Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-02-21, 21:00
  #1
Medlem
StenSaxPungs avatar
Hur skiljer sig dagens tonåringar jämfört med den runt år 2000?
Citera
2021-02-21, 21:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Hur skiljer sig dagens tonåringar jämfört med den runt år 2000?

De kanske hade mer att se fram emot vid 2000 än idag. Dagens tonåringar kommer ärva ett U-land. Innerst inne vet de om detta. Noll framtidstro.
Citera
2021-02-21, 21:54
  #3
Medlem
blobben!!!s avatar
Antagligen snarlikt. Lika hjärndöda och låtsastrotsiga som alltid.
Citera
2021-02-21, 21:58
  #4
Avstängd
creepingdeaths avatar
Inte så mkt. finns ju inte längre någon ungdomskultur jämfört med tidigare generationer. Nu är det ju bara data data data internet mobil internet data internet som gäller.
Citera
2021-02-21, 22:02
  #5
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Idag är det mer knark och mer politik. Mer splittrade åsikter.

Sen är det nog många som lever bakom skärmar.
Ungdomar för 20 år sedan drog runt i stora flockar. Vet inte vad som är bäst dock.
Citera
2021-02-21, 22:03
  #6
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Det var friare sexualitet. Då kunde man ge tjejer komplimanger och en klapp på rumpan utan att få en öl kastad på sig och hängas ut i nån metoo-kampanj.
Citera
2021-02-21, 22:06
  #7
Avstängd
Pungpuckels avatar
Jag har funderat på samma sak.

För 20 år sedan var jag 17år, men det jag minns var att det fanns olika substilar.
Man var ju inte tvungen att ha en, de flesta var väl neutrala.
Men vad jag minns så var det mer festande och i princip drogfritt bland ungdomar.

Datorer och internet hade en töntstämpel, det var bara nördar som sysslade med sånt.

MEN nu är man ju ingen ungdom längre, och lika lite koll som mina föräldrar hade på läget när jag var ungdom, lika lite lär ju jag ha koll på dagens ungdomskultur.

Rimligtvis.
Citera
2021-02-21, 23:21
  #8
Medlem
Jag tog studenten 2001. När jag gick till fritidsledaren på högstadiet och klagade över att jämnåriga killar försökte ta mig på brösten i pingisrummet på fritidsgården fick jag höra att om jag inte ville bli tagen på brösten skulle jag inte vara i pingisrummet. Mitt fjortonåriga jag tyckte det var himla knäppt för jag ville ju bara spela pingis, inte bli tagen på brösten av svettluktande tonårsgrabbar.

Idag får killarna i pingisrummet förhoppningsvis en tillsägelse från fritidsledarna om att inte ta tjejer på brösten utan tillåtelse. Om det ens finns pingisrum fortfarande, vad vet jag. Idag kanske tjejerna får budskapet att om de inte vill se killar spela tv-spel där man kan ta tjejer på brösten så ska man inte vara i tv-spelsrummet. Men jag hoppas att det inte är så.
Citera
2021-02-22, 05:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
De kanske hade mer att se fram emot vid 2000 än idag. Dagens tonåringar kommer ärva ett U-land. Innerst inne vet de om detta. Noll framtidstro.
This. Fatta att ärva ett land fylltmed utländska kriminella som dina föräldrar kämpat med näbbar och klor för att bli omöjliga att bli av med.
Citera
2021-02-28, 19:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Hur skiljer sig dagens tonåringar jämfört med den runt år 2000?

Förr var det många som i tonårsåldern sysslade med att dricka sprit, öl och hittade på djävulskap som att begå små brott som att klottra, inbrott i kiosker och stjäla cyklar och tillhöra någon subkultur. Nu verkar ungdomar sitta hemma framför datorn och vara ordningssamma och städade men associala många verkar ha olika psykiska problem.
Citera
2021-03-01, 15:16
  #11
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Vi slogs som lek. Vi slogs på rasterna och i bussen hem. På somrarna slogs vi på grannens gräsmatta. Och så cyklade vi. De tuffa killarna sparkade på gatlyktor och gjorde ringar i gruset med sina trimmade mopeder.

Dagens pojkar verkar inte slåss alls. De är städade, ordentliga och sitter mest hemma och spelar datorspel. Det verkar saknas något viktigt. Viktigt för att utvecklas till vuxen och till man. Kanske inte våldet per se, men bus, äventyrlighet, behovet av självständighet och modet att utmana.
Citera
2021-03-01, 15:21
  #12
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Hur skiljer sig dagens tonåringar jämfört med den runt år 2000?
Enligt rapporten Skolelevers drogvanor från CAN har tonåringars konsumtion av alkohol och tobak minskat dramatiskt de senaste två decennierna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback