2022-04-06, 17:48
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Det rapporteras att serviceföretagen höjer priserna med 30-60% dels för att de måste erbjuda galna lönser för att få tillbaka folk och dels för att efterfrågan är så hög nu på service. Ska bli riktigt intressant att följa Q1 rapporterna nu när de börjar komma. De nordamerikanska cheferna brukar vara mer detaljerade i sina kommentarer i samband med rapporter.

Intressant dag, offshoreborrarna fortsätter sin resa upp medan Diamond faller. Stora försäljningar av vad som bara kan vara gamla långivare som nu dumpar ut aktierna de fick när de växlade in lånen. Studerar man Noble tog det ca 6 veckor innan utförsäljningarna slutade medan det för Valaris tog två veckor. Skillnaden nu är att för Diamong är utförsäljningarna mer agresiva. Över 10 miljoner aktier har redan sålts (av totalt 100 miljoner). Svårt att säga när utförsäljningarna slutar, men när det väl sker finns det ingen anledning varför Diamond inte skulle börja röra sig uppåt mot värderingarna som sektorkollegorna har. Jag har idag gjort mitt andra köp i Diamond av tre jag planerat.

Fin resa Cool Company haft sedan Golar satte dem på börsen. 36% upp på en månad. Ser fram emot Q1 rapporten för att få en idé om planen är att snabbt börja skifta ut pengar till ägarna eller att konsolidera och köpa konkurrenter och fartyg.

Ja, det har varit en trevlig resa i Cool co, kanske man ska köpa lite i fortress också, det är en rejäl dipp i dom idag
Citera
2022-04-06, 17:57
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Ja, det har varit en trevlig resa i Cool co, kanske man ska köpa lite i fortress också, det är en rejäl dipp i dom idag
NFE faller på nyheten att Golar har sålt av 1/3 av sitt innehav i NFE (ungefär 3% av NFE) för att lägga pengarna på FLNG. Helt rätt strategi. Golar är världsledande på FLNG och där finns potentialen för dem.

Jag hoppas de delar ut aktierna i Cool Company till oss aktieägare också framöver.
Citera
2022-04-06, 18:09
Medlem
brolinlevers avatar
Enligt Josh Young på twitter så sjönk inventoryt på olja förra veckan. Kan inte säga att jag är jätteinsatt i hur det funkar, men han hade länk till IEA, så det stämmer säkert. Äger ni oljebolag är han väl värd att följa.

Även om oljepriset rasar här på eftermiddagen, så lär det snart gå upp igen. Gissningsvis finns det traders som verkligen gör stålar på dessa ständiga upp och nedgångar i oljepris
Citera
2022-04-06, 18:10
Medlem
bajssprutans avatar
Fler aktier i Cool company tackar man inte nej till! gillar aktien. Jag köpte en post på 96.69 (Jepp jag är så barnslig) så är himla nöjd. var lite seg att fatta att de hade noterats tyvärr.

Fortress på handlelistan alltså och avvaktar lite med nästa "tranche" som det så fint heter av DO.

Finns det något jag han göra för dig NGT ? Fylla på drinken ? En cigarr ?

Jag har inte själv BTU, men jag vet att det finns representanter av coal gang här. Föreslår håll då ryskt kol verkar åkt på bannhammaren totalt. Antagligen för att det är ondskefullt per default bland woke-gänget och dessutom ryskt.
Bättre att elda upp det smutsiga nuon-kolet som Maud vaskade ett antal fantasiljarder på.
Deutschland über alles!
Senast redigerad av bajssprutan 2022-04-06 kl. 18:16.
Citera
2022-04-06, 19:57
Medlem
Jag har hållit NFE sen i början av februari, det har varit lyckosamt. Jag skrev några rader om bolaget i höstas. Sålde delvis vid 40 för att ta igen ca halva insatsen, men nu blir det att vänta ut eftersom Golar överraskade med fsg. Kaffepengar i denna affär, men ändå kul.

Tråden är en trevlig källa till inspiration och några namngivna bolag har visat sig vara för intressanta för att avstå köp. Önskar att jag kunnat bidra med något själv. Svårt att förutspå framtiden som läget är nu. Håller igen på köp eftersom krig och sanktioner kommer dra ut på tiden och tycker att mycket har rusat mer än skäligt för att vara hållbart över tid för att inte haverera ekonomin, samtidigt tror jag supercykeln har mer att ge.

Inom oljeservice sektorn tyckte jag TGS var intressant och köpte i december. Det får en fin framtid givet rådande omständigheter inom energisektorn, dock inte samma potential som CGG, PGS med flera.

Förutom att det är skitdyrt att tanka har jag i min vardag observerat att tomater är dyrare än någonsin ändå är det närapå tomt i hyllorna. Därför föreslår jag att man frågar närmsta bonde efter en säck kobajs och i affären lägger man en påse fröer i korgen. OBS en fröpåse kostar som en enda tomat. På en fröpåse kan du få jättemånga tomatplantor och hundratals tomater

Är en tidsfråga innan lax skjuter i höjden, samtidigt dras laxodlarna med ökade kostnader, men det är en sektor som är värd att gå igenom, särskilt de som har kontroll över sin foderproduktion. Det är jäkligt svårt att odla lax i sin trädgård. Därför odlar jag tomater.
Senast redigerad av onerider 2022-04-06 kl. 20:07.
Citera
2022-04-06, 20:16
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Jag har hållit NFE sen i början av februari, det har varit lyckosamt. Jag skrev några rader om bolaget i höstas. Sålde delvis vid 40 för att ta igen ca halva insatsen, men nu blir det att vänta ut eftersom Golar överraskade med fsg. Kaffepengar i denna affär, men ändå kul.

Tråden är en trevlig källa till inspiration och några namngivna bolag har visat sig vara för intressanta för att avstå köp. Önskar att jag kunnat bidra med något själv. Svårt att förutspå framtiden som läget är nu. Håller igen på köp eftersom krig och sanktioner kommer dra ut på tiden och tycker att mycket har rusat mer än skäligt för att vara hållbart över tid för att inte haverera ekonomin, samtidigt tror jag supercykeln har mer att ge.

Inom oljeservice sektorn tyckte jag TGS var intressant och köpte i december. Det får en fin framtid givet rådande omständigheter inom energisektorn, dock inte samma potential som CGG, PGS med flera.

Förutom att det är skitdyrt att tanka har jag i min vardag observerat att tomater är dyrare än någonsin ändå är det närapå tomt i hyllorna. Därför föreslår jag att man frågar närmsta bonde efter en säck kobajs och i affären lägger man en påse fröer i korgen. OBS en fröpåse kostar som en enda tomat. På en fröpåse kan du få jättemånga tomatplantor och hundratals tomater

Är en tidsfråga innan lax skjuter i höjden, samtidigt dras laxodlarna med ökade kostnader, men det är en sektor som är värd att gå igenom, särskilt de som har kontroll över sin foderproduktion. Det är jäkligt svårt att odla lax i sin trädgård. Därför odlar jag tomater.

Öring men framför allt röding är enkelt att odla faktiskt. Om du bor nära en bäck vill säga, annars blir det krångligt med vattnet. Blir fett stora och behöver mindre pool än man tror, men folk har svårt att låta bli att stjäla dom.

Glöm för övrigt inte Alphamin bland alla tips, de kommer dubbla kursen så småningom,
Citera
2022-04-06, 23:21
Medlem
brolinlevers avatar
Om någon är intresserade att fortsätta med containerindustrin efter ZIM-succen, så ska tydligen SHIP, kunna gynnas rejält om det blir importstopp av ryskt kol. Jag såg en rätt snygg tes på detta på twitter. Kollar man på ATH på SHIP så ligger den typ hundra gånger över dagskursen. Så det måste ha varit goda tider nån gång

Jag har ingen aning om den här branschen heller, men det finns ju några här inne som är bra på att frontrunna grejer,, Smutz och Levalivet, kanske något för er. Överlag tror jag rederibranschen är jävligt svår att investera i, så blir det stor vinst eller förlust, så ta er ut snabbt
Citera
2022-04-07, 08:06
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Om någon är intresserade att fortsätta med containerindustrin efter ZIM-succen, så ska tydligen SHIP, kunna gynnas rejält om det blir importstopp av ryskt kol. Jag såg en rätt snygg tes på detta på twitter. Kollar man på ATH på SHIP så ligger den typ hundra gånger över dagskursen. Så det måste ha varit goda tider nån gång

Jag har ingen aning om den här branschen heller, men det finns ju några här inne som är bra på att frontrunna grejer,, Smutz och Levalivet, kanske något för er. Överlag tror jag rederibranschen är jävligt svår att investera i, så blir det stor vinst eller förlust, så ta er ut snabbt

Haha, jag är mest bra på att tänka ”det här borde jag slå till på!” Och sedan sitta och sura över att jag inte vågade efter att det rusat.

Men angående shipping i stort så är ju priserna fortsatt höga och det har ju inte plötsligt materialiserats massa båtar och containrar från tomma intet. Shanghaihamnen är igenkloggad och iom rysshärjningarna måste nya handelsrutterna snabbt upprättas så att nordafrikaner kan få indiskt vete istället för ryskt bl a.

Luften verkar dock helt gått ur jätten maersk i år. Kan vara ett järtecken om att de andra också snart också kommer ner på jorden. Jag vet varken in eller ut.

2020 bulkers har rapport i slutet på den här månaden. Kanske bilden klarnar lite efter det.
Citera
2022-04-07, 10:04
Medlem
TheRiddle-s avatar
Köper lite Platinum och Palladium idag, dom är väl på ungefär samma nivå som innan kriget började. Ryssland är ju stor exportör, speciellt av Palladium. Inga sanktioner där än så länge vad jag vet, men blir det såna då jädrar kommer dom dra iväg. Ryssland står för ca 10% av världens produktion av Platinum och hela 30% av världens produktion av Palladium.
Mycket uppsida alltså, men inte särskilt stor nedsida, som jag ser det.
https://www.reuters.com/article/safrica-mining-platinum/update-1-south-africas-amplats-ceo-says-carmakers-looking-for-palladium-after-russia-sanctions-idUSL 2N2W4138
Senast redigerad av TheRiddle- 2022-04-07 kl. 10:06.
Citera
2022-04-07, 10:13
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Köper lite Platinum och Palladium idag, dom är väl på ungefär samma nivå som innan kriget började. Ryssland är ju stor exportör, speciellt av Palladium. Inga sanktioner där än så länge vad jag vet, men blir det såna då jädrar kommer dom dra iväg. Ryssland står för ca 10% av världens produktion av Platinum och hela 30% av världens produktion av Palladium.
Mycket uppsida alltså, men inte särskilt stor nedsida, som jag ser det.
https://www.reuters.com/article/safrica-mining-platinum/update-1-south-africas-amplats-ceo-says-carmakers-looking-for-palladium-after-russia-sanctions-idUSL 2N2W4138

Jag har för mig att de sanktionerna är i kraft, men jag kanske minns fel. PGM har det snackats om lika länge som silver-squeezen, så jag har börjat ge upp hoppet om den.
Citera
2022-04-07, 10:28
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Jag har för mig att de sanktionerna är i kraft, men jag kanske minns fel. PGM har det snackats om lika länge som silver-squeezen, så jag har börjat ge upp hoppet om den.
https://www.bullionstar.com/blogs/ronan-manly/russian-palladium-and-platinum-too-important-to-sanction/
Enligt denna artikeln är det inga sanktioner på dessa metallerna än. Att priset dessutom gått tillbaka till pre-war priser tyder väl på detsamma också. Men någon annan information vore väl trevligt att få, om jag nu har fel.

De ädla metallerna har ju varit rätt tråkiga det senaste halvåret, ja, men silver och speciellt guld har ju gjort en liten rush uppåt senaste veckorna. Platinum och Palladium hade ju en lång rush i början av kriget, men har ju gått ner till samma nivå som innan kriget nu igen. Jag hoppas väl på att dom stannar där innan dom gör en uppstickare igen. Blir det sanktioner mot dessa metallerna är det ju en stor bonus, vilket inte är helt omöjligt. Kan dom lägga sanktioner på olja som ses som livsviktigt kan dom väl göra detsamma med metaller, även om de ses som "livsviktiga".
Citera
2022-04-07, 10:38
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
https://www.bullionstar.com/blogs/ronan-manly/russian-palladium-and-platinum-too-important-to-sanction/
Enligt denna artikeln är det inga sanktioner på dessa metallerna än. Att priset dessutom gått tillbaka till pre-war priser tyder väl på detsamma också. Men någon annan information vore väl trevligt att få, om jag nu har fel.

De ädla metallerna har ju varit rätt tråkiga det senaste halvåret, ja, men silver och speciellt guld har ju gjort en liten rush uppåt senaste veckorna. Platinum och Palladium hade ju en lång rush i början av kriget, men har ju gått ner till samma nivå som innan kriget nu igen. Jag hoppas väl på att dom stannar där innan dom gör en uppstickare igen. Blir det sanktioner mot dessa metallerna är det ju en stor bonus, vilket inte är helt omöjligt. Kan dom lägga sanktioner på olja som ses som livsviktigt kan dom väl göra detsamma med metaller, även om de ses som "livsviktiga".

Tyvärr så är sanktionerna mot olja och gas inte särskilt stora, det är USA som börjat med det, Tyskarna köper till och med mer, så räkna inte med att politiker ska ta vettiga beslut, helt plötsligt.

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Russia-Expects-96-Billion-Windfall-From-High-Oil-Prices-In-April.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in