Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-18, 13:42
  #25
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Har tröttnat på mitt nuvarande jobb och min låga lön (36 000kr) som mjukvarukonsult och ska söka mig vidare. Har fått upp ögonen för mer flexibla lönemodeller där konsultbolaget endast sköter sälj och lönehantering. Med andra ord så sätter man timpriset själv och får en betydligt större del av kakan, dock så läggs en del av ansvaret för att fixa pension och semester på den anställde.

Så med detta i åtanke så skulle jag vilja ta kontakta med konsultbolag som har denna typ av lönemodell men problemet är att jag inte vet hur jag tar reda på det. Jag har hörttalas om t ex M4, Biolit och B3 men det är ändå inte så lätt att hitta exakt hur deras lönemodeller ser ut. Vilka fler bolag finns det med liknande modeller?

Som vissa redan påpekat, starta eget bolag istället och kör igenom det, sen kan du såklart använda dig av Ework och andra konsultmäklare för att få uppdrag. Jag startade själv i höstas och är väldigt glad att jag tog klivet.

Ett gott råd bara, fuska inte med skatterna, det kommer enbart att bita dig i arslet i slutändan. Se till att göra ett bra jobb, håll kunderna glada och bokföringen korrekt.

Ett annat råd är att också se till att hålla din LinkedIn profil uppdaterad, attraktiv och sökbar med rätt ord.
Citera
2021-02-18, 13:45
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Har tröttnat på mitt nuvarande jobb och min låga lön (36 000kr) som mjukvarukonsult och ska söka mig vidare. Har fått upp ögonen för mer flexibla lönemodeller där konsultbolaget endast sköter sälj och lönehantering. Med andra ord så sätter man timpriset själv och får en betydligt större del av kakan, dock så läggs en del av ansvaret för att fixa pension och semester på den anställde.

Så med detta i åtanke så skulle jag vilja ta kontakta med konsultbolag som har denna typ av lönemodell men problemet är att jag inte vet hur jag tar reda på det. Jag har hörttalas om t ex M4, Biolit och B3 men det är ändå inte så lätt att hitta exakt hur deras lönemodeller ser ut. Vilka fler bolag finns det med liknande modeller?


Vilken del av Sverige finns du i då?

/B
Citera
2021-02-18, 14:17
  #27
Avstängd
mazedazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viggbyholmsfrun
Kolla upp One Group. De har en lönemodell som du efterfrågar. Men räkna med att det är lite pyramidspelsvibbar...
Vad gav dig pyramidspels vibbar?
Har varit på intervjuv där och tyckte inte de var värre eller bättre än andra företag med samma lönemodell som t.ex. Webstep, bluelobster eller Addq.
Citera
2021-02-18, 14:27
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Nu är ju inte detta eget företag heller utan man är fortfarande anställd.

Har inget emot att fixa pensionen själv då min nuvarande tjänstepension hos Max Mattihesson är full av dolda avgifter, t ex tar ju banken 0.65% årligen!
Om vi leker att jag fakturerar 100 000Kr i månaden så är det ett timpris på ca 600Kr/h vilket är rätt lågt egentligen:

Fakturerat belopp inkl moms 125000 kr
Moms (25%)25000 kr
Fakturerat belopp exkl moms 100000 kr
konsultbolagets avgift -6000 kr (6%, kanske är lågt?)
Sociala avgifter -22466 kr
Bruttolön 71534 kr
Varav semesterersättning-7661 kr
Skatteavdrag-21460 kr

Nettolön 50074 kr
(sen hade man kunnat dra 5000Kr till här för pensionen t ex och ändå fått en ganska bra nettolön!)

Men absolut, man får ju tänka på att man inte får betalt när man är sjuk, vabbar etc. Men med högre inkomst tänker jag att man borde skaffa sig några hundra k i buffert för det.

Hmm okej, får kolla upp dem! Ja det är inte så högt. Om jag bytar till ett annat konsultbolag kan jag säkert få upp lönen strax över 40 000Kr. Men när skatten väl är dragen så gör det ju inte så stor skillnad på nettolönen tyvärr. Måste upp betydligt högre för att det ska spela någon roll.


Nu vet jag inte vad för utvecklare du är.

Men att räkna på att du kommer full debba 40-50 Tim/vecka är orimligt. Det kommer inte hända såvida du inte är projektanställd under typ minst 1 års tid.

Ränka på att debba ca 115-120 Tim/månad.
Dessa timmar skall täcka din lön.

Med andra ord - höj ditt timpris!
Citera
2021-02-18, 15:28
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av satakadabra
Nu vet jag inte vad för utvecklare du är.

Men att räkna på att du kommer full debba 40-50 Tim/vecka är orimligt. Det kommer inte hända såvida du inte är projektanställd under typ minst 1 års tid.

Ränka på att debba ca 115-120 Tim/månad.
Dessa timmar skall täcka din lön.

Med andra ord - höj ditt timpris!


Är det orimligt? Jag har haft 4 olika uppdrag hitintills på bolaget där jag jobbar och det är alltid full debitering, hur skulle det vara annorlunda när man är egen? Men du tänker kanske på eventuell tid mellan uppdrag, då kan man inte debitera såklart.

Ja 600Kr/h var ju minimum, runt 800Kr/h är nog inte orimligt.


Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Som vissa redan påpekat, starta eget bolag istället och kör igenom det, sen kan du såklart använda dig av Ework och andra konsultmäklare för att få uppdrag. Jag startade själv i höstas och är väldigt glad att jag tog klivet.

Ett gott råd bara, fuska inte med skatterna, det kommer enbart att bita dig i arslet i slutändan. Se till att göra ett bra jobb, håll kunderna glada och bokföringen korrekt.

Ett annat råd är att också se till att hålla din LinkedIn profil uppdaterad, attraktiv och sökbar med rätt ord.

Vad roligt att det går bra! Vad är egentligen att föredra, Aktiebolag eller enskild firma?
__________________
Senast redigerad av blork 2021-02-18 kl. 15:44.
Citera
2021-02-18, 16:01
  #30
Medlem
Men för att sammanfatta lite från tråden då.

Olika anställningsformer:
1. Konsultbolag som där jag jobbar idag. - Tänk typ Sigma, Tieto och dylikt.
2. Produktbolag - Jobba direkt på t ex Volvo, Ica eller vad det nu kan vara. Säkert helt okej lön.
3. Konsultbolag utan eget - Detta liknar 4 och 1. Man jobbar på konsultbolaget fortfarande men sätter eget timpris. Men då tar de en större andel också, Ca 20-40%.
4. Egen konsult med konsultmäklare - Starta eget och använd en konsultmäklare för att hitta uppdragen. Tjänar mest men får inte så många förmåner, mer jobb för mig. Har för lite data än så länge men de tar typ 10-20%?

(3) Konsultmäklare utan eget:
Webstep*
B3 (37% Avgift)
One Group
Xdin
Biolit(20% avgift)

(4) Rena konsultmäklare med eget bolag:
Kvadrat (10-20% avgift)
Ework (Avgift oklar)
Nikita (Avgift oklar)
Hittade några tips här:
http://www.konsultuppdrag.n.nu/konsultmaklare

Hittade mycket matnyttigt här: https://annaleijon.se/anst%C3%A4lld-...i-siffror.html
__________________
Senast redigerad av blork 2021-02-18 kl. 16:24.
Citera
2021-02-18, 16:55
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Vad gav dig pyramidspels vibbar?
Har varit på intervjuv där och tyckte inte de var värre eller bättre än andra företag med samma lönemodell som t.ex. Webstep, bluelobster eller Addq.
Ja, det är en modell som jag är skeptisk till. Man startar jättemånga småbolag under samma paraply, för att enkelt kunna sätta dem i konkurs om marknaden svajar. Visst, en lönemodell som gör att man säkert skulle kunna tjäna rätt fett, men sen måste man sköta en stor del av det administrativa själv också.
Citera
2021-02-18, 17:15
  #32
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Är det orimligt? Jag har haft 4 olika uppdrag hitintills på bolaget där jag jobbar och det är alltid full debitering, hur skulle det vara annorlunda när man är egen? Men du tänker kanske på eventuell tid mellan uppdrag, då kan man inte debitera såklart.

Ja 600Kr/h var ju minimum, runt 800Kr/h är nog inte orimligt.




Vad roligt att det går bra! Vad är egentligen att föredra, Aktiebolag eller enskild firma?

Jag skulle absolut säga AB, annars så tvingas du ju ta ut allt i lön.

Jag trivs väldigt bra med det och hoppas att det ska gå att köra eget företag det många år.
Citera
2021-02-18, 18:11
  #33
Medlem
masheds avatar
Those AB tar 13% och är riktigt bra. Du måste ha eget AB men de fixar uppdrag, förhandlar kontrakt och har ansvarsförsäkring. Sen har de jäkligt go gemenskap också https://those.se/

Pm om du har frågor
__________________
Senast redigerad av mashed 2021-02-18 kl. 18:30.
Citera
2021-02-18, 21:07
  #34
Avstängd
mazedazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viggbyholmsfrun
Ja, det är en modell som jag är skeptisk till. Man startar jättemånga småbolag under samma paraply, för att enkelt kunna sätta dem i konkurs om marknaden svajar. Visst, en lönemodell som gör att man säkert skulle kunna tjäna rätt fett, men sen måste man sköta en stor del av det administrativa själv också.
Vad för slags måste den anställda sköta själv? Trodde hela ide var att one group skulle sköta allt mot att de tar 20%.
Citera
2021-02-18, 22:34
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Vad för slags måste den anställda sköta själv? Trodde hela ide var att one group skulle sköta allt mot att de tar 20%.
Man måste själv fatta beslut om hur mycket pengar som ska sättas in på ens "konto" i företaget och hur mycket man ska ta ut i lön, hur mycket som ska avsättas till pension, se till att man har dator, etc. En massa sånt tråkigt skit, som jag gärna slipper. Och när man tar höjd för allt sånt, blir lönen inte sådär fruktansvärt mycket högre än den man får hos ett konsultbolag där sådant sköts åt en.

Det passar säkert massor med människor, men inte mig.

Det finns massor av såna företag när det är hög efterfrågan i branschen. De är sällan långlivade när det blåser kallt. Visst, de har nog fantastiskt bra säljare, men sitter du utan uppdrag i ett halvår, ligger du nog pyrt till.
__________________
Senast redigerad av Viggbyholmsfrun 2021-02-18 kl. 22:36.
Citera
2021-02-19, 08:12
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag skulle absolut säga AB, annars så tvingas du ju ta ut allt i lön.

Jag trivs väldigt bra med det och hoppas att det ska gå att köra eget företag det många år.


Aha, jag förstår!

En annan praktiskt fråga. Hur går det till rent praktiskt när du hittar och ansöker om uppdrag? Du går in på ework, hittar något intressant och ansöker. Vad händer sedan? En interljuv med företaget och en eventuellt förhandling? Säg sedan att kontraktet varade i t ex 6 månader. Så under månad 5 så får du börja undersöka igen och leta efter ett uppdrag om inte ditt tidigare kontrakt blev förlängt? Hur är uppdragen? Jag menar jag är i nuläget en ganska så "genrell" utvecklare där jag kan lite om mycket, jag har bara 3 års erfarenhet så är junior. När jag kollar lite på uppdrag på t ex ework så låter många väldigt specialinriktade på en viss sak.
__________________
Senast redigerad av blork 2021-02-19 kl. 08:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback