• 1
  • 2
2021-02-26, 19:37
Medlem
Hej!
Har tittat på lite olika högriskfonder och ETF och tänkte först att fonder som MS US growth med 363% senaste 5 åren var bland den högsta 5-åriga historiska avkastningen för fonder. Sen insåg jag att det finns massor med amerikanska ETF:er som får US growth och dess like på Avanza att framstå som helt värdelösa med nästan dubbla dessa siffror. Har någon koll på om man på något sätt kan köpa tex ARK:s fonder i Sverige eller om man kan köpa dem by proxy på något sätt?

Tack för tips!
Citera
2021-02-26, 20:10
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yttenman
Hej!
Har tittat på lite olika högriskfonder och ETF och tänkte först att fonder som MS US growth med 363% senaste 5 åren var bland den högsta 5-åriga historiska avkastningen för fonder. Sen insåg jag att det finns massor med amerikanska ETF:er som får US growth och dess like på Avanza att framstå som helt värdelösa med nästan dubbla dessa siffror. Har någon koll på om man på något sätt kan köpa tex ARK:s fonder i Sverige eller om man kan köpa dem by proxy på något sätt?

Tack för tips!

Ser ut att finnas på såväl Avanza som Nordnet. Har du googlat?
Citera
2021-02-26, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt

Inte kan det väl förväntas att någon ska söka upp något på egen hand?
Citera
2021-02-26, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt

Har hört att man inte kan köpa amerikanska ETFer via svenska mäklare. Det stämmer alltså inte?
Citera
2021-02-26, 22:42
Medlem
insvepts avatar
Citat:
Har hört att man inte kan köpa amerikanska ETFer via svenska mäklare. Det stämmer alltså inte?

Jo, det stämmer.

Det är någon byråkrati som sätter stopp numera, går bara att sälja av det man har.

Det du kan göra är att gå in och titta på vilka innehav fonden har här och köpa aktierna var för sig, de flesta går att köpa.
Senast redigerad av insvept 2021-02-26 kl. 22:47.
Citera
2021-02-27, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insvept
Jo, det stämmer.

Det är någon byråkrati som sätter stopp numera, går bara att sälja av det man har.

Det du kan göra är att gå in och titta på vilka innehav fonden har här och köpa aktierna var för sig, de flesta går att köpa.

Tack för tipset! Visste inte att man kunde se fler än topp 10 innehav.
Citera
2022-01-21, 20:21
Medlem
Citat:
Hej!

Tack för tips!

Hur har ARK funkat för dig?
Citera
2022-01-21, 20:26
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Hur har ARK funkat för dig?

Går inte att köpa i Sverige.
Citera
2022-01-21, 20:28
Medlem
Wakzlms avatar
Citat:
Tack för tipset! Visste inte att man kunde se fler än topp 10 innehav.

Du kan även prenumerera på deras kostnadsfria nyhetsbrev. Då får du dagliga uppdateringar på vad fonden köpt/sålt.
Citera
2022-01-21, 20:28
Medlem
libbens avatar
Är man intresserad av ARK så kan man subscribe på vad de köper och säljer. Jag får alla deras köp/sälj på mailen flera gånger i veckan.
Citera
2022-01-21, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Är man intresserad av ARK så kan man subscribe på vad de köper och säljer. Jag får alla deras köp/sälj på mailen flera gånger i veckan.
Hoppas du inte följt dom råden.
Citera
2022-01-21, 20:49
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Hoppas du inte följt dom råden.
Holy fucking smokes vilka anomalier som har bildats på marknaden.

Alltså hade vi kunnat köpa puts på arkk hade jag badat i horor och kokain nu, Jag såg den shitshowen komma för ett år sedan.
Öppet mål, målvakten död eller inte på jobbet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in