Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-02-25, 14:34
  #1
Medlem
Halloj!
Danken tillbaka och nu gäller det studenten!
En i min klass har erbjudit sig att ha champagnefrukosten för klassen. Däremot tänker hon inte ställa upp på att fixa några saker, till exempel mat och champagne. Hon säger att man ska ta med egen alkohol.

Nu är jag inte erfaren inom området student så jag har ingen aning om det ska gå till på detta viset. Men tycker det låter konstigt, vem fan ska ta med egen champagne!? Det ska stå på bordet när man kommer, eller!? (såklart splitas kostnaden över hela klassen, men vi bidrar med pengarna, och hon köper) Jag fattar att man kanske vill ta med lite extra alkohol för sig, men champagne och maten borde stå där. Eller ska jag ta med en picknick från mamma och några burkar Falcon!?

Nä skämt åt sido, hur går champagnefrukosten egentligen till?

Ha det gött!
Danken

P.S kanske lagt tråden under fel ämne, blev osäker
__________________
Senast redigerad av DANKEN6969 2021-02-25 kl. 14:54.
Citera
2021-02-25, 14:43
  #2
Medlem
En champagnefrukost sker utomhus och ja, man tar med sig sin egen champagne
Citera
2021-02-25, 14:44
  #3
Medlem
Soulflowers avatar
Nu gissar jag bara men det känns orimligt att en person som varit student minst tre år och ekonomi därefter ska bjuda flera törstiga studenter på champagne. Förutsatt att du faktiskt menar champagne och inte annat mousserande vin.
De flesta är under 20 när de tar studenten så det kan dessutom vara olagligt att bjuda på champagne även om 'alla' gör det.

Varför förväntar du dig att en person ska bjuda på allt och du inte ska behöva bidra? De flesta rimliga personer pratar ihop sig lite, någon tar med champagne, andra något annat så det blir lite knytkalas av det.
Citera
2021-02-25, 14:49
  #4
Medlem
Kom överens med alla som ska delta på champagnefrukosten hur mycket champagne ni vill ha. Ta sedan kostnaden delat på antal personer som ska vara där så splittar ni på kostnaden. Ni hjälps därefter åt att införskaffa det och transportera till platsen för frukosten så finns allt när ni kommer!
Citera
2021-02-25, 14:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Nu gissar jag bara men det känns orimligt att en person som varit student minst tre år och ekonomi därefter ska bjuda flera törstiga studenter på champagne. Förutsatt att du faktiskt menar champagne och inte annat mousserande vin.
De flesta är under 20 när de tar studenten så det kan dessutom vara olagligt att bjuda på champagne även om 'alla' gör det.

Varför förväntar du dig att en person ska bjuda på allt och du inte ska behöva bidra? De flesta rimliga personer pratar ihop sig lite, någon tar med champagne, andra något annat så det blir lite knytkalas av det.

Jajooo jag fattar att hon som håller i frukosten inte betalar allt, jag menar att hon fixar catering och champagne och sen spiltas kostanden jämt över klassen
Citera
2021-02-25, 15:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DANKEN6969
Jajooo jag fattar att hon som håller i frukosten inte betalar allt, jag menar att hon fixar catering och champagne och sen spiltas kostanden jämt över klassen

Detta kräver förberedelser och planering. Vilken budget accepterar gästerna? Vad händer om en i klassen får förhinder? Finns det alkoholfritt?

Då är det enklare att alla tar med sig egen mat och dryck. Superenkelt!
Citera
2021-02-25, 15:37
  #7
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
En champagnefrukost sker utomhus och ja, man tar med sig sin egen champagne
Detta är det tidigare ”normala”.

Man träffas i en grönskande park och alla har med sig egen champagne och möjligen lite jordgubbar, på studentdagens morgon.

Nuförtiden har det dock förvridits och vanställts till någon sorts morgonmottagning hemma hos en utvald person där det viktiga inte är gemenskapen inför den sista dagen tillsammans utan blott och endast en fotomöjlighet där målet är att överglänsa varandra och främst alla andra i ytligheter, tillgjorda leenden och blingbling på Instagram och TikTok.
Citera
2021-02-25, 15:44
  #8
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
En champagnefrukost sker utomhus och ja, man tar med sig sin egen champagne

Helt rätt. Det är som ett knytkalas - en förfest innan dagen börjar på allvar och man tar med sig det man själv vill dricka (oftast bubbel men kan vara ngt annat) och lite tilltugg om man så vill. Har studentmössan på och ibland även givetvis den obligatoriska morgonrocken! Man träffas rätt tidigt och umgås ett par timmar innan man ska hem igen och fixa till sig inför avslutningen på skolan.
Citera
2021-02-25, 16:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raxorzzz
Kom överens med alla som ska delta på champagnefrukosten hur mycket champagne ni vill ha. Ta sedan kostnaden delat på antal personer som ska vara där så splittar ni på kostnaden. Ni hjälps därefter åt att införskaffa det och transportera till platsen för frukosten så finns allt när ni kommer!

Det normala är att alla tar med till sig själva. Eller att man är 2-3 som delar på en flaska.
Ska ni inte vara ute som troligtvis är vanligast så bör det ju vara hemma hos någon som bor nära skolan.
Citera
2021-02-25, 16:22
  #10
Medlem
JazzforMiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DANKEN6969
Jajooo jag fattar att hon som håller i frukosten inte betalar allt, jag menar att hon fixar catering och champagne och sen spiltas kostanden jämt över klassen
Varför krångla till allt så fördjävligt? Erbjud dig själv att köpa och komma över med flaskorna till värdinnan om det är viktigt att allt är förberett när du kommer. Du kanske till och med kan komma en kvart innan och hjälpa till? Eller köp en flaska som hon föreslår och öppna den när du kommer, är väl inte så svårt?
Citera
2021-02-25, 19:16
  #11
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DANKEN6969
Halloj!
Nä skämt åt sido, hur går champagnefrukosten egentligen till?
Är det något annat du är osäker på än att alla självklart tar med sig champagnen själv när du frågar hur det går till?
Citera
2021-02-25, 21:20
  #12
Medlem
mingtians avatar
Du tar med tjacket och Törley själv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback