• 1
  • 2
2021-02-21, 19:13
Avstängd
salvelinuss avatar
Rätta mig om jag har fel, men då man medelst browser beskådar något illegalt
innehåll på nätet så lagras det ju i "cashen".
Därigenom så är du ju automatiskt inne på innehav, enär filen förblir på din dator.

Den luttrade surfaren skulle ju kunna nyttja detta till att spara allt komprometterade i cashen, så något
slags undantag borde ju finnas?
Citera
2021-02-21, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salvelinus
Rätta mig om jag har fel, men då man medelst browser beskådar något illegalt
innehåll på nätet så lagras det ju i "cashen".
Därigenom så är du ju automatiskt inne på innehav, enär filen förblir på din dator.

Den luttrade surfaren skulle ju kunna nyttja detta till att spara allt komprometterade i cashen, så något
slags undantag borde ju finnas?

Pratar vi barnporr är det olagligt att titta på också(om det sker avsiktligt).
Men samma sak gäller cache minnet. Det krävs uppsåt för att vara straffbart.

Om du är ute och surfar och kollar efter något oskyldigt och klickar på en länk som visar sig innehålla barnporrbilder så både ser du barnporr och får barnporr i cachen. Men det var inte uppsåtligt så det är inte brottsligt.
Genomsnittlige surfaren fattar nog inte att det sparats i cache minnet heller så innehavet är omedvetet och därmed inte olagligt.

Om du däremot letat upp sagda länk medvetet och vet om innehållet innan du öppnar den gör du dig skyldig till både att se på barnporr och för att inneha det.
Citera
2021-02-21, 20:07
Avstängd
salvelinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Pratar vi barnporr är det olagligt att titta på också(om det sker avsiktligt).
Men samma sak gäller cache minnet. Det krävs uppsåt för att vara straffbart.

Om du är ute och surfar och kollar efter något oskyldigt och klickar på en länk som visar sig innehålla barnporrbilder så både ser du barnporr och får barnporr i cachen. Men det var inte uppsåtligt så det är inte brottsligt.
Genomsnittlige surfaren fattar nog inte att det sparats i cache minnet heller så innehavet är omedvetet och därmed inte olagligt.

Om du däremot letat upp sagda länk medvetet och vet om innehållet innan du öppnar den gör du dig skyldig till både att se på barnporr och för att inneha det.

Tack för klargörande, men i slutändan så hamnar vi ju ändå i hårklyverier, alternativt övrig bevisning sammantaget.

Till protokollet skall även föras att jag som ointresserad av just exemplet barnporr ej stött på det,
trots idogt surfande (minst 5 tim/dygn) sedan 1997.
Detta tyder i min fördomsfulla syn på att de som "råkat se det" har någonstans begått ett medvetet val.
Citera
2021-02-21, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AxelArne
Har hamnat i en debatt på en annan del av internet angående vad som är olagligt att se på internet och upptäckte hur svårt det är att veta vilka lagar och regler som egentligen gäller. Först tänkte jag maila polisen men dom verkar inte ha någon email adress för allmänna frågor. Är inte heller direkt sugen på att ringa och fråga då det känns som att bara fråga om något olagligt gör en till misstänkt.

Det enda som jag vet 100% säkert är olagligt är porr där barn är inblandade, och det är olagligt att se, inneha eller ens leta efter. Men dock undrar jag vad som gäller följande:

Att besöka sidor som är till för olaglig försäljning av droger, steroider osv?
Att besöka sidor som är till för olagligt försäljning av vapen?
Att besöka sidor där det finns information om hur man bygger vapen/bomber etc?
Att besöka sidor som är till för rekrytering till terroristorganisationer?
Att besöka sidor som är till för att rekrytera personer som begår brott typ hitmans etc?

Filmer/bilder där vuxna människor blir utsatta för tortyr, mördade etc (typ liveleak etc)?
Filmer/bilder där barn blir utsatta för samma som ovan?
Filmer/bilder där djur blir utsatta för samma som ovan?
Filmer/bilder där vuxna människor blir utsatta för sexuella handling mot sin vilja?
Filmer/bilder där djur blir utsatta för sexuella handlingar?
Filmer/bilder där lik blir utsatta för sexuella handlingar?

Allt detta är ju antingen till för att begå brottsliga handlingar eller dokumentering av brottsliga handlingar, men det kan väl inte vara olagligt att se brottsliga handlingar begås för då skulle ju det typ vara olagligt att kolla på nyheterna...?

Det beror oftast på vad ditt syfte är med att besöka diverse skumma sidor.
Citera
2021-02-21, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salvelinus
Tack för klargörande, men i slutändan så hamnar vi ju ändå i hårklyverier, alternativt övrig bevisning sammantaget.

Till protokollet skall även föras att jag som ointresserad av just exemplet barnporr ej stött på det,
trots idogt surfande (minst 5 tim/dygn) sedan 1997.
Detta tyder i min fördomsfulla syn på att de som "råkat se det" har någonstans begått ett medvetet val.

Ja jo det märks nog ganska tydligt om någon råkat klicka in på en sida en gång eller om de faktiskt gjort det medvetet.
Jag menar en pedofil går ju inte in på en barnporrsida en enda gång. Om inte cachen rensats och liknande lär det finnas väldigt mycket mer material än vad man kan få från bara en slumpmässig länk.

Och att bara klicka in på en sida en gång är ju heller inte nog för att bli utsatt för husrannsakan och liknande heller.

De som hittas med barnporr har ju även blivit misstänkta på grund av något så det lär finnas annan bevisning.
Undantaget är väl om det hittas i samband med att polisen letar efter något annat. men som sagt då lär man kunna se om det var en enstaka tillfällig händelse eller om det är något återkommande.
Citera
2021-02-21, 21:47
Medlem
Kul att det enda folk verkar diskutera är det enda jag redan visste var olagligt och inte ville diskutera

Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Det beror oftast på vad ditt syfte är med att besöka diverse skumma sidor.

Har det verkligen betydelse? Om jag skulle ha uppsåt att köpa knark och sedan besöker en sida för att köpa knark men ångrar mig och inte köper knark så har jag väl inte begått något brott? Samma sak gäller väl om jag verkligen vill köpa knark och besöker flera olika sidor för att jämföra priser men inte hittar något som passar?

Det blir väl brottsligt först när jag köper knark?
Citera
2021-02-21, 21:55
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Barnporr är olagligt att ens söka på om jag förstått det rätt. Jag har googlat på termer som skulle kunna leda till barnporr för att anmäla sidorna, det är endast om man anmäler det är lagligt att besöka sidorna. Jag fick senare en varning från Google om att jag kunde bli föremål för en polisutredning och borde sluta använda dessa söktermerm
Citera
2021-02-22, 01:37
Medlem
Citat:
Kul att det enda folk verkar diskutera är det enda jag redan visste var olagligt och inte ville diskutera

Har det verkligen betydelse? Om jag skulle ha uppsåt att köpa knark och sedan besöker en sida för att köpa knark men ångrar mig och inte köper knark så har jag väl inte begått något brott? Samma sak gäller väl om jag verkligen vill köpa knark och besöker flera olika sidor för att jämföra priser men inte hittar något som passar?

För eget bruk ja. dock inte annars.

Att besöka en sida som säljer knark är dock inte nog för varken förberedelse eller försök.
Det skulle dock kunna vara en del av mer bevisning för förberedelse om även andra åtgärder vidtagits.
Säg att du t.ex. varit inne på massa sidor som säljer i stora volymer(ej eget bruk) och samtidigt har skaffat fram eller förberett transport av drogerna eller liknande så blir det en del av helhetsbedömningen. att du bevisligen letade efter säljare är då en del av förberedelserna.

Bara besöket på hemsidan är dock inte nog.

Samma sak gäller för alla andra typer av brott också. Att kolla upp hur man bygger en bomb är t.ex. inte nog för förberedelse till brott.
Men har du sedan även gått och införskaffat alla delar för bombbygget så är besöket på hemsidan som visar hur man bygger en bomb en del av förberedelsebrottet.

Inga av de sidorna du beskriver i trådstarten är olagligt att besöka i sig självt.
Inga av de bilder/filmer du beskriver är olagliga att titta på i sig självt.

Dock kan de i samband med annat utgöra ett brott eller utgöra bevisning för brott.
Senast redigerad av Aramir2 2021-02-22 kl. 01:46.
Citera
2021-02-22, 21:21
Medlem
Citat:

Svaret är väl att det egentligen inte finns så mycket annat material på nätet som är olagligt att betrakta eller inneha. En liten passus kanske till nedladdning av upphovsrättslyddet material utan upphovsmannens samtycke, även om det väl inte är själva innehavet i sig som är olagligt, utan själva exemplarframställningen. När det gäller spridning så är situationen en annan. Detta kan vara olagligt ur en mängd olika aspekter, i allt från upphovsrätt och förtal till olaga våldsskildring, även om det sistnämnda mig veterligen används sparsamt rent juridiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in