2021-02-18, 17:06
Medlem
Citat:
Microsoft grundare Bill Gates argumenterar för att rika länder ska sluta äta nötkött – för att tackla den globala uppvärmningen.

– Det kommer att smaka ännu bättre med tiden, säger Bill Gates till The Independent

Citat:
– Jag tror inte att de fattigaste 80 länderna kommer att äta syntetiskt nötkött. Jag tycker att alla rika länder ska gå vidare till 100 procent syntestisk nötkött, säger Bill Gates i en intervju med MIT Technology Review.

Bill Gates argument grundar sig i att växthusgaser från jordbruket är ett av de svåraste klimatproblemen att ta sig an.

https://www.expressen.se/nyheter/kli...ntetiskt-kott/

Är detta rätt väg att gå för att minska på växthusgaserna?
Citera
2021-02-18, 17:21
Medlem
Halloween2s avatar
Ja varför inte? Allt utvecklas framåt, så förstår inte varför folk gråter över detta?
Citera
2021-02-18, 17:24
Medlem
Vermillionss avatar
Köttindustrin belastar miljön era dumma idioter. Hur svårt är det att förstå?
Citera
2021-02-18, 17:27
Medlem
Tyvärr kommer dom ta överpriser för skiten så det misslyckas pga det .. tippar på samma kilopris som ryggbiff .. eller dyrare.
Dessutom började jorden bli överbefolkad efter år 1500. Kvittar vilka påhitt dom än kommer med. Försent att göra något.
Senast redigerad av humantoilet 2021-02-18 kl. 17:31.
Citera
2021-02-18, 17:34
Medlem
skulle vegitarianer äta det tror ni ?
Det är äckligt om det var sånt jag prova vegitariskt kött typ märks att det bara är salt å kryddor i nån smet. Inte säker om det är det ni menar men spydde nästan.

Tar hellre en banan då.
Citera
2021-02-18, 17:38
Medlem
Cannibalizations avatar
Lite info om "odlat kött":
Citat:
Odlat kött[1][2], konstgjort kött[3] eller in vitro-kött[4][5] (även syntetiskt[6] och laboratorieodlat kött[7]) kallas köttprodukter framställda på syntetisk väg genom odling av muskelceller, som därmed inte har sitt ursprung i något levande djur.

Det är identiskt med naturligt kött och ska inte förväxlas med substitut som "sojakött" som smakar annorlunda. Priset har redan sjunkit till under 100 kronor för en hamburgare, att jämföra med en miljon dollar för den första hamburgaren.[källa behövs]

Det pågår flera forskningsprojekt för att framställa syntetiskt kött i laboratorier, men ännu finns ingen färdig produkt att tillgå kommersiellt.[8]

Det första odlade köttet har även ätits i England. Det ska ha smakat bättre än förväntat. Man hoppas på att det 2023-2033 ska finnas tillgängligt i butik.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Odlat_k%C3%B6tt
Citera
2021-02-18, 17:43
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions

Men inte klimatet?
Citera
2021-02-18, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemran

Vad menar man med "syntetiskt kött"?

Odlar man köttet i provrör, vilket man kan, så blir det fortfarande inte syntetiskt.

Vad avses för kött?
Citera
2021-02-18, 18:17
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions
Buhu, kommer äta kött så länge jag lever

All makt till KÖTT
Citera
2021-02-18, 18:26
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemran

"Rätt" kan diskuteras. Alla vägar som leder åt rätt håll är bra, sen kommer så klart inte en enstaka fråga som köttätandets vara eller icke-vara att lösa de enorma problemen vi står inför. Men självklart ska vi göra allt vi kan för att minska vår påverkan på klimatet. Att sluta flyga och äta kött är små saker som vi alla kan bidra med på mikronivå, sen måste staterna reglera utsläppsnivåerna på makronivå.
Citera
2021-02-18, 18:34
Medlem
Nu är jag en 40-plussare som är uppvuxen på en bondgård med köttdjur - och jag har alltid undrat över det där. Självklart är framodlat kött framtiden. Det är inte konstigare än att vi numera tar en alvedon istället för att gå ut i skogen och leta läkeväxter eller än att vi köper smågodis istället för att råna en bikupa med en pinne.

Om femtio år kommer det ses som konstigt att vi faktiskt dödade djur för att få en stek. Och det står jag bakom.
Citera
2021-02-18, 18:39
Medlem
myrdals avatar
Jag tycker att det är en bra idé. Men så jag köpt av Soros också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in