2021-02-26, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denfjortonde
Fyra etniskt svenska fiskare med enorm vana var det som dog

Knappast! Hur faan går man ut på en is under rådande väderlek i så fall..???
Citera
2021-02-26, 13:11
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Knappast! Hur faan går man ut på en is under rådande väderlek i så fall..???

Det är nog inget mer än de själva som vet. Men är allmänt känt här nu vilka det var.
Citera
2021-02-26, 13:13
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Då kommer ju frågan upp om vad ett gäng blattar gjorde ute på en isbelagd sjö i Sverige i februari?
Männen fiskade.

Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Då kommer ju frågan upp om vad ett gäng blattar gjorde ute på en isbelagd sjö i Sverige i februari?
Kanske var blattarna några ättlingar till Jonas Brunk som nu återvandrat till Sävsjö?
Citera
2021-02-26, 13:19
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Fyra etniskt svenska fiskare med enorm vana var det som dog

Enorm vana men inget riskmedvetande?
Mig hade du ALDRIG fått ut på den isen.

Jag har noll vana men ett enormt riskmedvetande vad det gäller isar.

Jag lever...
Citera
2021-02-26, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bmbamse
Man kunde ju tänka sig något så enkelt som att inte utsätta andra för fara? Svårt det? Ta med sig ispiken och picka lite innan man går ut på en rutten is efter en vecka med plusgrader och strålande solsken? -År det för mycket begärt?

Du får ta livet av dig själv på vilket vis du vill för mig, dock om jag inser att det är det du håller på med om jag vore i din omedelbara närhet så skulle jag förvisso tala med dig...

Ditt jävla dravel om försäkring... Mycket räddning utsätter räddarna för fara... Om man medvetet ställer sig i en situation där det är mycket möjligt att det går åt helvete men ändå förutsätter att samhället ska hjälpa, så kanske man ska tänka en gång till innan man gör det...

Spelar väl mindre roll om det är privat räddningsstyrka eller en allmän isåfall? Samhället är ju vanstyrt numera och hjälper ju inte till såvärst längre. Brandkår och ambulans står och väntar på att polisen ska eskortera dem i vissa områden. Vem hade hört talas om det på 80 talet? I Sverige? Ska det kallas utveckling?

Idioter kommer det alltid finnas. Det ska inte hindra mer äventyrliga fritidssysselsättningar med kalkylerade risker som typ långfärdsskridsko eller skärmflygning.
Citera
2021-02-26, 13:26
Medlem
Någon som vet vad fiskemännen som omkom heter?
RIP.
Citera
2021-02-26, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Spelar väl mindre roll om det är privat räddningsstyrka eller en allmän isåfall? Samhället är ju vanstyrt numera och hjälper ju inte till såvärst längre. Brandkår och ambulans står och väntar på att polisen ska eskortera dem i vissa områden. Vem hade hört talas om det på 80 talet? I Sverige? Ska det kallas utveckling?

Idioter kommer det alltid finnas. Det ska inte hindra mer äventyrliga fritidssysselsättningar med kalkylerade risker som typ långfärdsskridsko eller skärmflygning.

Men...!

Jag skiter väl i vem som ska rädda dig om Du bär dig dumt åt! -Det kommer vara en eller flera människor som kommer försöka ta Dig ur en knipa som Du satt dig i, i så fall...

Och vad spelar det för roll i det här fallet om samhället är vanstyrt? Gör det att den räddningspersonal som var tvungen ut på den här isen för att dra upp de här gubbarna löpte mindre risk att själva utsättas för fara? Blir deras liv mindre värt för att samhället är vanstyrt? Hur tänker du?
Citera
2021-02-26, 13:32
Citat:
Ursprungligen postat av maaraadona
Någon som vet vad fiskemännen som omkom heter?
RIP.

Christ*r Ande*sson, R*nny Lönn*vist, E*land Ka*lsson, B*ngt
Citera
2021-02-26, 13:48
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Visst serru. Att dessa "svenskar" lystrar till namnet Abdulla eller något liknande och har permanent solbränna är närmare sanningen. Ingen nykter och frisk svensk person i ett gäng går ut på isen som den såg ut i går. Det gäller Ekerö badet också. Svenskar som drunknar via isolyckor gör det ensamma eller i grupp om MAX 2. Så enkelt var det med det.

Citat:
Väldig oenighet kring deras bakgrund, lika tragiskt oavsett ursprung, men en viktig faktor tycks vara den fysiska konditionen och åldern snarare än isvana och utrustning.

Gammal artikel, men tycks ha relevans i detta fall:
De två skridskoåkare som miste livet i sjön Loren öster om Tranås på måndagskvällen uppges ha haft god isvana och rätt utrustning men gemensamt för dem och för i stort sett samtliga drunknade vid isolyckor är att de är äldre män.

– Ja, och det är ju så att vår fysiska förmåga går ner med stigande ålder och det påverkar förmågan att ta sig upp ur till exempel en isvak, säger Anders Wernesten.

Menar du att det inte hjälper med isvana och rätt utrustning?

– Nej, det gör det inte
för det är kallt i vattnet. Det krävs väldigt mycket och man blir stressad när man hamnar i en vak.
Citera
2021-02-26, 13:50
Medlem
Det borde väl inte vara så svårt att ta sig ur vattnet? Vad hände med adrenalinet?
Citera
2021-02-26, 13:57
Medlem
Citat:

Verkligen tack och fy så tragiskt. Då vet jag. Må Guds eviga ljus lysa över dem.
Citera
2021-02-26, 13:59
Medlem
hijodejuans avatar
Vila i frid gubbar
Hemskt sätt att dö på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem