2021-02-25, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Jo, det klart det blir billigare om man gör det själv, men på 90-talet tog de 500 spänn för en 5-liters dunk, och man kunde köpa smuggelvodka för 80-100 kr litern.
Sen när Sverige gick med i EU så började folk åka till Tyskland och Polen och fyllde släpkärror med öl och sprit, som de sedan sålde svart.
Jag hade också en bekant som kokade hemma för husbehov, men jag tror inte han gör det längre.

sen har vi det med smaken i hembränt , rätt bryggd mäsk och rätt apparat att bränna i gör spriten helt klart bättre än det du köper på bolaget
rätt bränd sprit behöver knappt kolfiltreras , men man gör det ändå , sedan så ska styrkan på färdigt HB ligga på 50 procent , det gör att du behöver inte blanda så mycket sprit i dina groggar
Citera
2021-02-25, 18:23
Medlem
Rullandegalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Kanske, gillar inte smaken, alldeles för skarp, visst, sprit har en specifik smak,men hembränt är blä.
Bra renat på ~40% smakar typ vatten med en liten efterbränna av etanol👌
Citera
2021-02-25, 18:33
Medlem
SexSexSexs avatar
Citat:
Jag kostar hellre på mig finsprit, dricker mest Smirnoff ändå när jag väl dricker sprit

ja visst, Köpsprit är bra.
jag har inte druckit HB sedan tånårs-livet tog slut.
jag slutade tacka ja om någon erbjöd HB, för att jag var rädd för konsekvenserna delvis
när jag inte föll för grupptryck längre och hade råd att köpa all sprit jag ville ha så "whats the point" right

men ibland blir jag lite trött på hypen kring Köpspr, den är inte så jävla märkvärdig och olika märken och sånt är väldigt överdrivet upphöjt, folk är idioter som lägger ut tusen spänn på en flaska brännvin, kvaliteten blir inte bättre efter 2oo kronor per flaska någonstans,
vill man få beröm ska man köpa något beständigt att visa upp istället som en klocka eller ett smycke

sen har jag alltid retat mej på att staten ska kontrollera spriten öht

om inte staten förbjudit människor att ha eget hembryggeri och sälja små mängder sprit vin etc, så skulle produktionen fortsatt ha varit väl kontrollerad ,
det var efter att det blev olagligt att göra själv som kvaliteten sjönk eftersom skumt folk började tillverka olaglig sprit.

statsbolaget har jobbat hårt på skrämselpropaganda riktat mot HB, om man känner den som tillverkar och vet att han dricker sitt själv vet att kan sin sak, att han inte är alkolist och har bra diciplin, så är chansen att spriten är dålig eller smakar sämre obefintlig.

men som systemet , lagarna är nu, är det farligt att dricka HB om man inte vet vem den kommer från
Citera
2021-02-25, 18:36
Medlem
SexSexSexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iq144
att bränna är en rätt rolig hobby , så allt med hembränt handlar inte om PENGAR
vet ett antal som bränner än i dag , men aldrig sålt en droppe någonsin
så missunna inte , hembränd sprit är dessutom alltid billigare än smuggelsprit som många kör på i dag

tändvätska från polen typ

det händer att smuggelsprit är lika dålig som, eller t o m är hembränd sprit och smuggelsprit är ofta utspädd ned till 34 procent el mindre
Citera
2021-02-25, 18:40
Medlem
2-3 månader sen sist, jag har en god vän i min närhet som är en riktig klippa på att bränna. Hans brännvin är av absolut högsta kvalité och jag föredrar det framför bolagets utbud av så kallat ”okryddat brännvin och vodka. Köper 5-10 liter i stöten och det är alltid hur bra som helst. Det bränns nog fortfarande en hel del men oftast bara för eget bruk. Ska tilläggas att jag är den enda som får köpa av honom.
Citera
2021-02-25, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
det händer att smuggelsprit är lika dålig som, eller t o m är hembränd sprit och smuggelsprit är ofta utspädd ned till 34 procent el mindre

jo folket tror att de är smarta , när de handlar billig finsprit från tyskland , tillverkad i polen av skumma individer

sedan att man kan bli blind av hembränt , en myt bara !!!

det är när du köper av oseriösa som blandat i metanol i det hembrända för att tjäna mer pengar , som folk stryker med i mängder

i vanligt kokad HB finns ingen metanol , och har aldrig funnits
Citera
2021-02-25, 18:53
Medlem
LenaPauls avatar
26 januari 2002.
Citera
2021-02-25, 18:56
Medlem
feemaxxxs avatar
Under nittiontalet så drack jag och de flesta av mina bekannta HB. 400-500 för en femliters dunk. Hade en säljare som leverade bra kvalitet.

Sedan flyttade jag till Tyskland, sedan dess inget mer brännvän. Billigvodkan här kostar 60 spänn flaskan, men smakar skit (sämre än HB som jag minns det).

Hur utbrett är försäljning av HB idag? Har denna blivit ersatt av billig smuggelsprit?
Citera
2021-02-25, 18:59
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Jag kostar hellre på mig finsprit, dricker mest Smirnoff ändå när jag väl dricker sprit

Smirnoff Finsprit???

Prova Russian standard gold eller Moskovskaya. Inte heller finsprit, men går ner bra!
Citera
2021-02-25, 19:04
Medlem
20 år sen kanske. Inget fel på hembränt. Kommer man ut på landet i Sverige så är kvaliteten i allmänhet väldigt bra.
Citera
2021-02-25, 19:29
Medlem
Drack "Rågsveds eld" för kanske 15-20 år sen...

Tror det var Robbans farsa som hade bränt tillräckligt länge för att vara känd för det.
Smakade mycket bättre än vodkan på bolaget minns jag!
Citera
2021-02-25, 20:54
Medlem
Germanofils avatar
Drack hembränt plommonbrännvin för några år sedan. Inte min favorit direkt men det hade varit oartigt att tacka nej när det bjöds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in