta där man sökt eller i närområdet. Det här fallet var ju inte på något vis annorlunda på den punkten.
Citera
2021-12-03, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jag har följt fallet sedan sida ett i "försvunna personer"- tråden, och vad jag vet så är det inga av de vittnesmål som då dök upp som har kunnat styrkas att de faktiskt handlade om Deniz. Nu heter det att två löpare har mött honom i Tyresta, så detta vore intressant att få en länk på. Är detta vidimerat eller en trådsanning?
Jag vet att en kvinna påstod sig ha sett honom gena över en privat trädgård, men det var en ganska bra bit från fyndplatsen i västlig riktning.

Edit: Och kvinnans vittnesmål dök upp drygt två veckor efter försvinnandet.
Vi tänkte samma sak samtidigt <3 Brothers for life. PoK osv.
Nej men allvarligt, du har inte lust att göra en sammanfattning då? Som är insatt i området.
Hade varit "intressant" att se en karta med fyndplatsen markerad samt observationer.
Jag har som jag skrev innan inte heller hört om dessa två löpare. Men det inkom väl fler vittnesmål än denna kvinna?

Sen vill jag också minnas att ett av vittnesmålen bedömdes som mycket sannolikt och man valde då att lägga delar av söken just där. Var det kvinnan? Men visst var det så att det var någon observation med löpare också? Sen om det var två och om det var så specifikt som det beskrevs nu låter jag vara osagt. Mins som sagt inte alls... Tappade intresset av den delen när han hittades. Då var det ganska ointressant om han setts på Willys eller ett löpspår. Han var ju likfan sprängd i den där skrevan.
EDIT: Vi kan ju glömma observationen från hans namne som såg honom köra runt i en XC60
Citera
2021-12-03, 18:13
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Och det som är mest självklart är att du inte har en aning om det finns sanningar i det du skriver men öndå envisas du med att ryktesdprida med dina osanningar

Blir fundersam på om du är medveten om att man kan skada andra mönniskor med att sprida osanningar

Som jag sagt tidigare: det är du som sprider falska rykten och osanningar i tråden. Högst oklart vad ditt motiv är?

Som någon annan postare skrev: Lägg energi på varför DA tagit sitt liv istället, om du nu vill göra något vettigt.
Citera
2021-12-03, 18:43
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Vi tänkte samma sak samtidigt <3 Brothers for life. PoK osv.
Nej men allvarligt, du har inte lust att göra en sammanfattning då? Som är insatt i området.
Hade varit "intressant" att se en karta med fyndplatsen markerad samt observationer.
Jag har som jag skrev innan inte heller hört om dessa två löpare. Men det inkom väl fler vittnesmål än denna kvinna?

Sen vill jag också minnas att ett av vittnesmålen bedömdes som mycket sannolikt och man valde då att lägga delar av söken just där. Var det kvinnan? Men visst var det så att det var någon observation med löpare också? Sen om det var två och om det var så specifikt som det beskrevs nu låter jag vara osagt. Mins som sagt inte alls... Tappade intresset av den delen när han hittades. Då var det ganska ointressant om han setts på Willys eller ett löpspår. Han var ju likfan sprängd i den där skrevan.
EDIT: Vi kan ju glömma observationen från hans namne som såg honom köra runt i en XC60
Om jag inte minns helt fel så hittades en pannlampa i skogen nära Lida-området, runt sjön Getaren, som är en bra bit väster om Tyresta och söket riktades ditåt ett tag. Jag tror att det var däromkring som kvinnan också senare påstod sig ha sett Deniz. Och som sagt dessa uppgifter inkom ett par veckor efter försvinnandet vilket ju gör vittnesmålet svagt. Det var Missing people som hittade pannlampan men denna visade sig senare vara irrelevant i fallet.
Jag är inte så pass bekant med Tyresta-området att jag vågar rita ut en karta här och nu tyvärr, men min posthistorik finns ju tillgänglig från den ursprungliga tråden.

Vittnesmålet i tråden gällande bilen, ja, det minns jag. Det kom från en mentalt instabil youtuber som främst verkade ta tillfället i akt att få views tills sin kanal.
Citera
2021-12-03, 19:09
Medlem
Citat:
Om jag inte minns helt fel så hittades en pannlampa i skogen nära Lida-området, runt sjön Getaren, som är en bra bit väster om Tyresta och söket riktades ditåt ett tag. Jag tror att det var däromkring som kvinnan också senare påstod sig ha sett Deniz. Och som sagt dessa uppgifter inkom ett par veckor efter försvinnandet vilket ju gör vittnesmålet svagt. Det var Missing people som hittade pannlampan men denna visade sig senare vara irrelevant i fallet.
Jag är inte så pass bekant med Tyresta-området att jag vågar rita ut en karta här och nu tyvärr, men min posthistorik finns ju tillgänglig från den ursprungliga tråden.

Vittnesmålet i tråden gällande bilen, ja, det minns jag. Det kom från en mentalt instabil youtuber som främst verkade ta tillfället i akt att få views tills sin kanal.

Pannlampan jag syftar på syntes tydligt även om den var i delar.
Bilder som lades ut i denna tråden.
Såg ut som en Petzl och var från skrevan där han sprängde sig.

Missing people,Polis samt miltär har all denna info ang löparna.
Citera
2021-12-03, 19:33
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexagon9mm
Pannlampan jag syftar på syntes tydligt även om den var i delar.
Bilder som lades ut i denna tråden.
Såg ut som en Petzl och var från skrevan där han sprängde sig.

Missing people,Polis samt miltär har all denna info ang löparna.
Ok, då är det helt enkelt en annan pannlampa än den som jag åsyftar.
Finns det någon länk, antingen gällande bilderna från skrevan eller de två löparna?
Citera
2021-12-03, 19:49
Medlem
Citat:
Finns det någon länk, antingen gällande bilderna från skrevan eller de två löparna?

Håller du på och skriver en bok eller?
Du får väl göra lite egen research.
Allt finns tillgängligt.
Lata jävel…
Citera
2021-12-03, 20:26
Medlem
För alla er som undrar om sanningshalten om det jag skriver om här:
I tråden om Aviciis död var jag den första att berätta om vad som hänt.
Dvs självmord.
Som vanligt så skrev folk massa nonsens och jag var inte trovärdig bla bla.
Facit: Jag hade rätt.
Dock enbart pga av info jag fått.

Nu råkar jag ha info om dessa löpare som är 100% reko människor och dessa lämnar ingen fejkinfo med dold agenda.
Dessa har varit på plats och mött en ensam Deniz.
Ren fakta.

Och till er murvlar och foliehattar i tråden ber jag er att ägna er åt nåt annat.

Har ingen vinning i nåt som skrivs här på FB mer än att sanningen ska fram.

#Suicidezero
Citera
2021-12-03, 21:00
Medlem
Citat:
.

Det kan ju förstås finnas några undantag
som den mannen som kommenterat på DAs minnessida som är en sida för de sörjande som hedrar DA och sörjer för familjen

(Han ska tydligen vara jurist inom polisen
Om den uppgiften är sann eller inte vet jag inte med säkerhet) men han verkar sakna all respekt ödmjukhet och utger sig för att veta hur DA avled

En mycket osympatisk man

Jag instämmer, det du skriver är ju hemskt. Märkligt att en jurist som arbetar vid Polismyndigheten gör något sådant som är så omdömeslöst. En myndighetsperson som har tystnadsplikt skriver i DAs minnesplats uppgifter rörande hans död?
Det låter väldigt desperat att en myndighetsperson försöker påverka individer i en minnesplats, även om syftet är att dementera, korrigera eller stoppa spridningen av felaktig information.

Är det säkert att han är jurist hos polisen?
Citera
2021-12-03, 21:59
Medlem
Citat:
Det fanns bilder i den andra tråden. Det var samma personer som visade bilder på "köttslamsor" som hade hittat en pannlampa samt batterier i skrevan. Tror det var något mer också.
Om det legat där sedan tidigare eller inte låter jag dock vara osagt. Men det finns väl en stor chans att det var Deniz lampa.
Citera
2021-12-03, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Nej, dom behöver inte alls veta mer idag. Hade man ändrat sin ståndpunkt vad gäller brottsmisstanke hade man ju sagt det och man hade jobbat stenhårt med det spåret. En sprängd kustjägarofficer som är mördad med sprängmedel taget från försvarsmakten. Förstår du själv hur stort det hade blivit? Och nej, det tystats inte ner, i så fall hade man väl knappast sagt till mamman att det är omöjligt att han tagit livet av sig. Det är ju extremt kontraproduktivt om man ska ha locket på. Eftersom det egentligen bara finns två alternativ Brott eller självmord. Olycka går ju under brott eftersom det finns något brottsligt bakom att sno massa sprängmedel och gå ut i skogen med det apterat.

Men alltså såhär... Det finns ingen rimlighet alls bakom att uttala sig på det viset.
Man gör bara inte så. Man kan inte säga till en familj under en utredning att man utesluter självmord, Inte har några brottsmisstankar och att individen är sprängd i en skreva mitt i skogen. Ser du inte själv orimligheten i det? Och hans roll i försvarsmakten lämnar liksom inget utrymme för vilda konspirationsteorier heller.

Vem, hur, var och varför någon skall haft möte med mamman och vad exakt dom sagt har jag ingen aning om. Jag kan dock känna mig trygg med att jag uppenbarligen inte är den enda. Jag vet inte hur och varför det blivit fel, men fel har det blivit. Det hon skriver kan omöjligt stämma. Jag vet att dom aldrig skulle göra så. Är en person utsatt för yttre påverkan av grovt våld och det kan bevisas vad som använts (militära sprängämnen i detta fall) är det mord man utreder. Om man kan utesluta självmord. Vilket du påstår att dom gör. Folk skulle bli förhörda, man skulle söka vittnen och iakttagelser i en mycket större utsträckning och det skulle börjas plockas in folk från hela AMF. Detta har inte skett. För man misstänker inte mord.

Jag personligen tycker det blir fel och knasigt av allt om man förutsätter en konspiration och felaktigheter utan någon grund för det. Med det sagt har jag aldrig sett det som en omöjlighet, men det är extremt osannolikt. Polisens låga intresse för fallet visar att det är polisiärt uppklarat. Och det hade det inte varit om man utesluter självmord. För då misstänker man mord. Ett väldigt unikt sådant. En officer blir mördad av kollegor eller främmande makt. Vi snackar en utredning i klass med Palme. Tror det är dags att ta sig i kragen och inse att killen sprängde sig själv i skogen. Man utredde ju självmord redan efter tre veckor. Hade det funnits någon form av brottsmisstanke hade man inte börjat i den änden. För att sedan hitta honom spräng och efter några dagar säga att man inte misstänker brott. (Bara det är en skräll utan dess like och ett kraftigt bevis på hur osannolikt mord faktiskt är) Det här börjar liksom bli lite väl larvigt hur folk greppar efter halmstrån. Sen blir det ju inte mer trovärdigt av att du hittar på och drar till med att dom sannolikt var flera och förutsätter att dom skulle göra på ett specifikt sätt bara för att undvika missförstånd.
Nej, dom kommer inte samla ihop halva avdelningen och familjen för att säga "det är omöjligt att han tog livet av sig och vi hittar inga bevis för mord, men han är sprängd med försvarets sprängmedel". Att uppdatera dom hastigt om fallet och lämna utrymme för missförstånd kan visst ske i ett ärende som detta. Det kan lika gärna varit på telefon dessutom.

Polisen har definitivt fler dokument i DAs fall idag än vad man hade under mars månad. I en pågående utredning ackumuleras kunskap och handlingar. Att det över tid insamlade dokument inte bidrar till fallets lösning är en annan fråga.

Polisens har gått ut med några knappordiga uttalande med massmedia under mars månad sedan har det varit tyst. Vissa tolkar denna tystnad som indikation på att fallet rör självmord, dock ej alla. Vi vet inte med säkerhet vilka spår som undersöktes och vilka hypoteser man arbetade med. Om man inte vet med säkerhet vad en ståndpunkt är, man kan inte heller veta om den är ändrad.

Du förklarar att en händelse: en officer blir mördad av arbetskamrat/arbetskamrater eller av främmande makt, är unikt.
Du har rätt. Men minst lika unikt är händelsen, att en svensk elitsoldat/officer begår självmord med stulet sprängmedel i en nationalpark. Börjar man undersöka personen DA närmare upplevs händelsen självmord ännu mindre sannolikt. Låt oss därför inte försöka gissa och jämföra sannolikheter för olika händelser.

Din beskrivning av hur myndigheter arbetar låter rimligt. Men lika rimligt är det att en familj som så intensivt efterfrågat information under flera månaders tid från polismyndigheten, inte skulle missförstå en summering av utredningsresultaten. Och en mindre överföra vilseledande fakta till vänner och allmänhet i ett forum som Facebook.

Från mammans inlägg förstår man att de är flera personer som har haft möte med polisen men det framgår inte om mötet var fysisk eller hölls i telefon. Jag förstår och respekterar dina kunskaper och erfarenheter av hur myndigheter arbetar med sådana ärenden men jag kan inte misstro mamman, innehållet i hennes inlägg kan mer eller mindre överstämma med polisens summering av fallet.

Jag låter tiden visa vad som är sant.
Citera
2021-12-03, 22:49
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pi-ella
Polisen har definitivt fler dokument i DAs fall idag än vad man hade under mars månad. I en pågående utredning ackumuleras kunskap och handlingar. Att det över tid insamlade dokument inte bidrar till fallets lösning är en annan fråga.

Polisens har gått ut med några knappordiga uttalande med massmedia under mars månad sedan har det varit tyst. Vissa tolkar denna tystnad som indikation på att fallet rör självmord, dock ej alla. Vi vet inte med säkerhet vilka spår som undersöktes och vilka hypoteser man arbetade med. Om man inte vet med säkerhet vad en ståndpunkt är, man kan inte heller veta om den är ändrad.

Du förklarar att en händelse: en officer blir mördad av arbetskamrat/arbetskamrater eller av främmande makt, är unikt.
Du har rätt. Men minst lika unikt är händelsen, att en svensk elitsoldat/officer begår självmord med stulet sprängmedel i en nationalpark. Börjar man undersöka personen DA närmare upplevs händelsen självmord ännu mindre sannolikt. Låt oss därför inte försöka gissa och jämföra sannolikheter för olika händelser.

Din beskrivning av hur myndigheter arbetar låter rimligt. Men lika rimligt är det att en familj som så intensivt efterfrågat information under flera månaders tid från polismyndigheten, inte skulle missförstå en summering av utredningsresultaten. Och en mindre överföra vilseledande fakta till vänner och allmänhet i ett forum som Facebook.

Från mammans inlägg förstår man att de är flera personer som har haft möte med polisen men det framgår inte om mötet var fysisk eller hölls i telefon. Jag förstår och respekterar dina kunskaper och erfarenheter av hur myndigheter arbetar med sådana ärenden men jag kan inte misstro mamman, innehållet i hennes inlägg kan mer eller mindre överstämma med polisens summering av fallet.

Jag låter tiden visa vad som är sant.

Det "enkla" brukar vara det rätta.
Den vanligaste dödsorsaken för män i DAs ålder är självmord.
Därför är sannolikheten att han skulle ha tagit sitt liv större än att han skulle ha blivit mördad av arbetskamrat/främmande makt. Mycket större skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in