Citat:
Jag funderar på att ta vinst i Ternium, +25% på mycket kort tid för att ha lite ammo redo, och eventuellt sälja outokumpu innan rapport med runt 40% profit för att slippa ett GUH som sist.
Fast säljer jag blir det såklart rally dan efter.
Dels vill jag ha mer Cliffs vid en eventuell Jpowrea, och så börjar jag snegla lite på Freeport.
Kopparn ser ut att vända igen, och de har olja och gas. Gasen över $4 BTU ett tag nu.
Annars är det slakt bland ädelmetaller som var det "självklara" inflationsskyddet. Intressant.
Mina best performers är sånt man använder till saker och inte kan vara utan. Stål, gödning och salt.
Fast säljer jag blir det såklart rally dan efter.
Dels vill jag ha mer Cliffs vid en eventuell Jpowrea, och så börjar jag snegla lite på Freeport.
Kopparn ser ut att vända igen, och de har olja och gas. Gasen över $4 BTU ett tag nu.
Annars är det slakt bland ädelmetaller som var det "självklara" inflationsskyddet. Intressant.
Mina best performers är sånt man använder till saker och inte kan vara utan. Stål, gödning och salt.
Försökt att hitta svagheter i CLF och det är inte lätt, men det som kan påverka negativt är om USA-EU ändrar tullarna på stål som USA har infört mot EU. Som jag förstått så ligger de idag på 30% och det var ju Daddy Trump som införde dom. Sen tror jag nog inte att Biden tar bort dom rakt av(pga inrikes politik), men det kan bli att det hamnar på 15% ist.
Så det är väl borttagna tullar och en eventuell Aids-Corona som kan påverka negativt, även om jag inte tror att tullar påverkar mer än på marginalen.
Som det ser ut nu så längtar jag till framtiden när bolaget är skuldfritt och LG väljer att återköpa aktier istället för att köra utdelning. Att han kommer premiera återköp över utdelning kommer att vara för " Att den jävla aktiemarknaden inte fattat hur efterblivet billiga våra aktier är och kan jag köpa en aktie för 20$ som jag tycker är värd 40$ så gör jag det!!!"
Att gasen är över 4$ är mumma för mina andra cliff aktier, alltså Birchcliff som kör på med ohedgad produktion. Rapport 12te
Citat:
Peabody var riktigt snyggt, ligger du kvar med allt eller cashade du ut? Grejen är att för mig blir alla satsningar utöver stål och uran en krydda. Det är dessa två marknader jag någotsånär begriper och därför kommer ha lejonparten av stålarna i. Men jag håller helt med om att kol behövs och är undervärderat. Eftersom det för min del bara kommer röra sig om lekpengar kanske Suncoke energy passar mig bäst, jag är en sucker för roliga företagsnamn och tickers.
Det är en intressant spaning. Bland mina första innehav sen jag tog mig i kragen och började investera sparpengarna är AuAg-fonderna som investerar i silver och guld. De har dock gått mer i sidled än Daniel Andersson så de ligger farligt till för att likvideras så man har torrt krut när tillfället uppenbarar sig.
Inte för att jag vet ett skit men kan det inte vara en vits att ha någon som gräver upp det ur marken istället för Aurubis som måste köpa dyrt skrotkpppar eller malm? Freeport-McMoRan som Bajsis suktar efter t ex?
Det är en intressant spaning. Bland mina första innehav sen jag tog mig i kragen och började investera sparpengarna är AuAg-fonderna som investerar i silver och guld. De har dock gått mer i sidled än Daniel Andersson så de ligger farligt till för att likvideras så man har torrt krut när tillfället uppenbarar sig.
Inte för att jag vet ett skit men kan det inte vara en vits att ha någon som gräver upp det ur marken istället för Aurubis som måste köpa dyrt skrotkpppar eller malm? Freeport-McMoRan som Bajsis suktar efter t ex?
Ligger kvar i mina BTU och kommer nog ha kvar dom ett tag, koltåget har ju precis börjat tuffa!!!
Om du vill ha aktier med bra namn(förkortningar) så är ju ATH ett fint företag, riktigt smutsiga och högt belånade också. Men det kan bli bra om oljan ligger kvar på detta pris och de får bra villkor på nya lån.