Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-02-21, 20:13
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Hade en diskussion med en kompis nyss, då jag skrev om att jag känner mig nostalgisk kring platser som man varit mycket på förr och ibland får för mig att bara gå omkring där och minnas goda minnen. Ett exempel var Jönköping, som mitt ex bodde nära, men det är inte bara kopplat till kärlek utan jag känner lika mycket för t ex stadsdelar som kompisar bott i där man hängde mycket förr om åren. Ett exempel är en stadsdel som en kompis bodde i mellan det att jag var 20 och 24. Man var där jätteofta, och än idag tycker jag att det är riktigt mysigt att bara åka dit, ta en promenad, titta omkring, minnas och sen ta bussen hem.

Helt oförstående vart min kompis, som mer eller mindre skrev "Har du nostalgi för platser så är något fel. Dags att släppa det för fan fr det låter som att något är fel på dig!".

Vad anser ni? Känner ni nostalgi för platser? Åker ni ibland dit och bara går runt och minns? Jag ser verkligen inga fel med det över huvud taget.
Citera
2021-02-21, 20:15
  #2
Medlem
Självklart känner man det, uppenbarligen är det något fel på din kompis, som inte kan koppla ihop tidigare lycka med platser.

Men han kanske har varit deprimerad hela livet, och aldrig känt lycka.
Citera
2021-02-21, 20:15
  #3
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Nej det är helt normalt. Din kompis kanske bara inte är den sentimentala typen.
Citera
2021-02-21, 20:19
  #4
Medlem
SittFints avatar
Fullständigt normalt. Det är också fullständigt normalt att inte känna så. Men man är ju rätt inskränkt om man är helt oförstående till någon som känner så.
Citera
2021-02-21, 20:24
  #5
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Hade en diskussion med en kompis nyss, då jag skrev om att jag känner mig nostalgisk kring platser som man varit mycket på förr och ibland får för mig att bara gå omkring där och minnas goda minnen. Ett exempel var Jönköping, som mitt ex bodde nära, men det är inte bara kopplat till kärlek utan jag känner lika mycket för t ex stadsdelar som kompisar bott i där man hängde mycket förr om åren. Ett exempel är en stadsdel som en kompis bodde i mellan det att jag var 20 och 24. Man var där jätteofta, och än idag tycker jag att det är riktigt mysigt att bara åka dit, ta en promenad, titta omkring, minnas och sen ta bussen hem.

Helt oförstående vart min kompis, som mer eller mindre skrev "Har du nostalgi för platser så är något fel. Dags att släppa det för fan fr det låter som att något är fel på dig!".

Vad anser ni? Känner ni nostalgi för platser? Åker ni ibland dit och bara går runt och minns? Jag ser verkligen inga fel med det över huvud taget.

Det blir ännu ”värre” när du blir gammal!😁
Djävlar vilka ”trippar” det kan bli när du knallar omkring där du växte upp och lekte som barn.
Det är en svårslagen nostalgi vill jag lova.
Citera
2021-02-21, 20:29
  #6
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Fullständigt normalt. Det är också fullständigt normalt att inte känna så. Men man är ju rätt inskränkt om man är helt oförstående till någon som känner så.

Ja, håller med, eller att kompisen skulle leka lite känslokall och kontrollerad. Vem har inte varit med om att minnen ordentligt sveper över en när man besökt platser där det hänt stora saker i ens liv.
__________________
Senast redigerad av MrLevaLivet 2021-02-21 kl. 20:29. Anledning: Korrigering
Citera
2021-02-21, 20:31
  #7
Medlem
Helt normalt, Däremot blir jag ibland ledsen också. När man inser vilka bra tider de var när man va liten osv
Citera
2021-02-21, 20:40
  #8
Medlem
Quasars avatar
Självklart är det inget fel med det. Får alltid en liten nostalgitripp när jag besöker städer eller platser där jag bott eller bara haft roligt.
Citera
2021-02-21, 20:47
  #9
Medlem
Sqrbankens avatar
Själv skulle jag utan en påläst definition av ordet nostalgi vilja påstå att det du beskriver snarare är ett av de främsta attributen med nostalgi? Objekt(plats/person) på ena sidan myntet och tid på den andra.
Citera
2021-02-21, 20:51
  #10
Medlem
Ja det är tråkigt att så många idag ser ner på nostalgi. Nostalgin är inte vad den var förr
Citera
2021-02-22, 00:20
  #11
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Hade en diskussion med en kompis nyss, då jag skrev om att jag känner mig nostalgisk kring platser som man varit mycket på förr och ibland får för mig att bara gå omkring där och minnas goda minnen. Ett exempel var Jönköping, som mitt ex bodde nära, men det är inte bara kopplat till kärlek utan jag känner lika mycket för t ex stadsdelar som kompisar bott i där man hängde mycket förr om åren. Ett exempel är en stadsdel som en kompis bodde i mellan det att jag var 20 och 24. Man var där jätteofta, och än idag tycker jag att det är riktigt mysigt att bara åka dit, ta en promenad, titta omkring, minnas och sen ta bussen hem.

Helt oförstående vart min kompis, som mer eller mindre skrev "Har du nostalgi för platser så är något fel. Dags att släppa det för fan fr det låter som att något är fel på dig!".

Vad anser ni? Känner ni nostalgi för platser? Åker ni ibland dit och bara går runt och minns? Jag ser verkligen inga fel med det över huvud taget.

Känner också mycket nostalgi över platser, behöver inte ens varit där många gånger utan för mig räcker det med att jag hade det trevligt när jag var där.

Tyvärr brukar jag inte åka dit och gå omkring men ler för mig själv om någon nämner platsen och då blir jag glad!
Citera
2021-02-22, 12:39
  #12
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag växte upp i en liten by utanför stan, ca 10 km utanför, o det var innan jag blev sjuk. Så när jag åker dit (bor i stan nu) så känner jag viss nostalgi. Platser som vi lekte vid, hittade på bus, där man hånglade för första gången o liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback