Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-20, 21:30
  #1
Medlem
Tjenare! Har för några timmar sedan köpt en iphone 12 pro. Jag har nu suttit med den i ett flertalet timmar och försökt klura ut hur i helvetet jag ska få igång iMessage samt facetime.

Står bara " Bekräftar... " vid de nummer jag lagt in som användare på iMassage. Jag har redan gjort alla rekommendationer som finns på Appels sida.

Mvh - Skarpa
Citera
2021-02-20, 21:43
  #2
Medlem
Har du ett AppleID och är inloggad med det på iMessage och FaceTime? Och det är samma AppleID som du är inloggad på med din iPhone?

Utöver det så ska det bara var att trycka igång iMessage/FaceTime och börja skriva till en kontakt.
Citera
2021-02-20, 21:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har du ett AppleID och är inloggad med det på iMessage och FaceTime? Och det är samma AppleID som du är inloggad på med din iPhone?

Utöver det så ska det bara var att trycka igång iMessage/FaceTime och börja skriva till en kontakt.


Det står '' du kan ta emot iMassage - meddelanden till och svara från - Sen är det nummret som fortfarande står bekräftar...

De Apple-ID jag använder verkar funka, då den är blå checkad.
__________________
Senast redigerad av skarpa30 2021-02-20 kl. 21:58. Anledning: Felstavning
Citera
2021-02-21, 00:46
  #4
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpa30
Tjenare! Har för några timmar sedan köpt en iphone 12 pro. Jag har nu suttit med den i ett flertalet timmar och försökt klura ut hur i helvetet jag ska få igång iMessage samt facetime.

Står bara " Bekräftar... " vid de nummer jag lagt in som användare på iMassage. Jag har redan gjort alla rekommendationer som finns på Appels sida.

Mvh - Skarpa

Har du gjort den här kontrollen?
Du skriver även "de nummer" vilket man uppfattar som flera nummer?
Stämmer det?
Jag misstänker att man bara kan ha ett nummer per konto?
När du hittar din enhet i listan så klicka på den och se att ditt mobilnummer står där, jag hade också lite problem när jag bytte lur.

https://support.apple.com/sv-se/HT205064
Citera
2021-02-21, 02:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Har du gjort den här kontrollen?
Du skriver även "de nummer" vilket man uppfattar som flera nummer?
Stämmer det?
Jag misstänker att man bara kan ha ett nummer per konto?
När du hittar din enhet i listan så klicka på den och se att ditt mobilnummer står där, jag hade också lite problem när jag bytte lur.

https://support.apple.com/sv-se/HT205064


Ber om ursäkt! Menar givetvis det nummret* alltså enbart ett nummer.
Citera
2021-02-21, 02:13
  #6
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpa30
Ber om ursäkt! Menar givetvis det nummret* alltså enbart ett nummer.

Och när du har följt instruktionerna som jag länkade och du klickar på din nya mobil så ska ditt mobilnummer stå där.

Modell
Version
Telefonnummer
Serienummer
IMEI

Alla fälten ska vara ifyllda.
Är dom det?
Citera
2021-02-21, 03:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Och när du har följt instruktionerna som jag länkade och du klickar på din nya mobil så ska ditt mobilnummer stå där.

Modell
Version
Telefonnummer
Serienummer
IMEI

Alla fälten ska vara ifyllda.
Är dom det?

Yes alla fälten är ifyllda.
Citera
2021-02-21, 17:17
  #8
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpa30
Yes alla fälten är ifyllda.

Om du istället klickar på inställningar och under ditt namn så står det namn, telefon, e-post.
Klicka där och då står det först ditt namn.
Sedan står det "tillgängliga på" och även "ändra" står det på samma rad fast till höger.
Därunder ska det vara ditt Apple-ID.
Och under det ska det vara ditt mobilnummer två gånger i formatet +46 (eller vilket landsnummer som man bor i).

Jag hade inte nedersta raden ifylld eftersom det inte blir det automatiskt utan man måste själv kolla det.

Om det redan står rätt där då vet jag inte hur du ska göra utom kontakta support.
Citera
2021-02-22, 08:14
  #9
Medlem
Caspern50s avatar
Jag hoppar på i tråden eftersom min fråga har med meddelanden att göra.
För att logga in på Scandiabanken använder jag Bank-ID sedan skickar banken en 4-siffrig kod med sms som jag skriver in i rutan och då först är jag riktigt inloggad. Jag har jätteproblem att på min iPhone 12 Pro Max radera alla gamla meddelanden. Jag har testat allt. Ligger det för många gamla cod-meddelanden i rad, så är det svårt att hitta rätt när nästa kommer. Det är ju bara engångskoder som ändå inte går att använda mer än en gång.Det borde väl vara det sista som gäller. Om jag raderar alla så blir det inga problem att hitta nästa. Hur gör man. Tack.
Citera
2021-02-22, 11:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caspern50
Jag hoppar på i tråden eftersom min fråga har med meddelanden att göra.
För att logga in på Scandiabanken använder jag Bank-ID sedan skickar banken en 4-siffrig kod med sms som jag skriver in i rutan och då först är jag riktigt inloggad. Jag har jätteproblem att på min iPhone 12 Pro Max radera alla gamla meddelanden. Jag har testat allt. Ligger det för många gamla cod-meddelanden i rad, så är det svårt att hitta rätt när nästa kommer. Det är ju bara engångskoder som ändå inte går att använda mer än en gång.Det borde väl vara det sista som gäller. Om jag raderar alla så blir det inga problem att hitta nästa. Hur gör man. Tack.

Hm… Förstår inte riktigt hur du kan uppleva detta som ”jätteproblem”….?

Om bankens meddelanden med tillfällig kod kommer i samma konversation varje gång, så är det ju den sista koden du fick i den konversationen som är den du ska använda. Och om du håller på en pratbubbla och drar den åt vänster så ser du tiden det skickades.

Om det är så lustigt att bankens meddelanden inte kommer i samma konversation utan startar en ny konversation för varje gång du ska logga in och de skickar en kod. Då är det ju den sista konversationen de startat som har den senaste koden, den du ska använda.

Att radera kan du göra på flera olika sätt, och borde varit busenkelt att lista ut hur för en sån erfaren ”datahaj” som dig.

Radera enstaka meddelanden inne i en konversation.
Håll på en pratbubbla och du får fram fler val, tryck på ”Mer” så hittar du radera och då är just den pratbubblan markerad för att kunna slängas i papperskorgen, och du kan även markera flera bubblor om du vill. Överst finner du även en knapp för att radera alla meddelanden i konversationen, men utan att radera själva konversationen.

Radera hela konversationer
Svep på konversationen åt vänster så får du fram två val. Ljud av för den konversationen,och Radera konversationen och har du iCloud så raderas den från alla enheter samtidigt.
Svep åt höger så får du fram valet Fäst, vilket betyder att den konversationen alltid kommer att ligga överst i listan.

Hopp o lek nu, ja träna på detta alltså….

Man kan ju även undra om du menar just BankID och inte Mobilt BankID?
Jag kör med mobilt BankID och Swedbank, behöver aldrig få nån kod skickad. Bara öppnar Swedbank’s app, duttar på logga in, appen öppnar då automatiskt mitt mobila BankID och där duttar jag en gång på ”Identifiera med FaceID” sekunden senare hoppar det tillbaka till Swedbank’s app och jag är inloggad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback