• 1
  • 2
2021-02-22, 14:06
Medlem
Vi måste hålla i sär lite begrepp här TS. PPM = Premiepension. Det är endast en del av den allmänna pensionen som du kommer få från Pensionsmyndigheten. Den kan omöjligt vara så hög som 27 tkr/månad som TS skriver. Tro mig.

Så den allmänna pensionen består av två delar: inkomstpension och premiepension. Premiepensionspengarna finns och förvaltas av olika aktörer (beroende på vilka val du gjort). Inkomstpensionen tas varje år från skattemedel. Så jag som jobbar och betalar skatt idag betalar för de som får inkomstpension idag. Förhoppningsvis finns det några som jobbar och betalar skatt så jag en dag kan få ut min del av inkomstpensionen.

Som många skrivit så är minpension.se ett bra sätt att få en bild över hur din samlade pension ser ut idag. Den tar dock inte med pension intjänad utomlands och ditt eventuella privata sparande.

Om du nämner 27 tusen så är det en summa som du skulle få ut i pension "idag". Då kan man förhålla sig till det. Skulle jag klara mig på 27 tusen i månaden eller behöver jag spara mer själv? Sedan så beror det ju på många faktorer vad du en dag kommer landa på när det väl är dags att gå i pension. Utveckling av pengarna, utveckling av din lön, när du börjar ta ut pension osv.
Citera
2021-02-22, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatji
Under dagens omständigheter om 20 år får du säkert ingenting alls knappt om detta bedrägeri/stöld får fortsätta:

Din slutlön minus minst 10.000 sedan skatt på det. Förutsatt att du har bra tjänstepension från din arbetsgivare.

För en person med en månadslön på 31.000:- och har jobbat 30 år får du 10.000 :- i pension
Efter skatt! Plus ev tjänstepensioner om du har någon sådan vilket inte alla har.

Summan 31.000 mån. föreskatt är en Svensk medelön, en lön Politiker sällan exempel nämner.

Medelsvensson blir per automatik en s.k fatrigpanjo har Såsseriet sett till!

Eller typ högst 60% av den lön du har när du går i pension om du har tur!

Såsseriet har förstört systemet för 20 år sedan och skyllt på att det inte höll konstigt nog funkar samma system i England med flera länder fortfarande.

Sanningen var att systemet inte pallade den höga invandringen vilka skulle ha pension som de som arbetat 30- 40 år längre samt de som var pensionsskara redan vid ankomst från t.ex Bosnieninvasionen samt t tillhörande kostnader för infrastruktur vård/omsorg & skola m.m Nu blev inte oddsen bättre med anstormningen 2015 samt anhöriginvandringen i dess fotspår.

Btw;
Skillnaden 1975 i pension mellan en som aldrig gjort ett handtag eller bidragit till sin pension var då 118% idag 2021 är skillnaden ynka 4% det lönar sig således inte att ha jobbat hela sitt liv. DU BETALAR!

En medelamerikan som själv bestämmer över sin pension har på sitt pensionskonto redan vid 50 års ålder omkring 4 miljoner kronor på kontot En Svensk som jobbat 40 år har vid 65 års ålder ca 2.6 miljoner Skulle hen dö i förtid tar staten pengarna till annat kul i USA får frugan pengarna alt. arvingarna.

Medelklass Amerikanen flyttar till Florida, Svensken från Villa till 1 r.o.k och inväntar snällt döden.

Backa bandet? Ska inte usa först betala av sin enorma skatteskuld innan pensionärerna får sitt? Vart ligger rättvisan i det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in