• 1
  • 2
2021-02-17, 13:42
Medlem
Har tröttnat på mitt nuvarande jobb och min låga lön (36 000kr) som mjukvarukonsult och ska söka mig vidare. Har fått upp ögonen för mer flexibla lönemodeller där konsultbolaget endast sköter sälj och lönehantering. Med andra ord så sätter man timpriset själv och får en betydligt större del av kakan, dock så läggs en del av ansvaret för att fixa pension och semester på den anställde.

Så med detta i åtanke så skulle jag vilja ta kontakta med konsultbolag som har denna typ av lönemodell men problemet är att jag inte vet hur jag tar reda på det. Jag har hörttalas om t ex M4, Biolit och B3 men det är ändå inte så lätt att hitta exakt hur deras lönemodeller ser ut. Vilka fler bolag finns det med liknande modeller?
Citera
2021-02-17, 13:53
Medlem
Pension, tjänstepension och semesterdagar är en stor del av kakan, kom ihåg det. Du lär inte få ut mycket mer som freelance istället för anställd.
Citera
2021-02-17, 13:59
Medlem
Trollfeeders avatar
Xdin har jag för mig kör med något sådant.

För övrigt, B3 har jag hört mycket bra om.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Pension, tjänstepension och semesterdagar är en stor del av kakan, kom ihåg det. Du lär inte få ut mycket mer som freelance istället för anställd.

36K i månaden lär TS nog kunna göra bättre än dock.
Citera
2021-02-17, 14:14
Medlem
Citat:

Nu är ju inte detta eget företag heller utan man är fortfarande anställd.

Har inget emot att fixa pensionen själv då min nuvarande tjänstepension hos Max Mattihesson är full av dolda avgifter, t ex tar ju banken 0.65% årligen!
Om vi leker att jag fakturerar 100 000Kr i månaden så är det ett timpris på ca 600Kr/h vilket är rätt lågt egentligen:

Fakturerat belopp inkl moms 125000 kr
Moms (25%)25000 kr
Fakturerat belopp exkl moms 100000 kr
konsultbolagets avgift -6000 kr (6%, kanske är lågt?)
Sociala avgifter -22466 kr
Bruttolön 71534 kr
Varav semesterersättning-7661 kr
Skatteavdrag-21460 kr

Nettolön 50074 kr
(sen hade man kunnat dra 5000Kr till här för pensionen t ex och ändå fått en ganska bra nettolön!)

Men absolut, man får ju tänka på att man inte får betalt när man är sjuk, vabbar etc. Men med högre inkomst tänker jag att man borde skaffa sig några hundra k i buffert för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Xdin har jag för mig kör med något sådant.

För övrigt, B3 har jag hört mycket bra om.

36K i månaden lär TS nog kunna göra bättre än dock.

Hmm okej, får kolla upp dem! Ja det är inte så högt. Om jag bytar till ett annat konsultbolag kan jag säkert få upp lönen strax över 40 000Kr. Men när skatten väl är dragen så gör det ju inte så stor skillnad på nettolönen tyvärr. Måste upp betydligt högre för att det ska spela någon roll.
Senast redigerad av blork 2021-02-17 kl. 14:22.
Citera
2021-02-17, 14:15
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Du har rätt, det ser bra ut på kort sikt. Bara tjänstepensionen är ju en stor del.
Får man sedan inget uppdrag blir det ett helvete att få ut pengar från A-kassan som egenföretagare.
Istället för att få betalt från det stora företaget när man idlar och arbeta med något internt projekt på halvfart medan det söks efter nya jobb. Då är man viktig för säljkåren att belägga, men för en förmedlare är man bara en skit i högen.
Citera
2021-02-17, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blork

Har inget emot att fixa pensionen själv då min nuvarande tjänstepension hos Max Mattihesson är full av dolda avgifter, t ex tar ju banken 0.65% årligen!
Om vi leker att jag fakturerar 100 000Kr i månaden så är det ett timpris på ca 600Kr/h vilket är rätt lågt egentligen:

Moms (25%)25000 kr
Bruttolön 71534 kr
Skatteavdrag-21460 kr

Nettolön 50074 kr
(sen hade man kunnat dra 5000Kr till här för pensionen t ex och ändå fått en ganska bra nettolön!)

Men absolut, man får ju tänka på att man inte får betalt när man är sjuk, vabbar etc. Men med högre inkomst tänker jag att man borde skaffa sig några hundra k i buffert för det.

Hmm okej, får kolla upp dem! Ja det är inte så högt. Om jag bytar till ett annat konsultbolag kan jag säkert få upp lönen strax över 40 000Kr. Men när skatten väl är dragen så gör det ju inte så stor skillnad på nettolönen tyvärr. Måste upp betydligt högre för att det ska spela någon roll.
Konsultbolaget kommer ta mellan 20-40% av fakturerat belopp. Tror b3 har en 63/37 delning medan Biolit har 80/20
Citera
2021-02-17, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lefebvre
Konsultbolaget kommer ta mellan 20-40% av fakturerat belopp. Tror b3 har en 63/37 delning medan Biolit har 80/20

Är det såpass mycket de tar? Då skulle ju netto inte bli mycket mer än 40 ändå om jag nu fakturerarde 100 000Kr.

Kanske 7-800kr är mer rimligt ändå, då skulle netto bli runt 50 000Kr åtminstone.
Citera
2021-02-17, 14:59
Medlem
Arvode från konsultmäklarna beror lite på hur mycket arbete/förmåner du får

Rena konsultmäklare(Typ 'Kvadrat') tar mellan 10-20%. Då har du eget företag(oftast AB) och sköter egentligen allting själv förutom att hitta uppdrag. Räkna med MINIMUM 600kr/h från kund sedan får du plocka bort 10-20% från mäklaren. Det som är bra med detta är att du kan ta ut precis så du slipper statlig skatt och senare tar det i utdelning/längre semester.

Annars finns konsultbolag med avtal där du får en viss procent av det du fakturerar(60-70% ish). Då har du inte eget AB, men sköter inte heller någonting själv, utan företaget ordnar med undansättning för semester/sjukdom/pension/etc. Får oftast fler bolagsevent(resor etc) än rena konsultmäklare. Dock försvinner en stor del av lönen på skatt eftersom du inte kan hålla det i eget AB.

Med båda lönemodellerna bör du kunna få iallafall runt 35 netto(ifall du skiter i att staten suger i sig en jävla massa av bruttolönen).
Senast redigerad av Quet 2021-02-17 kl. 15:02.
Citera
2021-02-17, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quet
Arvode från konsultmäklarna beror lite på hur mycket arbete/förmåner du får

Rena konsultmäklare(Typ 'Kvadrat') tar mellan 10-20%. Då har du eget företag(oftast AB) och sköter egentligen allting själv förutom att hitta uppdrag. Räkna med MINIMUM 600kr/h från kund sedan får du plocka bort 10-20% från mäklaren. Det som är bra med detta är att du kan ta ut precis så du slipper statlig skatt och senare tar det i utdelning/längre semester.

Annars finns konsultbolag med avtal där du får en viss procent av det du fakturerar(60-70% ish). Då har du inte eget AB, men sköter inte heller någonting själv, utan företaget ordnar med undansättning för semester/sjukdom/pension/etc. Får oftast fler bolagsevent(resor etc) än rena konsultmäklare. Dock försvinner en stor del av lönen på skatt eftersom du inte kan hålla det i eget AB.

Med båda lönemodellerna bör du kunna få iallafall runt 35 netto(ifall du skiter i att staten suger i sig en jävla massa av bruttolönen).

Ja i dagsläget kör jag på det andra alternativet du nämner fast med något låg lön men det är som sagt hög tid att byta för att få upp den lite.

Men angående alternativ 1 du nämner, det är ju vad jag är intresserad av nu. Måste man ha eget AB då alltså?

Om nettolönen i slutändan inte skiljer sig så mycket så kan man ju fundera på om det faktiskt är värt det.

Förra månaden plockade jag ut 46 000Kr brutto då jag hade en del övertid från December. Netto blev inte mer än 33k efter att skatteverket tagit sitt. :P
Citera
2021-02-17, 15:23
Medlem
Citat:

Moms (25%)25000 kr
Bruttolön 71534 kr
Skatteavdrag-21460 kr

Nettolön 50074 kr

Skall du dra in 100k i månaden året om med en taxa på 600 kr/h är det 50 timmar av normal arbetstid du skulle vara ledig/sjuk/frånvarande på i år. Så utan sjukdagar får du 6 dagar semester. Så du får nog räkna med lite färre fakturerar timmar.
Citera
2021-02-17, 15:30
Medlem
Citat:
Ja i dagsläget kör jag på det andra alternativet du nämner fast med något låg lön men det är som sagt hög tid att byta för att få upp den lite.

Men angående alternativ 1 du nämner, det är ju vad jag är intresserad av nu. Måste man ha eget AB då alltså?

Om nettolönen i slutändan inte skiljer sig så mycket så kan man ju fundera på om det faktiskt är värt det.

Förra månaden plockade jag ut 46 000Kr brutto då jag hade en del övertid från December. Netto blev inte mer än 33k efter att skatteverket tagit sitt. :P

Alltså timme för timme kommer du ju tjäna mer pengar som egen, sen har du ju förmånen att ta utdelning till lägre skattesats, köpa momsfria grejor på företaget osv. Men du kommer ju inte 3-dubbla lönen
Citera
2021-02-17, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Skall du dra in 100k i månaden året om med en taxa på 600 kr/h är det 50 timmar av normal arbetstid du skulle vara ledig/sjuk/frånvarande på i år. Så utan sjukdagar får du 6 dagar semester. Så du får nog räkna med lite färre fakturerar timmar.

Ja det är ju klart

Citat:
Ursprungligen postat av Quet
Alltså timme för timme kommer du ju tjäna mer pengar som egen, sen har du ju förmånen att ta utdelning till lägre skattesats, köpa momsfria grejor på företaget osv. Men du kommer ju inte 3-dubbla lönen

Nej jag förstår. Om det vore 3x lönen så hade ju ingen vettig människa jobbat på de "vanliga" konsultbolagen. Mycket av detta är nytt för mig så lite därför jag frågar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in