Har hamnat i en debatt på en annan del av internet angående vad som är olagligt att se på internet och upptäckte hur svårt det är att veta vilka lagar och regler som egentligen gäller. Först tänkte jag maila polisen men dom verkar inte ha någon email adress för allmänna frågor. Är inte heller direkt sugen på att ringa och fråga då det känns som att bara fråga om något olagligt gör en till misstänkt.
Det enda som jag vet 100% säkert är olagligt är porr där barn är inblandade, och det är olagligt att se, inneha eller ens leta efter. Men dock undrar jag vad som gäller följande:
Att besöka sidor som är till för olaglig försäljning av droger, steroider osv?
Att besöka sidor som är till för olagligt försäljning av vapen?
Att besöka sidor där det finns information om hur man bygger vapen/bomber etc?
Att besöka sidor som är till för rekrytering till terroristorganisationer?
Att besöka sidor som är till för att rekrytera personer som begår brott typ hitmans etc?
Filmer/bilder där vuxna människor blir utsatta för tortyr, mördade etc (typ liveleak etc)?
Filmer/bilder där barn blir utsatta för samma som ovan?
Filmer/bilder där djur blir utsatta för samma som ovan?
Filmer/bilder där vuxna människor blir utsatta för sexuella handling mot sin vilja?
Filmer/bilder där djur blir utsatta för sexuella handlingar?
Filmer/bilder där lik blir utsatta för sexuella handlingar?
Allt detta är ju antingen till för att begå brottsliga handlingar eller dokumentering av brottsliga handlingar, men det kan väl inte vara olagligt att se brottsliga handlingar begås för då skulle ju det typ vara olagligt att kolla på nyheterna...?
Det enda som jag vet 100% säkert är olagligt är porr där barn är inblandade, och det är olagligt att se, inneha eller ens leta efter. Men dock undrar jag vad som gäller följande:
Att besöka sidor som är till för olaglig försäljning av droger, steroider osv?
Att besöka sidor som är till för olagligt försäljning av vapen?
Att besöka sidor där det finns information om hur man bygger vapen/bomber etc?
Att besöka sidor som är till för rekrytering till terroristorganisationer?
Att besöka sidor som är till för att rekrytera personer som begår brott typ hitmans etc?
Filmer/bilder där vuxna människor blir utsatta för tortyr, mördade etc (typ liveleak etc)?
Filmer/bilder där barn blir utsatta för samma som ovan?
Filmer/bilder där djur blir utsatta för samma som ovan?
Filmer/bilder där vuxna människor blir utsatta för sexuella handling mot sin vilja?
Filmer/bilder där djur blir utsatta för sexuella handlingar?
Filmer/bilder där lik blir utsatta för sexuella handlingar?
Allt detta är ju antingen till för att begå brottsliga handlingar eller dokumentering av brottsliga handlingar, men det kan väl inte vara olagligt att se brottsliga handlingar begås för då skulle ju det typ vara olagligt att kolla på nyheterna...?