• 1
  • 2
2021-02-18, 10:35
Medlem
Hej,

Som rubriken lyder, så ska jag överföra ungefär 800tkr ifrån en Tysk bank till Handelsbanken.
Det avser försäljning av en fastighet i Tyskland.

Kommer Handelsbanken att ifrågasätta vart pengarna kommer ifrån?

Vanligtvis så har jag månatligen inte fått in så mycket pengar på mitt konto. Jag har fått in ca. 10tkr/månaden de senaste 5 åren. (Studerar på universitet).

Kommer den svenska banken att ringa mig/misstänka något då det är en "ovanlig transaktion?"

Tack,

Hälsningar,
Martin
Citera
2021-02-18, 10:40
Medlem
yz44s avatar
Ja du kommer att behöva förklara pengarna.
Citera
2021-02-18, 10:46
Medlem
Riddarhusets avatar
Penningtvättslagen ställer höga krav på banken att inhämta uppgifter från sina kunder. KYC - Know your customer och att agera i förebyggande syfte.
Jag hade ringt banken och kollat vad som gäller så att de inte fryser pengarna och du är tvungen att anlita en jurist för att få loss dem inom rimlig tid.
Citera
2021-02-18, 10:57
Medlem
Ok. Finns det något sätt att undgå detta?

T.ex. att jag sätter in pengarna på Tyska kontot och överför till min svenska bank successivt?

Hälsningar,
Martin
Citera
2021-02-18, 11:02
Medlem
spermaoffrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
Ok. Finns det något sätt att undgå detta?

T.ex. att jag sätter in pengarna på Tyska kontot och överför till min svenska bank successivt?

Hälsningar,
Martin

Kanske starta ett bolag och anställ dig själv som konsult... Försvinner ju en del i avgifter dock :/
Citera
2021-02-18, 11:02
Medlem
OurFranks avatar
Hej,
grattis till försäljningen!

Jag märker att många ställer frågor på Flashback istället för att gå direkt till den som kan svara på studs, banken i detta fall.

Så, ring banken och förklara din situation så får du säkert svar på dina frågor.

Lycka till!
Citera
2021-02-18, 11:15
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Hej,

Som rubriken lyder, så ska jag överföra ungefär 800tkr ifrån en Tysk bank till Handelsbanken.

Vanligtvis så har jag månatligen inte fått in så mycket pengar på mitt konto. Jag har fått in ca. 10tkr/månaden de senaste 5 åren. (Studerar på universitet).

Kommer den svenska banken att ringa mig/misstänka något då det är en "ovanlig transaktion?"

Tack,

Hälsningar,
Martin
Ja du måste berätta varifrån pengarna kommer. om du blir tillfrågad. Och fastighetsförsäljning är ett godkänt skäl att få pengar på kontot.
Om du inte sålt fastigheten kontant, så jag antar att köparen fört över pengar från sitt bankkonto. Så där det ingen
skillnad mot om du för över från ett eget konto.
Var beredd att svara på frågor. Ring din bank och fråga om du undrar.

Har sålt en fastighet i Sverige där köparen förde över pengar från en utländsk bank, inga problem alls.
Citera
2021-02-18, 11:48
Medlem
Skaffa konto hos tex N26 som är en EU bank och för över pengarna dit, de godkänner svenska kunder och du kan skaffa kontot direkt online. Sen för du över pengarna dit och slipper problemen som de svenska bankena har.
Citera
2021-02-18, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumanMale
Skaffa konto hos tex N26 som är en EU bank och för över pengarna dit, de godkänner svenska kunder och du kan skaffa kontot direkt online. Sen för du över pengarna dit och slipper problemen som de svenska bankena har.

Det råder samma regler i hela EU kring penningtvätt, även för N26
Citera
2021-02-18, 12:04
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
Kanske starta ett bolag och anställ dig själv som konsult... Försvinner ju en del i avgifter dock :/

Fy fan vilket jävla skittips. Tror du det är olagligt eller omöjligt att föra över en större mängd vita pengar eller?

TS kommer antagligen få svara på en del frågor men sen är det lugnt.
Citera
2021-02-18, 12:15
Medlem
Citat:
Hej,

Tack,

Hälsningar,
Martin
Det finns väl inget att vara rädd för. Har du pengar på en utländsk bank i ditt eget namn så är det nu inte något konstigt med det. Om det dessutom kommer från fastighetsförsäljning så är det väl definitivt inte något att anmärka.

Utgår från att du deklarerar för fastighetsförsäljningen och betalar skatt. Men det är ju en helt annan sak.
Citera
2021-02-18, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Penningtvättslagen ställer höga krav på banken att inhämta uppgifter från sina kunder. KYC - Know your customer och att agera i förebyggande syfte.
Jag hade ringt banken och kollat vad som gäller så att de inte fryser pengarna och du är tvungen att anlita en jurist för att få loss dem inom rimlig tid.

Detta är ju bästa tipset hittils.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in