• 1
  • 2
2021-02-20, 14:58
Medlem
Vi har fått lånelöfte och skickat in arbetsgivarintyg, lönespec samt alla uppgifter som de behövde för lånelöftet och vi blev godkända för att låna till ett visst belopp!

Vi har nu köpt en bostadsrätt som är inom våra ramar och är under det beloppet som vi fick godkänt för och undrar nu om det är mågot mer som banken kommer kolla upp vid bolånet? Det kommer komma en kreditupplysning innan lånet betalas ut men kommer de kolla med arbetsgivaren innan eller är det vara underskrift av bolånet som görs ?
Citera
2021-02-20, 15:10
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Du verkar ha gett banken allt de behöver. Betalningen av bostaden sköter mäklaren åt dig via din bank. Grattis till din första bostadsaffär!
Citera
2021-02-20, 15:14
Medlem
Affären är över. Nu börjar livet. Grattis!
Citera
2021-02-20, 15:55
Medlem
Riddarhusets avatar
Du vet inte vad du köpt?
Svar: grunden för ett billigt boende på sikt och en bra pension.
Citera
2021-02-20, 16:51
Medlem
Vad skickar man in istället om man är egenföretagare
Citera
2021-02-20, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Du vet inte vad du köpt?
Svar: grunden för ett billigt boende på sikt och en bra pension.

Vad snackar du om??
Citera
2021-02-20, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Du verkar ha gett banken allt de behöver. Betalningen av bostaden sköter mäklaren åt dig via din bank. Grattis till din första bostadsaffär!

Toppen! Men de kommer inte behöva mer underlag från arbetsgivaren eller några andra underlag?
Citera
2021-02-20, 17:15
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juliaisabell
Toppen! Men de kommer inte behöva mer underlag från arbetsgivaren eller några andra underlag?

Nej du har lånelöfte, du kommer få ditt lån. Grattis igen!
Citera
2021-02-20, 18:04
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Vad snackar du om??
Tydligen ett dåligt formulerat skämt av mig.
Jag menade att en investering i en bostad kanske tom är ännu bättre än vad man först inser, även om man tycker det är bra.
Jag tror nämligen att när man går i pension kan man lätt irriteras av att ha bott i hyresrätt hela livet.
Ber om överseende. Det var inte meningen att vara ironisk eller elak, ville bara väl.
Lycka till.
Citera
2021-02-20, 18:14
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Vi har fått lånelöfte och skickat in arbetsgivarintyg, lönespec samt alla uppgifter som de behövde för lånelöftet och vi blev godkända för att låna till ett visst belopp!

Vi har nu köpt en bostadsrätt som är inom våra ramar och är under det beloppet som vi fick godkänt för och undrar nu om det är mågot mer som banken kommer kolla upp vid bolånet? Det kommer komma en kreditupplysning innan lånet betalas ut men kommer de kolla med arbetsgivaren innan eller är det vara underskrift av bolånet som görs ?

Du skall kontakta banken för slutgiltig kreditprövning innan du skriver på kontrakt. Banken vet inte vilken bostad du har hittat och måste godkänna det specifika objektet som säkerhet.

Om du enbart har ett lånelöfte råder jag dig att ringa banken på måndag morgon.

Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Nej du har lånelöfte, du kommer få ditt lån. Grattis igen!

Det händer att personer med lånelöfte inte får bolån, eftersom lånelöftet är baserat på de uppgifter kunder har angett i ansökan och de glömmer bort att ta upp lån, bilar, barn och annat som kan påverka kalkylen. Ibland kan det vara en lånelöftesansökan med sökande som banker inte beviljar bolån till, t.ex kompisar eller syskon.
Senast redigerad av Duerf 2021-02-20 kl. 18:19.
Citera
2021-02-20, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Tydligen ett dåligt formulerat skämt av mig.
Jag menade att en investering i en bostad kanske tom är ännu bättre än vad man först inser, även om man tycker det är bra.
Jag tror nämligen att när man går i pension kan man lätt irriteras av att ha bott i hyresrätt hela livet.
Ber om överseende. Det var inte meningen att vara ironisk eller elak, ville bara väl.
Lycka till.

Haha nej men gud, tog det inte illa utan förstod bara inte! ☺️ Det förstår jag verkligen! Har bott i hyresrätt under en tid nu och längtar verkligen till en bostadsrätt!
Citera
2021-02-20, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Du skall kontakta banken för slutgiltig kreditprövning innan du skriver på kontrakt. Banken vet inte vilken bostad du har hittat och måste godkänna det specifika objektet som säkerhet.

Om du enbart har ett lånelöfte råder jag dig att ringa banken på måndag morgon.

Det händer att personer med lånelöfte inte får bolån, eftersom lånelöftet är baserat på de uppgifter kunder har angett i ansökan och de glömmer bort att ta upp lån, bilar, barn och annat som kan påverka kalkylen. Ibland kan det vara en lånelöftesansökan med sökande som banker inte beviljar bolån till, t.ex kompisar eller syskon.

Vi har tagit kontakt med banken angående att vi köpt bostaden och gått igenom alla uppgifter angående detta också samt att mäklaren har fått godkännande från vår kontaktperson att vi kan skriva under kontraktet! Då borde det vara lugnt?

Vi har inga barn och lagt in alla uppgifter och allt finns på papper! ☺️
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in