• 1
  • 2
2022-01-21, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Holy fucking smokes vilka anomalier som har bildats på marknaden.

Alltså hade vi kunnat köpa puts på arkk hade jag badat i horor och kokain nu, Jag såg den shitshowen komma för ett år sedan.
Öppet mål, målvakten död eller inte på jobbet.
Finns en ETF med enda syfte att blanka ARKK. Det är liksom en ETF som till 100% speglar ARKK fast omvänt. ARKK faller 1,1 så stiger ETFen 1,1. Googla så kommer du att hitta ett namn.

Fortfarande väldigt mycket fallhöjd kvar i ARKK.
Citera
2022-01-21, 21:27
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Finns en ETF med enda syfte att blanka ARKK. Det är liksom en ETF som till 100% speglar ARKK fast omvänt. ARKK faller 1,1 så stiger ETFen 1,1. Googla så kommer du att hitta ett namn.

Fortfarande väldigt mycket fallhöjd kvar i ARKK.
Men vänta, är det här något man kan köpa via de vanliga wt-mäklarna i sverige och jag har bara inte orkat kolla upp gratis pengar nu igen ? Men nu känns det som att anlända lite sent till brottsplatsen för att pissa på liket.
Citera
2022-01-21, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Men vänta, är det här något man kan köpa via de vanliga wt-mäklarna i sverige och jag har bara inte orkat kolla upp gratis pengar nu igen ? Men nu känns det som att anlända lite sent till brottsplatsen för att pissa på liket.
The Tuttle Capital Short Innovation ETF (SARK) heter den.

Som sagt, mycket fallhöjd kvar. Räntehöjningarna i framförallt USA kommer driva ut pengar ur börsen när alla okunniga investerare måste lämna börsen för att betala på sina bolån. Mycket av innehållet i ARKK är dessutom överprissatt skräp. Blir därför en double-wammy med sjunkande kurs både pga att bolagen är skit och pga att pengar lämnar fonderna och bolagen.
Citera
2022-01-21, 22:53
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Hoppas du inte följt dom råden.

Jag ligger bra till. Använder mest ARK för att spana på bolag som jag kanske missat. Så är ett sätt för mig att övervaka.
Citera
2022-01-21, 23:42
Medlem
https://www.etfstream.com/news/europ...or-first-time/
Citera
2022-01-22, 01:05
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
The Tuttle Capital Short Innovation ETF (SARK) heter den.

Som sagt, mycket fallhöjd kvar. Räntehöjningarna i framförallt USA kommer driva ut pengar ur börsen när alla okunniga investerare måste lämna börsen för att betala på sina bolån. Mycket av innehållet i ARKK är dessutom överprissatt skräp. Blir därför en double-wammy med sjunkande kurs både pga att bolagen är skit och pga att pengar lämnar fonderna och bolagen.
Tack bankis. Det har jag helt missat. Men sen är jag en efterbliven ava-apa eftersom jag härdat mig mot deras vidriga interface bättre än nordnets.

Jag ägnar mig annars åt att shorta diverse dataspelsbolag via minischlongar ner i avgrunden via mitt dotterbolag shitron research.
Annars då fellow hedgie ? Planterat nån häck på senaste ? Efter tre års funderande har jag bestämt mig för bambu. Som en tillväxtaktie som förblir grön hela vintern så länge mama cathy vattnar den.

Vattenräkningen har dom väl inte maxat riktigt än. Konsumenten betalar.
Citera
2024-09-10, 23:12
Medlem
Fittfittas avatar
Finns det någon fondförvaltare som har presenterat sämre än Cathie Wood någonsin?
Citera
2024-09-11, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Finns det någon fondförvaltare som har presenterat sämre än Cathie Wood någonsin?

Det intessanta är hur hon lyckas stanna i rampljuset. Hon är väldigt bra på att snacka, man dras lätt med i att det 'låter bra' och tror det är det folk gillar - mycket story om framtiden & "what if-"scenarion.

Köpte man Avanza-fonden har man ju iaf fått +9% sen start:
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...-by-ark-invest

Senaste intervjun jag såg skröt hon om att de ägde Nvidia för jättelänge sedan & var med på resan, men de missade ju den största uppgången... som sagt, hon är bra på att snacka.
Citera
2024-09-12, 01:16
Medlem
Det finns en bakdörr och du kan köpa och blanka ARKK med hjälp av optioner hos till exempel IBKR.

Det är ju inte förbjudet för EU-medborgare att äga dessa amerikanska fonder men mäklarna inom EU har tolkat det som att de inte får erbjuda dem till försäljning till sina kunder. IBKR gör därför inte heller det.

Men du kan köpa en call eller put-option i ARKK och antingen låta den förfalla in-the-money eller begära tidig inlösen.

Om du till exempel köper calloptionen med lösenpriset 45 som går till lösen nu på fredag och ARKK stänger ovanför 45 så kommer du ha ETF:en på ditt konto på måndag.

Nackdelen med att göra det via optioner är att du vanligtvis bara kan göra det i faktorer av 100. Så om du till exempel bara är intresserad av 60 fondandelar i ARKK så får du först punga ut för 100 andelar och sedan sälja av 40 av dem.

Om du inte har råd att köpa 100 shares av ARKK så kommer dock IBKR att köpa dem åt dig och sedan låta dig sälja av dem så att ditt konto åter igen hamnar på plus.

IBKR gör kanske fel i att de inte har spärrat den här bakdörren för sina europeiska kunder men de kan ju inte hindra optionshandeln och de allra flesta som handlar optionen är ju heller aldrig intresserade av att äga själva fonden.

Och eftersom ARKK-optionerna i regel är mycket billigare än fonden så kan man lika gärna få sin exponering via optionen för att spara pengar. ETF:er har ju också en fondavgift som du slipper om du i stället väljer att exponera dig mot fonden med hjälp av optionen.

Om du blankar själva fonden så betalar du också en daglig blankningsavgift så det kan ändå vara mera ekonomiskt att använda sk. inverterade fonder eller avgiftsfria derivat som optioner. Om du låter en put-option gå till lösen så kommer du att bli kort fonden.

Det är dock inte alltid som optionerna har en lika likvid handel som den underliggande fonden eller aktien och då har man inget annat val än att handla det underliggande till optionen.

Faktiskt finns det också andra amerikanska mäklare som Tastytrade som låter oss handla ARKK och andra amerikanska ETF:er helt obehindrat eftersom de inte lyder under någon EU-lag. De har inget courtage heller och ETF:er betraktas som aktier/stocks: https://tastytrade.com/commissions-and-fees/
Citera
2024-09-12, 10:38
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlebsonMusk
Det intessanta är hur hon lyckas stanna i rampljuset. Hon är väldigt bra på att snacka, man dras lätt med i att det 'låter bra' och tror det är det folk gillar - mycket story om framtiden & "what if-"scenarion.

Köpte man Avanza-fonden har man ju iaf fått +9% sen start:
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...-by-ark-invest

Senaste intervjun jag såg skröt hon om att de ägde Nvidia för jättelänge sedan & var med på resan, men de missade ju den största uppgången... som sagt, hon är bra på att snacka.
Mmm. Kollade upp det sen och hon var sämst av alla någonsin verkar det som (bortsett från två hävstångsprodukter som man inte riktigt kan jämföra med). Värde för 70 miljarder kronor försvann haha. Inte konstigt när man köper förhoppningsbolag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in