Citat:
Ursprungligen postat av
AxelArne
Kul att det enda folk verkar diskutera är det enda jag redan visste var olagligt och inte ville diskutera
Har det verkligen betydelse? Om jag skulle ha uppsåt att köpa knark och sedan besöker en sida för att köpa knark men ångrar mig och inte köper knark så har jag väl inte begått något brott? Samma sak gäller väl om jag verkligen vill köpa knark och besöker flera olika sidor för att jämföra priser men inte hittar något som passar?
Det blir väl brottsligt först när jag köper knark?
För eget bruk ja. dock inte annars.
Att besöka en sida som säljer knark är dock inte nog för varken förberedelse eller försök.
Det skulle dock kunna vara en del av mer bevisning för förberedelse om även andra åtgärder vidtagits.
Säg att du t.ex. varit inne på massa sidor som säljer i stora volymer(ej eget bruk) och samtidigt har skaffat fram eller förberett transport av drogerna eller liknande så blir det en del av helhetsbedömningen. att du bevisligen letade efter säljare är då en del av förberedelserna.
Bara besöket på hemsidan är dock inte nog.
Samma sak gäller för alla andra typer av brott också. Att kolla upp hur man bygger en bomb är t.ex. inte nog för förberedelse till brott.
Men har du sedan även gått och införskaffat alla delar för bombbygget så är besöket på hemsidan som visar hur man bygger en bomb en del av förberedelsebrottet.
Inga av de sidorna du beskriver i trådstarten är olagligt att besöka i sig självt.
Inga av de bilder/filmer du beskriver är olagliga att titta på i sig självt.
Dock kan de i samband med annat utgöra ett brott eller utgöra bevisning för brott.