2021-02-25, 20:56
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonnyJobb
När drack du hb sist ?
För lite hb i krokarna nu förtiden
I början på 90-talet, sprit är billigare idag.
Citera
2021-02-25, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Förra året, eget hembränt på egna äpplen, blev bra drag i det.
Jag bryggde inte själv, inmundigade endast.
Man ska väl inte destillera mäsk gjort på frukt pga pektinet?
Senast redigerad av StationOdenplan 2021-02-25 kl. 21:07.
Citera
2021-02-25, 22:17
Medlem
TekashiSnitch9ines avatar
Tror faktiskt aldrig att jag druckit hemkört från Sverige men jag har polare och ingift släkt från Balkan som brukar ge bort hembränd rakija, sljivovica och mastika. Drack det senast för typ en månad sen.
Citera
2021-02-25, 23:00
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StationOdenplan
Man ska väl inte destillera mäsk gjort på frukt pga pektinet?

Ingen aning, jag stod för äpplena, och sedan drack jag slutprodukten
Ett x hade gjort egen cider, det smakade fy fan
Citera
2021-02-25, 23:01
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
ja visst, Köpsprit är bra.
jag har inte druckit HB sedan tånårs-livet tog slut.
jag slutade tacka ja om någon erbjöd HB, för att jag var rädd för konsekvenserna delvis
när jag inte föll för grupptryck längre och hade råd att köpa all sprit jag ville ha så "whats the point" right

men ibland blir jag lite trött på hypen kring Köpspr, den är inte så jävla märkvärdig och olika märken och sånt är väldigt överdrivet upphöjt, folk är idioter som lägger ut tusen spänn på en flaska brännvin, kvaliteten blir inte bättre efter 2oo kronor per flaska någonstans,
vill man få beröm ska man köpa något beständigt att visa upp istället som en klocka eller ett smycke

sen har jag alltid retat mej på att staten ska kontrollera spriten öht

om inte staten förbjudit människor att ha eget hembryggeri och sälja små mängder sprit vin etc, så skulle produktionen fortsatt ha varit väl kontrollerad ,
det var efter att det blev olagligt att göra själv som kvaliteten sjönk eftersom skumt folk började tillverka olaglig sprit.

statsbolaget har jobbat hårt på skrämselpropaganda riktat mot HB, om man känner den som tillverkar och vet att han dricker sitt själv vet att kan sin sak, att han inte är alkolist och har bra diciplin, så är chansen att spriten är dålig eller smakar sämre obefintlig.

men som systemet , lagarna är nu, är det farligt att dricka HB om man inte vet vem den kommer från

Jag dricker inte hb för att det smakar illa, faller inte för grupptryck, och har råd att köpa annat
Föredrar cider och vin ändå.
Citera
2021-02-26, 00:10
Medlem
Blingons avatar
Måste varit kring 2003, typ. Fick alltid en liter av en granne varje gång jag bytte hans vinter/sommardäck, så det blev minst två liter per år. Och så fick jag kanske några liter till om jag hjälpte honom med något annat.

Men det smakade inget vidare tyvärr, men det hade jag inte hjärta att säga till honom. Jag grubblade länge på vad jag skulle göra med flaskorna, för jag kunde ju inte bara hälla ut det.

Det visade sig att det fungerade utmärkt i bilen, som spolarvätska. Det räckte i flera år.
Citera
2021-02-26, 00:23
Medlem
Venators avatar
Det måste ha varit mitten på 90-talet någon gång. Det var i Norge och jag följde med norska vänner som köpte några flaskor på granngården och de gick i god för mig. Filtrerat i ett långt jäkla rostfritt rör med kol som gick ner från övervåningen, riktigt bra grejer. Till och med lensmansbetjenten i grannhuset drack när han blev bjuden sades det, men han köpte inte.
Citera
2021-02-26, 00:33
Medlem
kola-rapaces avatar
Drack några shots på en kräftskiva på förra sommaren annars var det på en rejäl bläcka sommaren 20111/12. Blandades med diverse söta drycker som fanns i kylskåpet. Slutade inte så lyckat.

Har en kontakt som jag tänkt fråga om jag kan få köpa några liter men inte träffat honom på länge nu och kan inte med att skriva något tiggande över facebook.
Citera
2021-02-26, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Drack "Rågsveds eld" för kanske 15-20 år sen...

Tror det var Robbans farsa som hade bränt tillräckligt länge för att vara känd för det.
Smakade mycket bättre än vodkan på bolaget minns jag!
Kom på att den där HB'n för 100:-/l var god men inte i närheten av så god som den hembrända riswhiskeyn djupt inne i den thailändska djunglen 2012!
Citera
2021-02-26, 14:20
Medlem
SexSexSexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iq144
jo folket tror att de är smarta , när de handlar billig finsprit från tyskland , tillverkad i polen av skumma individer

sedan att man kan bli blind av hembränt , en myt bara !!!

det är när du köper av oseriösa som blandat i metanol i det hembrända för att tjäna mer pengar , som folk stryker med i mängder

i vanligt kokad HB finns ingen metanol , och har aldrig funnits

så processen att tillverka alkohol kan inte ha metanol som biprodukt, det du säger stämmer ju, jag har inte tänkt på det bara, en liten lättnad retroaktivt genom livets glada dagar nu, tack

precis, och man tänker, hur ond är man om man med flit säljer metanol och säger det är brännvin
man är ondare än rånare på stan och ondare än mördare av en person,
Citera
2021-02-26, 14:22
Medlem
SexSexSexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Jag dricker inte hb för att det smakar illa, faller inte för grupptryck, och har råd att köpa annat
Föredrar cider och vin ändå.

ja , vissa pratar så mycket, men du pratar ju bara om dej själv, det här är en diskussion som handlar om ett ämne
Citera
2021-02-26, 15:36
Medlem
Sitter nu och dricker hembränt.ej köpt bolagssprit dom sista 8 åren..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in