• 1
  • 2
2021-02-20, 22:13
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Har jobbat i typ +30 år ,börjar intressera mig för min framtida pension,Enligt PPM så kommer jag få ca 27000:- / mån ,men hur är man säker på att det är rätt?
SPP
Collectum mm lite privata ,dock små pengar på LF och Skandiabanken
pengar via företaget ingår eller inte?
Hur får man helt rätt koll, på vad som gäller egentligen?
Boka en tid hos banken är väl kanske det bästa?
Citera
2021-02-20, 22:22
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Har jobbat i typ +30 år ,börjar intressera mig för min framtida pension,Enligt PPM så kommer jag få ca 27000:- / mån ,men hur är man säker på att det är rätt?
SPP

Du får dina 27k i månaden under förutsättning att du arbetar fram till pensioneringen utan avbrott med den lön som PPM vet att du har idag.

Det jag inte vet ifall PPM modellen tar hänsyn till de årliga lönelyften , för då blir det ju mer än 27k i slutändan ? Speciellt om man kanske har 20 år kvar i arbetslivet, då lönen kan öka med 50% fram till pensionen, vet du något om det ?
Citera
2021-02-20, 22:23
Medlem
Citat:
SPP
Gå in på Pensionsmyndighetens hemsida och gör en prognos. Absolut bäst. De sammanställer allt.
Citera
2021-02-20, 22:28
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Gå in på Pensionsmyndighetens hemsida och gör en prognos. Absolut bäst. De sammanställer allt.
Den stämmer dåligt tycker jag, med tanke på att jag haft andra inkomster via PPM som jag skrev COLLECTUM SPP mm vilka mer har man haft, Jobb i Norge typ 2 år mm alla privata avtal som jag haft med företagen jag jobbat på, så PPM tror jag inte det minsta på
Citera
2021-02-21, 00:12
Medlem
Fy fan vad min pension kommer vara dålig. Kanske ska man ändå in och titta bara för att ha koll på den. Men hur kommer man över den mentala tröskeln som uppstår av att veta att det är kört?
Citera
2021-02-21, 01:14
Medlem
Citat:
Den stämmer dåligt tycker jag, med tanke på att jag haft andra inkomster via PPM som jag skrev COLLECTUM SPP mm vilka mer har man haft, Jobb i Norge typ 2 år mm alla privata avtal som jag haft med företagen jag jobbat på, så PPM tror jag inte det minsta på

Allt rapporteras in till PPM som finns I Sverige.
Det du tjänat i Norge syns inte.
Collectum är valventral för ITP 1 o 2. tjänstepension. Det är pensionen för privat tjänstsektor.
Det finns ingen annan myndighet som sammanställer din pension. Du måste själv börja tränga in i pensionsfrågan ordentligt.
Du säger att det stämmer dåligt ? Vill inte vara elak men du verkar inte ha koll. Att då säga att det inte stämmer är ihåligt.
Har till det jobbat med pension i många år och vet att det tar tid att förstå. Gör en prognos på PPM. Det finns föredrag om PPM som du kan kolla på. Deras egen info.
Boka ett möte med en pensionsrådgivare på ett försäkrings bolag eller bank.
Citera
2021-02-21, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Fy fan vad min pension kommer vara dålig. Kanske ska man ändå in och titta bara för att ha koll på den. Men hur kommer man över den mentala tröskeln som uppstår av att veta att det är kört?
Att sätta sig in i hur pensionen fungerar lugnar dig. Jag vet för jag har arbetat mycket med pensionsrådgivning . Mina kunder blir nöjda när de förstår mer och inser hur det hänger ihop. Läs mitt andra svar till TS. Att spara själv är viktigt. Det är aldrig för sent att börja.
Citera
2021-02-21, 02:37
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Du får dina 27k i månaden under förutsättning att du arbetar fram till pensioneringen utan avbrott med den lön som PPM vet att du har idag.

Det jag inte vet ifall PPM modellen tar hänsyn till de årliga lönelyften , för då blir det ju mer än 27k i slutändan ? Speciellt om man kanske har 20 år kvar i arbetslivet, då lönen kan öka med 50% fram till pensionen, vet du något om det ?

Man ska nog inte lita på siffrorna till 100% som PPM skriver. Siffrorna är förskönande så det är lika bra att räkna med mindre. Man behöver verkligen spara vid sidan om till pensionen om man vill leva ett bra liv.
Citera
2021-02-21, 02:51
Medlem
Förutsatt att inget händer, samt att det finns pengar kvar i systemet, borde ni nämna.

Just nu räcker pengarna till de födda - 72 eller tidigare, övriga slantar är belånade.

Så, vill du veta vad du verkligen får i pension, kolla sparkontot.
Citera
2021-02-21, 05:00
Medlem
Citat:
SPP

A snacka med en bankman
Citera
2021-02-21, 15:49
Medlem
sucuks avatar
Citat:
SPP

Ingen vet eftersom det handlar om hur länge man jobbar och hur hög lön man har genom livet. Den bästa prognos du kan få är nog https://www.minpension.se/ Din bank kan bara svara för ev pensionsförsäkring tecknad hos dem.
Citera
2021-02-22, 11:36
Medlem
Under dagens omständigheter om 20 år får du säkert ingenting alls knappt om detta bedrägeri/stöld får fortsätta:

Din slutlön minus minst 10.000 sedan skatt på det. Förutsatt att du har bra tjänstepension från din arbetsgivare.

För en person med en månadslön på 31.000:- och har jobbat 30 år får du 10.000 :- i pension
Efter skatt! Plus ev tjänstepensioner om du har någon sådan vilket inte alla har.

Summan 31.000 mån. föreskatt är en Svensk medelön, en lön Politiker sällan exempel nämner.

Medelsvensson blir per automatik en s.k fatrigpanjo har Såsseriet sett till!

Eller typ högst 60% av den lön du har när du går i pension om du har tur!

Såsseriet har förstört systemet för 20 år sedan och skyllt på att det inte höll konstigt nog funkar samma system i England med flera länder fortfarande.

Sanningen var att systemet inte pallade den höga invandringen vilka skulle ha pension som de som arbetat 30- 40 år längre samt de som var pensionsskara redan vid ankomst från t.ex Bosnieninvasionen samt t tillhörande kostnader för infrastruktur vård/omsorg & skola m.m Nu blev inte oddsen bättre med anstormningen 2015 samt anhöriginvandringen i dess fotspår.

Btw;
Skillnaden 1975 i pension mellan en som aldrig gjort ett handtag eller bidragit till sin pension var då 118% idag 2021 är skillnaden ynka 4% det lönar sig således inte att ha jobbat hela sitt liv. DU BETALAR!

En medelamerikan som själv bestämmer över sin pension har på sitt pensionskonto redan vid 50 års ålder omkring 4 miljoner kronor på kontot En Svensk som jobbat 40 år har vid 65 års ålder ca 2.6 miljoner Skulle hen dö i förtid tar staten pengarna till annat kul i USA får frugan pengarna alt. arvingarna.

Medelklass Amerikanen flyttar till Florida, Svensken från Villa till 1 r.o.k och inväntar snällt döden.
Senast redigerad av Tomatji 2021-02-22 kl. 12:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in