2021-02-20, 19:30
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juliaisabell
Vi har tagit kontakt med banken angående att vi köpt bostaden och gått igenom alla uppgifter angående detta också samt att mäklaren har fått godkännande från vår kontaktperson att vi kan skriva under kontraktet! Då borde det vara lugnt?

Vi har inga barn och lagt in alla uppgifter och allt finns på papper! ☺️

Då kan ni vara lugna om banken gett grönt ljus och sagt att ni kan skriva kontrakt. Ni behöver bara vänta på att ha ett möte med banken för att diskutera låneupplägget (om ni inte redan haft ett sådant) och sedan har ni ett tillträde hos mäklaren där affären slutförs och ni får era nycklar.
Citera
2021-02-20, 20:08
Medlem
Undercoverss avatar
Först & främst så gratulerar till det egna boendet samt vuxenpoängen det innebär!
Har du blivit lovad lånelöfte så är saken biff (såvida du inte byter objekt med annat pris och driftkostnad)...

....sen iom det verkar vara vänligt inställda tråd-skribenter så kapar jag tråden ~2% [pun] och frågar; -syns dessa kreditprövningar alltid som övriga krediköp (mail via Kivra alt pappersbrev)?
För när jag köpte kåk för ~3år sedan blev jag aldrig underrättad om att en betalningsprövning gjorts(?), eller kan ens bank utföra en sådan utan att man underättas?
Citera
2021-02-21, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Då kan ni vara lugna om banken gett grönt ljus och sagt att ni kan skriva kontrakt. Ni behöver bara vänta på att ha ett möte med banken för att diskutera låneupplägget (om ni inte redan haft ett sådant) och sedan har ni ett tillträde hos mäklaren där affären slutförs och ni får era nycklar.

Skönt! Vad skulle hända om någon av mig eller min sambo blir av med jobbet under den tiden innan vi skriver under bolånet? Vi ska flytta in i augusti som senast och vi vet alla att man kan bli uppsagd under pandemin men vad skulle hända då? Kan dom neka bolånet?
Citera
2021-02-21, 13:39
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Skönt! Vad skulle hända om någon av mig eller min sambo blir av med jobbet under den tiden innan vi skriver under bolånet? Vi ska flytta in i augusti som senast och vi vet alla att man kan bli uppsagd under pandemin men vad skulle hända då? Kan dom neka bolånet?

Om du har fått besked att banken hjälper till med finansiering och du skrivit på kontrakt, så drar sig i banken inte ut utan försöker hitta en så bra lösning som möjligt. De flesta som blir arbetslösa har någon sorts ersättning, så det är inte så att man inte har någon betalningsförmåga om något händer.

Undantaget skulle vara om ni skickat in förfalskade intyg och banken upptäcker att den fattat ett beslut på dessa.
Citera
2021-02-21, 13:42
Medlem
lemmelns avatar
Citat:

Det varierar nog, men står säkert i avtalet mellan er och banken. Har ni läst igenom det innan ni skrev på det? Med tanke på att det troligen är det största ekonomiska beslutet i era liv hitintills så skulle jag varmt rekommendera att lusläsa det.
Citera
2021-02-21, 13:53
Medlem
Citat:
Om du har fått besked att banken hjälper till med finansiering och du skrivit på kontrakt, så drar sig i banken inte ut utan försöker hitta en så bra lösning som möjligt. De flesta som blir arbetslösa har någon sorts ersättning, så det är inte så att man inte har någon betalningsförmåga om något händer.

Undantaget skulle vara om ni skickat in förfalskade intyg och banken upptäcker att den fattat ett beslut på dessa.

Vi har fått besked att banken hjälper till och att vi fått godkänt att vi kan låna det beloppet som det ser ut just nu. Vi har inte skrivit under någonting med banken ännu, bara med mäklaren! Dom säger att vi ska skriva på kontraktet med banken typ 1 månad innan vi får tillträde, det är därför vi undrar! Skulle vi bli arbetslösa så jar vi båda a-kassa så någon panik är det inte. Vad händer om vi mitt i skulle bya jobb? Om vi blir erbjudna jobb med högre lön, vad händer då?
Citera
2021-02-21, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Det varierar nog, men står säkert i avtalet mellan er och banken. Har ni läst igenom det innan ni skrev på det? Med tanke på att det troligen är det största ekonomiska beslutet i era liv hitintills så skulle jag varmt rekommendera att lusläsa det.

Vi har inte skrivit under någonting med banken ännu. Vi har skrivit med mäklaren men inte med banken. Vi ska skriva kontrakt med banken ca 1 månad innan vi får tillträde till lägenheten!
Citera
2021-02-21, 14:29
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Vi har fått besked att banken hjälper till och att vi fått godkänt att vi kan låna det beloppet som det ser ut just nu. Vi har inte skrivit under någonting med banken ännu, bara med mäklaren! Dom säger att vi ska skriva på kontraktet med banken typ 1 månad innan vi får tillträde, det är därför vi undrar! Skulle vi bli arbetslösa så jar vi båda a-kassa så någon panik är det inte. Vad händer om vi mitt i skulle bya jobb? Om vi blir erbjudna jobb med högre lön, vad händer då?

Om banken redan sagt ja, kommer de inte göra en ny kreditprövning. De kommer hjälpa mer med lånet. Ni kommer få skuldebrev utskickade ett tag innan tillträdet och sedan på tillträdesdagen läggs lånen upp och ni får tillgång till lägenheten.

Folk byter jobb, blir sjukskrivna eller arbetslösa hela tiden men om banken säger åt en kund att de kan skriva kontrakt tar banken ansvar för det. De kommer inte dra sig ur.
Citera
2021-02-21, 14:49
Medlem
Citat:
Om banken redan sagt ja, kommer de inte göra en ny kreditprövning. De kommer hjälpa mer med lånet. Ni kommer få skuldebrev utskickade ett tag innan tillträdet och sedan på tillträdesdagen läggs lånen upp och ni får tillgång till lägenheten.

Folk byter jobb, blir sjukskrivna eller arbetslösa hela tiden men om banken säger åt en kund att de kan skriva kontrakt tar banken ansvar för det. De kommer inte dra sig ur.

Okej, bra! Tänker nu i pandemin så kan det hända och jag har under en tid letat efter nytt jobb och har idag en väldigt låg inkomst mot vad jag kan få på annat jobb! Men ska man då ta kontakt med banken när man bytt jobb och bara informera eller? Tänker vill ju inte skriva min tidigare arbetsgivares namn på pappret om jag jobbar hos någon annan!
Citera
2021-02-21, 14:59
Medlem
boqpods avatar
Om du angett en tillsvidareanställning och sedan ändrar till provanställning eller vikariat så kommer banken dra öronen åt sig direkt.

En SÄKER inkomst är vad banken vill se.
Ljug inte om inkomst eller anställningsform.
Citera
2021-02-21, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Om du angett en tillsvidareanställning och sedan ändrar till provanställning eller vikariat så kommer banken dra öronen åt sig direkt.

En SÄKER inkomst är vad banken vill se.
Ljug inte om inkomst eller anställningsform.

Vi har båda tillsvidaretjänst just nu och jag har haft det sedan 3 år tillbaka medans min sambo fick det nu. Men OM jag skulle bli uppsagd eller byta jobb, ska jag skriva förra arbetsgivaren och ljuga eller ändra så det blir rätt?
Citera
2021-02-21, 15:33
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Vi har båda tillsvidaretjänst just nu och jag har haft det sedan 3 år tillbaka medans min sambo fick det nu. Men OM jag skulle bli uppsagd eller byta jobb, ska jag skriva förra arbetsgivaren och ljuga eller ändra så det blir rätt?

Du har ändå haft anställningen i 3 år, det ger dig ett relativt gott anseende på pappret i alla fall.
Om du blivit uppsagt på grund av anledningar du själv inte kan styra över och dessutom skaffat dig ett nytt jobb så lär inte banken se några problem med att du byter arbetsgivare etc. I din ansökan. Var ärlig med banken bara.

Som sagt, de vill bara ha ekonomisk säkerhet.
Sms-, blancolån, spelberoende osv ses som större varningsklockor än att du byter jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in